Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Luxman PD 121 erfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Står for at skulle ud og investere i en ny pladespiller, og dermed sende min Thorens TD 160 Super på pension. Dog er jeg lidt til vintage pladespillere, frem for det helt nye moderne, som ofte virker en kende for futuristiske.

Men det korte af det lange, er at jeg er blevet tilbudt en luxman PD 121 med en SME serie 3 arm, og en Ortofon MC pu (denne vil jeg dog skifte, evt. til en 10x5). Men min viden omkring Luxman pladespillere er for at sige det mildt, utrolig sparsom. Jeg er ikke indspillet på at skulle igang med DIY, har hverken pladesen ej heller fingersnilden till at bygge egen plint osv - derfor skal det være noget som er rimeligt nemt at gå til.

Men hvad bør man give for nævnte pladespiller? Og er der nogle som har erfaringer med evt. støj fra det direkte drev, frem for det remtrukne som jeg pt. kører med på min Thorens?

Det skal siges at jeg har overvejet muligheden i at give min Thorens en gennemgående renovering, med ny tonearm, bedre ledninger osv. Men inden man ser sig om, løber det jo også op, og så er jeg ikke sikker på at den Thorens er umagen værd.

Men indspark og ideer modtages meget gerne, da jeg står med et ben i hver lejr. Enten sådan en direkte dreven svend, med SME arm. Eller finde et alternativ i det remtrukne selskab.

På forhånd tak

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Den Lux er sikkert ikke dum, men Tonearmen (det er den S-formede?) har vist ikke det bedste ry, og umiddelbart ligner den ikke det bedste match til 10x5.
Men hvad er der dog galt med Thorens'en? 160 Super skulle være ganske udmærket. Jeg synes at kunne huske noget om 160 Super/Rega RB250. Hertil en 10x5

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hey vilmann,

Ja tonearmen er så vidt jeg er informeret det s-formede (troede faktisk alle fra SME's 3 serie var det?) - Vidste ikke at 10x5 var et skidt match her, men der lærte jeg da så lidt igen :)

Hvad der er galt med Thorens'en - alt og samtidig intet faktisk.

Den har været en skøn oplevelse, som har været min introduktion til musik på vinyl. Nu er samlingen vokset voldsomt (Horsens plade messe var ikke god ved penge pungen), og musikken på lp'erne udgør efterhånden tæt ved 50% af musikken her, resten vartages af cd og radio.

Men der mangler lidt power og især detaljer i den Thorens (hvilket blev tydeligt da jeg havde besøg af en Rega 7 i en weekend) - men er til vintage looket, som især Thorens og lignende fabrikanter fra 70 + 80erne lavede (træ i siderne og metal i toppen. Af uvisse grunde er det sådan en pladespiller bør se ud i mit hovede - om det så er hovedet som trænger til undersøgelse skal vi ikke komme ind på her.

Men har skam også overvejet at skifte arm og ledninger på min nuværende, men er bare meget i tivl om det er pengene værd, og ikke bare bliver som at smide perler for svin i dette tilfælde.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Hey vilmann,Ja tonearmen er så vidt jeg er informeret det s-formede (troede faktisk alle fra SME's 3 serie var det?) - Vidste ikke at 10x5 var et skidt match her, men der lærte jeg da så lidt igen :)

Jeg læner mig op ad cartridgedb.com og deres regnemaskine, der angiver en resonansfrekvens på 13-14 Hz. Ideelt bør den være 8-12 Hz.

Citér:

.....
har skam også overvejet at skifte arm og ledninger på min nuværende, men er bare meget i tivl om det er pengene værd, og ikke bare bliver som at smide perler for svin i dette tilfælde.

En del af Thorens gamle maskiner er ikke dumme. Jeg mener helt bestemt at 160 Super (og det skal være Super) hører til den gode ende. Prøv at holde øje med eBay - de er ikke billige.

