Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Periodisk fejl på effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg har en Mark Dane MB-500 effektforstærker. Jeg købte den brugt. Da jeg i sin tid var nede og se på den, fik jeg naturligvis lov til at høre den spille, ved lavt niveau spillede den som den skulle, men da der blev skruet op skrattede den ene HT'er pludselig lidt og så blev basenhedens kubbet helt ud, stod stille i et kort øjeblik. (bare lige tid nok til at øjet kunne registrere det.) Blev enig med sælger om at han skulle få den, og resten af sit setup efterset, og så skulle han vende tilbage til mig.
Der blev fundet en fejl i hans forforstærker, fejlen blev rettet, og ganske vidst, så var der ikke noget bøvl med at spille højt mere.
Jeg købte den. Da jeg havde haft den i ca. 4 mdr. indtraf fejlen hos mig. Indtil fejlen indtraf havde jeg spillet på et sæt KEF 104/2, hvor der ikke havde været nogle problemer. Så satte jeg et sæt cerwin vega "et eller andet med en 15"" til, og det samme skete (det med skratten og enheden der blev skubbet ud), Eftersom man ikke kan se basenhederne på KEF'erne, frygtede jeg at jeg havde spillet med den fejl længe. Jeg satte KEF'erne til igen, og jeg kunne straks høre at der var noget galt med forstærkeren. Jeg skiftede forforstærker, men fejlen var der stadig. Efter noget fejlfinding var der ingen tvivl om at fejlen var i effektforstærkeren.
Nu har jeg sendt den ned til en der har forstand på det. Han har ikke oplevet at den spiller unormalt, så det tyder på en periodisk fejl.
Nogen der har oplevet noget lignende?
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

kølespray på de enkelte transistore, kan afsløre om der er en trans som har en intern defekt ...

Er der ikke noget med at der forøvrigt sidder en "black box" i den ?

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så frygteligt meget om det tekniske (se: intet), og jeg har ikke læst at der skulle være en black-box i den. Jeg er ikke i tvivl om at han vil opdage fejlen, hvis den optræder igen, men da dette ikke er sket endnu, ville jeg da være glad for at høre om der var nogle der havde oplevet samme fejl, fundet ud af hvad det var og evt. kunne fortælle om det.
En black-box? Et lille stykke hardware der registrerer fejl eller hvad?
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Nej .. Man instøbte simpelthen et forstærker modul ind i epoxy, det var en metode der blev benyttet i 70'erne til at forhindre at konkurrenter kopierede (audio)kredsløb fra et produkt ..., Mark Levinson var vist den første der lavede den tyveri/kopi sikring, senere benyttede Audio Research samme metode i deres første serie af transistor baseret forstærkere.

ser her ..., det er de små firkantede kasser i apperaterne ..., der er også en hvis coolness i at kunne påføre dem en label med funktion/ser. no.  

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes