Forfatter |
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os starte en debat om hvad er bedst og hvorfor? Hvilken pick up er bedst, MM eller MC?
__________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lige med på en lytter.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror der er lavet flere tråde om dette emne
|
Til top |
|
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Lad os starte en debat om hvad er bedst og hvorfor? Hvilken pick up er bedst, MM eller MC? |
|
|
Jeg byder 800 kr for din gamle slidte!!
MVH
Don
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du nok ret i King - og jeg tror de alle sammen konkluderer at MC er bedst, men at en dårlig MC er dårligere en en god MM og at en lowoutput MC sat til en dårlig Riaa er noget skidt, hvor det lykkes en dårlig Riaa at få lidt bedre lyd ud af en MM - jeg har købt min sidste MM - men bruger stadig en MM ortofon 30 Super på et værk og den giver masser af god lyd for pengene og er budgettet under 1.000 kr. kunne jeg godt foranlediges til at tro at MM vil være bedst.
Så lad os ikke kvæle tråden endnu
ps. King - hvad monterer man i Fona ? det lyder så voldsomt og "maskinagtigt"
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
Tror der er lavet flere tråde om dette emne |
|
|
Har ellers søgt efter dem, men jeg er heller ik einstein til det fis. Så vi laver sgu en ny 
For mit vedkommende, starter med og synes MM lød mest naturligt, lige indtil jeg hørte en god MC, så røg det til jorden igen. MC er for mig mest dynamisk og åbent i lyden og formår og genskabe den mest korrekt soundstage. __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det har du nok ret i King - og jeg tror de alle sammen konkluderer at MC er bedst, men at en dårlig MC er dårligere en en god MM og at en lowoutput MC sat til en dårlig Riaa er noget skidt, hvor det lykkes en dårlig Riaa at få lidt bedre lyd ud af en MM - jeg har købt min sidste MM - men bruger stadig en MM ortofon 30 Super på et værk og den giver masser af god lyd for pengene og er budgettet under 1.000 kr. kunne jeg godt foranlediges til at tro at MM vil være bedst.
ps. King - hvad monterer man i Fona ? det lyder så voldsomt og "maskinagtigt" |
|
|
Ja .... du må gætte 3 gange 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Ja .... du må gætte 3 gange  |
|
|
Ja men er det ikke kun trådløst det de har i Fona ?  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig ...... trådløst som på Revox
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
Enig. Har aldri hørt de bedre MM-pickupene som f.eks Music Maker i eget system. Hadde vært morsomt for å kunne sammenlignet med de MC-pickupene jeg har hatt besøk av opp igjennom.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke lidt lige som højttalere? Nogle foretrækker elektrostater, andre bånd og nogle kan godt lide lyden fra metaldomer.
Efter at have hørt mange forskellige pickupper, mener jeg generelt, at MM eller MI (Moving Iron) har en mere bastant fysisk top med mere egenlyd end en god MC. I nogle tilfælde kan det være en fordel, til andre tider en gene.
Men der er jo også den rent mekaniske/elektriske grund til forskellen. En MM har typisk en noget større bevægelig masse og derfor en lavere HF resonans som går ned i det hørbare område. Samtidig er der grundet et større antal viklinger på de stationære spoler en højere udgangsimpedans, med de komplikationer det medfører.
Herudover vil MM-typer også typiske have en højere kompliance end MC.
Således vil der nødvendigvis være en forskel i den måde de 2 principper opfører sig.
Må indrømme at jeg ulitimativt er til de bedre MC-typer, selv om jeg da har hørt nogle ret imponerende repræsentanter fra MM/MI lejren. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
selv om jeg da har hørt nogle ret imponerende repræsentanter fra MM/MI lejren. |
|
|
som fx hvilke ??? (skal ikke forstås som at jeg ikke tror dig - men som at jeg gerne vil vide hvilke MMs der har imponeret dig og på hvad de var monteret) __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor hører Grado Statement hjemme? Det er en Moving Iron med lavt output.
Hele Statement serien (ikke kun "Statement Statement") har output svarende til en LO-MC (0.5mV). Så skal de også helst belastes ved 47k ohm hvilket kan være en lidt drilsk kombination.
Grado opfandt MC PU'en men sværger ved MI princippet.
Jeg har hørt nogle påstå at MM (og MI) har mere "Oomph!" i basområdet. Er der noget om snakken?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
som fx hvilke ??? (skal ikke forstås som at jeg ikke tror dig - men som at jeg gerne vil vide hvilke MMs der har imponeret dig og på hvad de var monteret)
|
|
|
Den første ligger lige for .. DECCA van den Hul. DYNAMIK! den pickup kan bare noget som ingen anden. Men til gengæld er toppen noget af det værste der findes. Grov og uden detaljer ... men igen dynamik, fasthed og attack! Kræver en tung stabil arm - ellers hopper den ud af rillerne.
