Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er ment som en lille historie om pickup montering og en sammenligning af to af de værktøjer jeg har haft allermest fornøjelse af – det kan måske inspirere andre.
Jeg kan godt lide at købe tingeltangel (a.k.a. tilbehør) og har nu også anskaffet mig en Feickert Protractor. Indtil da har jeg anvendt en Schön Schablone, som jeg har været ovenud tilfreds med.
Hvorfor så købe en Feickert? Den er jo ret bekostelig, må man sige. Jo, jeg har måttet sande at pickup’er åbenbart har det med ikke altid at have en helt lige nålearm, således er både min Ortofon Kontrapunkt B, Benz L2 og min nye Dynavector XX2 MK2 let skæve. Umiddelbart skulle man tro at jeg havde mishandlet dem, men det synes jeg nu ikke er tilfældet, og en forhandler har også bekræftet at f.eks. Audio Note tit er skæve.
Det betyder så desværre at Schön Schablone mister sin store værdi. Det er utrolig nemt at justere pickup’en korrekt med denne protraktor, men kun hvis nålearmen sidder helt lige, og kun hvis pickup-huset har en plan forkrop. Med Schön er det nemmelig bedst at fastgøre en grafitstift fra en stiftblyant på den forreste del af huset, og så er det nemt at indstille både overhang (frem/tilbage) og offset (drejning) vha. to punkter – ét til overhang og ét til offset. Man skifter så frem og tilbage mellem disse punkter og nærmer sig nemt den korrekte position, betydeligt gjort lettere ved at skabelonen har en indføringsrille der sørger for at nålen nemt finder målepunktet.
Problemet er så blot at denne protraktor ikke har det trådnet som mange andre har, kun parallelle linier til grafitstiften, altså ingen lige og parallelle linier set ift. nålearmen - dette umuliggør offset-indstilling af en skæv nålearm. Som nævnt sænker man nålen ned i en rille og drejer indtil nålen står på målepunktet, men alle med siderne parallelle linier er buede, ergo kan man ikke se om nålearmen står lige.
Her kommer Feickert ind i billedet. Den gør lidt det samme som Schön, men på en anden (og betydeligt dyrere) måde. Man starter med at indstille skydelæren så pinden for enden står ovenover armens drejningspunkt. Hermed har man fundet den afstand der anvendes til at indstille overhang, hvor man skal sørge for at nålen står præcist oveni det på skabelonen korrekte punkt. Når det er gjort indstiller man offset vha. to trådnet, og her skal man sørge for at pickup’en til slut passer i begge, ellers er det galt med overhang. Når først man har styr på det er det faktisk også ganske let. Endvidere har den mulighed for at vælge mellem Löfgren og Baerwald indstilling, men det er vist lidt flueknepperi at gå op i det, og langt de fleste vil være tilfredse uanset hvilken man vælger.
Hermed har Feickert på en nem måde gjort det muligt at montere pickup’en, samtidig med at man har en skydelære til at kunne montere armen efter – det har jeg manglet indtil nu ifm. selvbyg af plint til Scheu DIY dele.
Opsummeringsvis kan jeg så tilføje at Schön Schablone giver stor value-for-money idet den kan købes for 32 Euro (ca. 240 kr.), men den kan kun anvendes til pickup’er hvor nålearmen sidder helt lige – så virker den til gengæld også forrygende godt. Feickert Protractor er til 1.500 kr. et dyrt alternativ, der dog gør det nemt at montere en pickup også selv om denne skulle have en skæv nålearm. Man kommer ganske givet også i mål med de billige eller endda helt gratis standard-protraktorer, men det er noget nemmere med Feickert, og så har den også en skydelære til tonearmsmontage.
Andre der har gjort sig erfaringer med disse og/eller andre ”schabloner”?
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forrygende spændende!
Bruger selv HiFi News skabelon til nogle pu'er og VPI egen til andre pu'er (!).
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Bruger selv HiFi News skabelon til nogle pu'er og VPI egen til andre pu'er (!) |
|
|
Har hørt at VPI's skulle være god til deres arme. HFN'en har jeg også, sammen med et par andre, men da jeg først havde vænnet mig til Schön var det svært at gå tilbage, og derfor ville jeg afprøve om Feickert kunne gøre det bedre 
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger Clearadios protractor. Ganske nemt og præcist.
Og til Kim Petersen. Jeg har fået rettet min Kontrapunkts C`s nålefane hos Ortofon gratis. Den var blevet lidt skæv. Pickuppen blev totalt adskilt renset og justeret. God sevice, ik`
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Lyd skrev:
Bruger Clearadios protractor. Ganske nemt og præcist. |
|
|
Den er ikke helt ulig Feickert, og vist endda lidt billigere. Jeg valgte Feickert for at skue hesten an, og fordi Hifi4You kunne levere med det samme (undersøgte godt nok ikke Clearaudio, men er glad for de produkter af deres som jeg har).
Dr. Lyd skrev:
Og til Kim Petersen. Jeg har fået rettet min Kontrapunkts C`s nålefane hos Ortofon gratis. Den var blevet lidt skæv. Pickuppen blev totalt adskilt renset og justeret. God sevice, ik` |
|
|
Ja det må du sgu nok sige! Jeg har da godt nok overvejet en ny Kontrapunkt C fordi jeg har lidt brumproblemer med Dynavector'en, og min tilfredshed med Kontrapunkt B in mente, og din oplevelse dertil, får Ortofon til at stå som en stærk producent.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes godt nok at det er skidt at PU'er i Dynavector XX-2 MK 2's prisklasse har skæve nålefaner. Teoretisk set vil nåletrykket vel så ikke belaste spolerne ensartet? Komponeneterne inde i huset sidder vel som de skal? - Det er kun fanen der er skæv. Måske er jeg lidt pernitten men det er trods alt en PU til 9000-10000,-kr.? - Et præcisionsinstrument. Jeg ville kræve sådan en byttet med det samme.