Jeg tror som sagt ikke den Luxman er dårlig - slet ikke.Og den ser ret fin ud. Men om den er så meget bedre end din Thorens er jeg ikke sikker på. Men du finder kun ud af det ved at købe den

Hvis ellers 160'eren kører som den skal hvorfor ikke bare finde en Mørch arm til Thorens'en? Med et rør der passer til 10x5'eren. Eller hvis det er for meget at ofre på sagen, så en RB250 til at starte på. Så kan du altid opgradere værket ved en senere lejlighed.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Michael B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt sikker på, at en PD121 med en S3 arm banker din Thorens!

Korerkt justeret, giver en S3 arm et kanonresultat. Du kan forbedre den yderligere, hvis du udskifter kablet med et bedre. Under alle omstændigheder er armen klasser over TP16 armen på din Thorens.

Armmassen er lav, så du skal vælge en"blød" pick-up.

Til top Vis Michael B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael B.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Michael B. skrev:

Er det så primært p.g.a. armen? En sådan kan vel erhverves alene for ca. 1500,-
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Ja endda med silikone dæmpekar og hele svineriet hvis man kigger sig for.

Michael B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Der er en del forskellige S3 arme......

Du skal have den, der hedder Serie 3 og ikke en Serie 3S, da den er mere skrabet.

Samtidig er det bedst med een af de gamle arme. De gamle arme havde et mindre hus end de nyere og var dæmpet med balsatræ indeni.

Hvis du køber en PD121 med en S3 arm, er det rimelig sikkert, at du får den korrekte version, da de er fra nogenlunde samme årgang.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Lydmæssigt tvivler jeg på at der er forskel på III & IIIs. III'eren har som sagt bare lidt finere justeringsfunktioner.

Michael B: Er du sikker på at det er så systematisk m.h.t. om der er balsa træ i eller ej? Jeg spørger p.g.a. denne tråd hvor "oggergokker" skriver noget andet.

Hvis man ser bort fra om der er træ i eller ej (hvilket selvfølgelig er ret væsentligt) har de nyere versioner også nogle fordele. Større hoved som sagt der gør det nemmere at få plads til at installere sådan noget som en Grado "Woody" f.eks. Desuden er de nyere CA-1 armrør lavet til Baerwald geometri.

Michael B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nej.....jeg kan ikke blive ved med at huske alle detaljerne......

Du har ret: selvfølgelig er det lettere at montere en "stor" pick-up i det nye hus.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Her om små to timer, får jeg besøg at en gut der benytter en Thorens td 160 Super, monteret med en SME 3 arm - kan ikke lige huske hvilken PU han nævnte. Det giver mulighed for en direkte test imellem hans og min - udfaldet skulle meget gerne gu ud til hans fordel.

Hvis det viser sig at det bare er mums, bliver det nok den vej jeg vil gå.

Dog kiggede jeg lidt omkring, og præsterede ikke at finde en Mørch arm - men i så fald hvad skal man så kigge efter? Kender absolut intet dybdegående til det mærke, så aner ikke hvad der skal ses efter her?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Plissken skrev:
Hey vilmann,Ja tonearmen er så vidt jeg er informeret det s-formede (troede faktisk alle fra SME's 3 serie var det?) - Vidste ikke at 10x5 var et skidt match her, men der lærte jeg da så lidt igen :)

Jeg læner mig op ad cartridgedb.com og deres regnemaskine, der angiver en resonansfrekvens på 13-14 Hz. Ideelt bør den være 8-12 Hz.

Citér:

.....
har skam også overvejet at skifte arm og ledninger på min nuværende, men er bare meget i tivl om det er pengene værd, og ikke bare bliver som at smide perler for svin i dette tilfælde.

En del af Thorens gamle maskiner er ikke dumme. Jeg mener helt bestemt at 160 Super (og det skal være Super) hører til den gode ende. Prøv at holde øje med eBay - de er ikke billige.