B&O MMC1 .. en MI pickup i den allerypperste klasse. Meget glat, neutral og samtidig detaljeret. Så vidt jeg ved, er den dog ikke til at få mere.
MusikMaker MkIII. Gør noget opmærksom på sig selv opefter, men den har nogle umiddelbare kvaliteter. Den lægger "noget" til og gør det hele lidt mere nærværende. I den rette sammenhæng et godt alternativ til en god MC.
Musikmakeren er iøvrigt bygget over en Grado. De bedre typer fra Grado har jeg desværre ikke hørt, men måske findes der noget der, som kan hamle op med MC?
... alle ovenn. har været monteret i forskellige arme. FR64, hjemmelavede arme og en Rega RB 700.
Når det er sagt, så må jeg dog tilstå at en Ortofon Rondo Bronze (MC) gør det h...... godt! Den har de skruet godt sammen og som dansker kan man kun være glad for, at de stadig væk kan deres håndværk. __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils: Har du hørt en Decca PU i en Decca arm?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
janils: Har du hørt en Decca PU i en Decca arm?
|
|
|
Desværre nej - Decca armen er jeg aldrig stødt på. Den er vist ret sjælden her i DK.
__________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker MC, især Ortofon kontrapunkt C. Sikke detaljer, punktformighed og rum den kan præstere. Og den har en finurlig evne til at ligge i rillen der, hvor ingen anden har været. Den nedsætter faktisk støj og knas. Har også haft Clearaudio Virtuoso MM....dejlig varm fyldig pickup, men ikke nær så detaljeret som kontrapunkten. Samler en del støj op fra rillerne.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Lyd skrev:
Og den har en finurlig evne til at ligge i rillen der, hvor ingen anden har været. Den nedsætter faktisk støj og knas. |
|
|
Dette har ikke noget at gøre med om det er en MM eller MC. Det afhænger af nålislibningen. Kontrapunkt C har nøgen Fritz Gyger 80. Nu kan jeg dog ikke lige finde en MM med denne slibning men en Audio Technica AT-440MLa (800,-kr.) med sin Micro Ridge slibning graver også meget dybt. Det samme gør en Ortofon 540 Mk II (MM) med nøgen FG70 nål. Jeg er dog ikke i tvivl om at Kontrapunkt C's klangegenskaber er disse 2 klart overlegen. Men ofte er netop sporingsevnen et område hvor MM er bedst (til prisen).
Fra Ortofon's hjemmeside:
Kontrapunkt C: Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force: 80 µm.
540 Mk II: Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force: 90 µm.
Dr. Lyd skrev:
Har også haft Clearaudio Virtuoso MM....dejlig varm fyldig pickup, men ikke nær så detaljeret som kontrapunkten. Samler en del støj op fra rillerne. |
|
|
Den må også "nøjes" med en elliptisk nål.
Clearaudio? Linn? AT?.
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Dr. Lyd skrev:
Og den har en finurlig evne til at ligge i rillen der, hvor ingen anden har været. Den nedsætter faktisk støj og knas. |
|
|
Dette har ikke noget at gøre med om det er en MM eller MC. Det afhænger af nålislibningen. Kontrapunkt C har nøgen Fritz Gyger 80. Nu kan jeg dog ikke lige finde en MM med denne slibning men en Audio Technica AT-440MLa (800,-kr.) med sin Micro Ridge slibning graver også meget dybt. Det samme gør en Ortofon 540 Mk II (MM) med nøgen FG70 nål. Jeg er dog ikke i tvivl om at Kontrapunkt C's klangegenskaber er disse 2 klart overlegen. Men ofte er netop sporingsevnen et område hvor MM er bedst (til prisen).
Fra Ortofon's hjemmeside:
Kontrapunkt C: Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force: 80 µm. 540 Mk II: Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force: 90 µm.
Dr. Lyd skrev:
Har også haft Clearaudio Virtuoso MM....dejlig varm fyldig pickup, men ikke nær så detaljeret som kontrapunkten. Samler en del støj op fra rillerne. |
|
|
Den må også "nøjes" med en elliptisk nål.
Clearaudio? Linn? AT?.
|
|
|
Hej.....det ved jeg nu godt, deet med nåleslibningen Men alligevel.....de er vist meget gode repræsentanter for hver sin lejr.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Desværre nej - Decca armen er jeg aldrig stødt på. Den er vist ret sjælden her i DK. |
|
|
Den hollandske hjemmeside Ah! Tjoeb havde gennem lang tid en masse Decca International arme til salg. De havde et stort NOS (New Old Stock) lager liggende.
I starten kunne man erhverve sig en for 25€. Senere for 50€ & til sidst for 75€. Nu er de desværre udsolgt (de har solgt over 3000 af dem).
|
Til top |
|
|