P.S. Jeg har lige købt en ny Audio Technica AT-95E til 177,- alt inklusive & dens nålefane er 100% straight & true.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg synes godt nok at det er skidt at PU'er i Dynavector XX-2 MK 2's prisklasse har skæve nålefaner. Teoretisk set vil nåletrykket vel så ikke belaste spolerne ensartet? Komponeneterne inde i huset sidder vel som de skal? - Det er kun fanen der er skæv. Måske er jeg lidt pernitten men det er trods alt en PU til 9000-10000,-kr.? - Et præcisionsinstrument. Jeg ville kræve sådan en byttet med det samme. |
|
|
Ja, beklageligt er det, men jeg kan så også kun konstatere at den er blevet skæv mens jeg har haft den - da jeg modtog den var den helt lige. Den blev så monteret med Schön, og har så spillet en 100 timer vel. Da jeg så lavede DIY-plint version 3 og skulle montere den igen var nålefanen en smule skæv, og jeg var meget påpasselig ved af- og påmontering, så det må være sket i tilspilningsfasen. Som sagt har jeg af en forhandler fået oplyst at det ikke er unormalt på f.eks. Audio Note, men om det er godt eller skidt kan jeg ikke udtale mig om 
Umiddelbart spiller Dynavector'en udmærket, jeg synes ikke at kunne bemærke nogen unoder.
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med deg Kim Petersen, denne Feickert bruker jeg også, gjør innstilling av pickup til en lek. Absolutt anbefale. Dessuten er det deilig å bruke slikt et forseggjort presisjonsinstrument. For oss som bytter pickup fra tid til annen, så er dette like mye en sikkerhet som behagelighet.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst et eller andet sted, at Janils mener man ikke skal tage det så nøje, han mener den eventuelt retter sig op nå den kører på pladen. Ved ikke om det passer, men kunne da godt lyde plausibelt.
Min egen 20X var også helt lige ved anskaffelse, men er måske en anelse skæv nu. Men det er så lidt at jeg ikke er sikker, måske er jeg bare skiløjet!
Én har også nævnt Dennesen protractor, den gamle i aluminium. Men det er så kun brugt og de løber altså op på Ebay!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Dr. Lyd skrev:
Bruger Clearadios protractor. Ganske nemt og præcist. |
|
|
Den er ikke helt ulig Feickert, og vist endda lidt billigere. Jeg valgte Feickert for at skue hesten an, og fordi Hifi4You kunne levere med det samme (undersøgte godt nok ikke Clearaudio, men er glad for de produkter af deres som jeg har).
Dr. Lyd skrev:
Og til Kim Petersen. Jeg har fået rettet min Kontrapunkts C`s nålefane hos Ortofon gratis. Den var blevet lidt skæv. Pickuppen blev totalt adskilt renset og justeret. God sevice, ik` |
|
|
Ja det må du sgu nok sige! Jeg har da godt nok overvejet en ny Kontrapunkt C fordi jeg har lidt brumproblemer med Dynavector'en, og min tilfredshed med Kontrapunkt B in mente, og din oplevelse dertil, får Ortofon til at stå som en stærk producent.
|
|
|
Ja, det er dejligt at kunne bruge sin forhandlergaranti hos AudioVision i Skive. Ortofon ved godt hvad de laver ....så det bliver også Ortofon næste gang
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja sådan en Dennesen har jeg budt på flere gange (sshhh!!) men jeg var for nærig.
Milu: Til hvilken side er din 20X nål skæv nu?
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er ikke blitt skjeve pga feil antiskating/azimuth disse pickupene da? Jeg bare spør.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ja sådan en Dennesen har jeg budt på flere gange (sshhh!!) men jeg var for nærig.
Milu: Til hvilken side er din 20X nål skæv nu?
|
|
|
Ja, jeg har endda kun luret på den... Men jeg bliver også for nærig når det gælder!
Nu har jeg så med lommelygte prøvet og se om der er noget, men helt ærlig så er det vist noget jeg har bildt mig ind...  Jeg kan ihvertfald ikke se noget nu...
Mvh.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også en Feikert ... den virker bare. Meget nem at gå til og et gennemtænkt produkt.
Mht. til skæve nålefaner, så retter de sig lidt under afspilning. Friktionen i pladen trækker i nålen så den bliver rettet noget ud. En helt korrekt placeret nål vil dog altid være at foretrække. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
De er ikke blitt skjeve pga feil antiskating/azimuth disse pickupene da? Jeg bare spør. |
|
|
Det var det jeg selv lurede på.  VPI er jo lidt karrige m.h.t. anti-skate...
Men det er sikkert som janils siger.
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er Clearaudioen:

|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lar denne Clearaudioen seg bruke for alle typer armer? Vil den kunne bestemme rett overheng for ulike typer armer? Litt vanskelig å se på bildet hvordan den fungerer.
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pent oppsett du har Dr. Lyd, pene komponenter og lekkert rom. God smak i møbler også.... Flott.
Og 6C33C rør, det kan vi like. Hørte forresten forsterkeren din på Horten-messa, flott den.
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg tro......den bruger Baerwald indstilling...tror jeg vist det hedder.
|
Til top |
|
|
Dr. Lyd Lukket konto

|
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
Pent oppsett du har Dr. Lyd, pene komponenter og lekkert rom. God smak i møbler også.... Flott.
Og 6C33C rør, det kan vi like. Hørte forresten forsterkeren din på Horten-messa, flott den.
|
|
|
Åh tak Den er overraskende god.
|
Til top |
|
|