Jeg tror som sagt ikke den Luxman er dårlig - slet ikke.Og den ser ret fin ud. Men om den er så meget bedre end din Thorens er jeg ikke sikker på. Men du finder kun ud af det ved at købe den

Hvis ellers 160'eren kører som den skal hvorfor ikke bare finde en Mørch arm til Thorens'en? Med et rør der passer til 10x5'eren. Eller hvis det er for meget at ofre på sagen, så en RB250 til at starte på. Så kan du altid opgradere værket ved en senere lejlighed.

/vilmann

Har også kigget lidt på RB250 og RB300 arme - begge kan fået til helt fornuftige penge på eBay - men hvordan er de i sammenligning med SME? Synes de rega arme ser noget "kleine" ud - men det er måske bare synsbedrag?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Michael B. skrev:

Korerkt justeret, giver en S3 arm et kanonresultat. Du kan forbedre den yderligere, hvis du udskifter kablet med et bedre. Under alle omstændigheder er armen klasser over TP16 armen på din Thorens.

Armmassen er lav, så du skal vælge en"blød" pick-up.

Det skulle den også gerne gøre, for den arm og PU der sidder på min Thorens ligenu, er absolut intet at råbe hurra for :)

Problematikken ligger i om man skal nuppe den Luxman med fine arm og pu monteret - eller om man skal koste nogle penge i den Thorens, og få lidt mere ud af den.

Sjovt nok havde jeg ikke regnet med at hører fra så mange, at netop Thorens TD 160 Super, kan bliver ganske fed med en ordentlig arm og PU, det havde jeg ikke rigtig regnet med.

Men der skulle gerne kastes lidt lys over sagerne, når jeg får besøg her senere idag :)

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

krenzler skrev:

Ja endda med silikone dæmpekar og hele svineriet hvis man kigger sig for.

Nu nævner i silikone dæmpekar? Hvordan ser man om sådan noget er med - så på eBay at der ved flere SME arme, blev nævnt noget om silicone, er det ensbetydende med at et sådan kar er med?

Er det desuden noget man ud fra et billede kan se?

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Her kan du se hvordan sådan et SME FD 200 Fluid Damper sæt ser ud.

Edit: nu virker ovenstående link

Og her du kan se min TD 160S/SME IIIs med silikonedæmpekar.

Og lidt tættere på her.

Jeg bruger dog ikke dæmpekarret til min AT-OC7 PU, da jeg ikke har nogle resonans problemer med denne kombination.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Her kan du se hvordan sådan et SME FD 200 Fluid Damper sæt ser ud.

Edit: nu virker ovenstående link

Og her du kan se min TD 160S/SME IIIs med silikonedæmpekar.

Og lidt tættere på her.

Jeg bruger dog ikke dæmpekarret til min AT-OC7 PU, da jeg ikke har nogle resonans problemer med denne kombination.

Ahh, det er sådan det virker. Troede det var noget som sat under selve det armboard (hvad pokker er det danske navn for den plade?) - men som jeg lige kunne læse, er det også noget som kan købes løse, og eftermonteres, hvis det skulle blive nødvendig så?

Men hold da fast en spille dåse du der har lavet. Den passer perfekt ind i min verden og opfattelse, af hvordan en pladespiller skal se ud

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Ahh, det er sådan det virker. Troede det var noget som sat under selve det armboard (hvad pokker er det danske navn for den plade?)

Jeg kalder det altid bare armboard, eller armboardet hvis det skal fordanskes lidt. Jeg har endnu ikke set nogle kalde det for en tonearmsmonteringsplade.  

- men som jeg lige kunne læse, er det også noget som kan købes løse, og eftermonteres, hvis det skulle blive nødvendig så?

Det nemmeste, og måske også billigste vil jo helt sikkert være at købe en arm hvor det allerede sidder på. Der dukker dog indimellem mere eller mindre komplete sæt op på eBay$$$

Men hold da fast en spille dåse du der har lavet. Den passer perfekt ind i min verden og opfattelse, af hvordan en pladespiller skal se ud  

Tak skal du have. Jeg kan dog ikke tage æren for at have snedkereret egetræsrammen, men jeg har lavet en gennemgående re-finish på hele pladespilleren, incl. Tung-Oil-finishen på trærammen, den sortmalede topplade osv. + div. (mange) opgraderinger.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Plissken skrev:
Ahh, det er sådan det virker. Troede det var noget som sat under selve det armboard (hvad pokker er det danske navn for den plade?)

