| Forfatter |
|
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Nu skal der ske noget, med den der pladespiller jeg købte for et års tid siden. (Se link i signatur for setupliste) Efter den blev sat op, har jeg prøvet alle mulige indstillinger ophæng justeringer mv, og den lyder bare ikke godt. Ja ærlig alt lyder det rigtig skidt. Der fint styr på tingene et stykke op i spectret, men så går det galt i øvre mellemtone og diskanten. Eksempelvis lyder Norah Jones som om hun har været på druk med Rock Nalle. Skinger og skrattende når der bliver lukker op for de højere toner.
Jeg skal en tur til Århus i weekenden og har bestemt mig for at prøve med en ny pick-up. Lige nu tror jeg valget står mellem Grado Red/Silver eller gold. Alternativt en Tekni-fi k1 eller hvis jeg mander mig op til en k3. Den sidste er den samme, som den der sad på da jeg købte spilleren. Er kommet frem til, at den må have være slidt ned for alvor, allerede inden jeg fik den i hus.
--------------------
Nå nu til spørgsmålet. Mit setup er jo egentlig ikke rettet mod vinyl... Ambitionen er dog på sigt, at få sat et rigtigt stereo setup. Indtil da skal lyden formidles på min fine gamle Yamaha reciever.
Min overvejelse går på om det kan give et løft eventuelt, at investere i en mindre Riaa eksempelvis phonobox. Altså en entrylevel sjover?
Btw er der ingen som har lavet deres egen pladespillerhylde med et godt resultat? Hvilke materialer kunne man forsøge sig med?
Musashi
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemene du opplever har trolig å gjøre med rett innstilling av arm og pickup, eller at stiften er slitt. Det kan være en nitidig jobb å få satt opp en vinylspiller riktig. Er det særlig sibilanter du sliter med (sss-lyder som fliser)?
Personlig så ville jeg unngått de aller rimeligste riaa-trinnene fra Project (jeg har selv testet phonobox - første utgave og den var elendig). Men, tubebox (heter den SE nå mon tro) er en veldig god riaa, særlig i MM-modus (eventuelt med ekstern step-up). Ellers ligger det en Clearaudio Basic på bruktbørsen (jeg har hatt en slik også, og den kan anbefales, mye god lyd for pengene).
André
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
yep hold dig fra phonobox og vincent den billige - det kommer aldrig til at lyde godt
Har du set på din pick-up med en stærk lup! Skidt på pickupen kan være så lidt man ikke lægger mærke til det og så meget at - ja at Nora Jones lyde skingert i de høje toner.
En fin børste med lidt demin. vand og så forsigtigt - og kun i retning væk fra nålen indtil den er ren.
Hvis du har råd så køb en MC pickup - men den kræver jo noget af Riaa'en eller en Riaa + en Trafo og så bliver det hurtigt dyrt.
Jeg har noget ældre grej - og Riaaen på gamle Luxman forstærkere er fintil at håndtere både MM og MC pickupper.
Hvis du kender nogen der har en gammel forstærker stående du kan låne kan du jo tjekke hvordan lyden er med den indbyggede Riaa - inden du går ud og investerer i alt muligt dyrt - det kan som sagt være fejlen ligger i det små.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej musashi
hvis det er norah jones du har problemer med. så er det pladen der er elendig optaget. jeg har også forvrængning når jeg spiller den.hvad angår pu så køb en ny MM.jeg har en goldring elite MC før havde jeg en K1 og K3 de spiller bare bedre. så jeg skal have en MM igen.kig på brugt basen og se om du kan støve en creek riaa op i stedet for den lille phonobox.hvis du skal have en project så tag en tubebox de spiller.jeg mener at lydbutikken har et godt tilbud på en tubebox prøv at ringe til dem. de har også grado og tekni-fi K1
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, så er den Riaa idé vidst lagt på hylden. Tanken var såment at den msåke ville gøre det bedre en sådan en standard ting som sidder i 5.1 reciever. Tror nu nok jeg starter med, at kigge på ny pu så.
Med hensyn til Norah Jones så er det blot et eksempel. Problemer går igen på stort set alle skiver...
r-l-b En fin børste med lidt demin. vand og så forsigtigt - og kun i retning væk fra nålen indtil den er ren
Kan du beskrive det lidt mere? Denimbørste? kost med cowboybukser? ;-) Er det en som kan købes eller hvordan?
Læste i en artikel at man kunne rense med sandpapir 600-800 nogen erfaringer med det?
Musashi
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
en meget lille børste 1/10 af en tandbørste i størrelse - min fik jeg sammen med en stør velour-børste til plader - dimen - nej ikke cowboybukser - demoralisret vad kan også bruges:-) Det bedst du kan gøre er at finde et komple sæt dishwasher børster - så er der både til plade og nål
har du set på din PU med lup? - står nålen helt rent ?? hvor gammel er nålen ??
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nje jeg har ikke kaft mulighed for at kigge med lup. Med det blotte øje ser den ret ud, ikke bøjet eller noget.
Alderen er ukendt da den sad på spilleren, som er købt brugt. Havde en mindre diskution med sælgeren efterfølgende. Han virkede meget oprigtigt verrasket da jeg beskrev min oplevelse. Han havde ikke den samme oplevelse på sit setup... Skidt - Umiddelbare er den nok slidt ned.
r-l-b - > Sådan en stivhåret fætter?
Musashi
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil fortsætte med MM PU så vil jeg anbefale Ortofon OM 30 Super - den har en lsitepris på 13-1.400 men kan fåes nogle steder til 895 - den har ingen mislyde Det med lupen er ikke så meget om den er bøjet men om der sidde noget fasgroet skidt - det behøver ikke fylde mere en 1/10 millimeter for at ødelægge lyden og det kan IKKE ses med det blotte øje AM lavede i sin tid en pick up børste - en smal plastflaske med en børste der ligner den der sidder i en mascara - (hvis du ikke ved hvad en mascara er - så har du ikke udlevet din indre dragartist  ) Hvis ikke du kan skaffe en lille blød børste til din nål så køb en billig mascara og rens børsten helt og meget grundigt og brug den. Jeg vil være meget tilbageholdende med andet end vand på børsten - sprit kan opløse lim på nål - sæbe kan fedte etc. Men her kan det være der er nogen der har en mirakkelrecept. Generelt når du børste nålen ren skal du aldrig gøre det hårdre eller med en børste der er hårdere end at det er børsten og ikke nåle der giver efter. ps. jeg er ikke umiddelbart af den opfattelse af den Riaa/pu indgang der er på en 5:1 forstærker er andet end en underprioriteret nødløsnig så den kan indfluere på lyden - men slidt kan din nål jo også være hled og lykke
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
R-L-B -> ps. jeg er ikke umiddelbart af den opfattelse af den Riaa/pu indgang der er på en 5:1 forstærker er andet end en underprioriteret nødløsnig så den kan indfluere på lyden - men slidt kan din nål jo også være
Jeg har krydstjekket med to andre forstærkere. Ikke noget vildt, men ved da min gamle denon har givet fin lyd tidere.... med en slidt Lenco l75 spændt for. Resultatet er det samme med den forstærker, Skrat og snallerlyd
Jeg må se om ikke jeg kan "støve" noget rensegrej op...
Musashi
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ikke fortalt hvor gammel PU en er. Det vil hjælpe en del. Jeg har den erfaring at det ikke er nålen der bliver slidt - hvordan skulle vinyl kunne slide på en diamant? - men nålefanens gummiophæng der bliver stift med alderen og det gør nålefanen ikke kan bevæge sig frit. Og så lyder det grimt når rillen prøver at smide rundt med hele PU og PU-hus og arm!!
Nå, uanset hvad, så er en ny PU nok det rigtige at gøre.
|
| Til top |
|
| |
musashi Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Du har ikke fortalt hvor gammel PU en er. Det vil hjælpe en del. Jeg har den erfaring at det ikke er nålen der bliver slidt - hvordan skulle vinyl kunne slide på en diamant? - men nålefanens gummiophæng der bliver stift med alderen og det gør nålefanen ikke kan bevæge sig frit. Og så lyder det grimt når rillen prøver at smide rundt med hele PU og PU-hus og arm!!
|
|
|
Jeg har ganske ikke alderen på PU'en da den er købt brugt sammen med pladespilleren. Jeg tror også det bliver en ny PU, men tænker lige den med at prøve at rense kunne være et interessant forsøg, blot for sjov skyld.
musashi
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
|
|
|
Hvordan vinyl skal kunne slite på diamant? Vel, hvis en pickup har fått snurret i antall 1000-2000timer så er de aller fleste (kanskje med unntak av Koetsu og vdh) klare for utskiftning. Alt slites, det er bare spørsmål om tid.
|
| Til top |
|
| |