Jeg kalder det altid bare armboard, eller armboardet hvis det skal fordanskes lidt. Jeg har endnu ikke set nogle kalde det for en tonearmsmonteringsplade.

Har også selv luret lidt over den - tænkt om der fandtes et dansk udtryk, men det er da ligefør jeg vil benytte ordet tonearmsmonteringsplade - det lyder sgu da noget fancy

- men som jeg lige kunne læse, er det også noget som kan købes løse, og eftermonteres, hvis det skulle blive nødvendig så?

Det nemmeste, og måske også billigste vil jo helt sikkert være at købe en arm hvor det allerede sidder på. Der dukker dog indimellem mere eller mindre komplete sæt op på eBay$$$

Det lyder egentligt meget fornuftigt synes jeg - det vil jeg tage med i overvejelserne hvis det bliver aktuelt

Tak skal du have. Jeg kan dog ikke tage æren for at have snedkereret egetræsrammen, men jeg har lavet en gennemgående re-finish på hele pladespilleren, incl. Tung-Oil-finishen på trærammen, den sortmalede topplade osv. + div. (mange) opgraderinger.

Men du/i er nu sluppet rigtig godt fra det. Har den tungere plint forbedret lyden, eller er det andre forbedringer som har løftet på det område?

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Har den tungere plint forbedret lyden, eller er det andre forbedringer som har løftet på det område?

Jeg skal ikke kunne sige om den tunge træramme har forbedret lyden. Jeg købte pladespilleren med trærammen og SME armen, uden dæmpekar, og har derefter skiftet en masse ting ud. Achromat måtten/skiven har ihvertfald givet lyden et væsentligt løft.

Hvis du til at starte med skifter bundpladen ud på din Thorens med en tyk birketræsfinérplade f.eks. og smider nogle spikes under, burde det give en positiv ændring ved lyden.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

En Mørch UP-4 koster omkring 7000,- fra ny (den billigste version) så mon ikke den kan findes brugt for ca. ½ pris? Det er en unipivot (etpunkts)arm & det er ikke den nemmeste arm at sætte op/justere. Det kræver lige lidt tålmodighed. Den fås med forskellige udskiftelige armrør (forskellige effektiv masse) så den kan matches optimalt til den pick-up man ønsker. Nye separate armrør kan købes for ca. 1500-2000,-. Der er også den dyrere DP-6 model men den koster ca. 10.000,- & opefter fra ny.

Mørch.dk

High End Sound.dk - prisliste.

Med Rega RB250/300 må man leve med nogle lidt begrænsede justeringsmuligheder sammenlignet med SME f.eks. Justering af armhøjden ved basen (VTA) er ikke en mulighed som standard. Der må man så selv lægge nogle skiver imellem hvis nødvendigt (hvis pick-up'en er meget høj) eller også kan man købe en decideret VTA adjuster lavet til Rega (fra Origin Live f.eks.). TD 160 Super blev oprindeligt solgt med enten TP 16 Mk III, Rega eller SME arm. Man kunne vist også købe den uden arm.

TD160S/Rega.

Det er så dejligt nemt at justere pick-up på en SME p.g.a. det aflange monteringshul hvori hele armen kan skydes frem & tilbage.

Armboards kan som nævnt købes på nettet. Hos SME.ldt.uk kan man bestille en TD160S mounting plate. COLLECTRADIO på eBay sælger mange SME dele, deriblandt et armboard fra tid til anden. Soundsupports er specialister i Thorens armboards. Både til Linn, Rega & SME. De sælger også på eBay.

Det bliver spændende at høre hvordan lyttetesten er gået.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes