Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 23:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: JA!! Endnu et rookie spørgsmål!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nothingman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hey. endnu en rookie, som søger råd hos de meget kloge eksperter her i forummet.

Overvejer at opgradere mit anlæg.

Lige nu har jeg en NAD 743 surround reciever, som driver to B&W DM600 S3 højttalere.

Da jeg faktisk kun hører musik i stereo på anlægget overvejer to muligheder. Til begge muligheder har jeg tænkt mig at koble et par Dali Ikon 6 højttalere.

1) At købe en NAD 272 effektforstærker og koble den til min surround reciever med de to Dali ht.

2) At sælge det jeg har i forvejen og så købe en Thule Spirit IA 100 forstærker og bruge den til de to Dali.

3) Noget helt tredje (nogle forslag??)

Med hensyn til kabler og lignende, har jeg nogenlunde styr på det, så det behøver I ikke at kommentere.

Har I nogle gode forslag?

Til top Vis nothingman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nothingman

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Lige et par spørgsmål...

Hvad lyder dit budget på?

Hvilken type lyd vil du gerne have? eller hvilken slags musik lytter du til?

Hvordan set dit lytterum ud? har du 30m2 eller er det 15m2?

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Lige et par spørgsmål...

Nemli ja. Nogle meget vigtige spørgsmål, som du måske ikke har tænkt over. Nå vi skal snakke hvilken type lyd du sigter efter, så menes der om det er: Crazy Dazy lyd (diskotek lyd) Her er vægten lagt på evnen til at spille MEGET HØJT, MASSER af bas og knap så meget (intet) rafinament (perspektiv og små sarte detaljer) Eller det er den modsatte ende af spektret, hvor vi kunne have noget meget "varm" og blød lyd, hvor alle indspilninger bare lyder af flæskesteg og brune kartofler. Eller om det skal være et sted i midten...

nothingman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Lige et par spørgsmål...

Arh ja.

Budgettet er mellem 4000 og 7000.

Den type musik, som jeg hører er rock. Men det er ofte noget med masser af detaljer. Fx Tool, The Who, Pearl Jam. Så det må gerne være detaljeret men også kunne spille meget højt.

Mht rummet er det en stue på cirka 20 m2

undskyld det sene svar

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst anmeldelsen i Stereophile af dine Ikon, jeg har ikke selv hørt dem. Så det er svært lige umiddelbart at sige noget om hvad du burde gøre. Dog! JA måler dem til 90.5db i følsomhed, hvilket er ganske pænt, og som han skriver

John Atkinson skrev:

The speaker should not be that hard to drive, which, in combination with its highish sensitivity, will make it a good match for relatively low-powered amplifiers and receivers.

Så det giver dig jo en herlig stor omgang forstærkere at lytte på. Så hvis jeg nu var i dine sko, så ville jeg gå en tur i byen og låne grej med hjem. Hvor lang tid du vil bruge på det er jo op til dig, men hvis du har mod på det så hør en 6-7 forskellige inden for dit budget over et par måneder. Det vil give dig en stor chance for at ramme plet i første hug. En anden måde at forsøge sig frem på er ved at handle en masse brugt, det er dog langt mere tidskrævende, og kræver nok lidt erfaring.

Mht. Thule, så har jeg selv haft den lille IA60B, som jeg var meget glad for. På den anden side kan det sagtens være at den slet ikke passer ind i dit setup. Det jeg prøver at sige til dig er at selv om du får en hel masse anbefalinger så er det ingen erstatning for at lytte selv. Det er dog en god ting, hvis du vil have dig en liste over dem du kan overveje. Til sådan en liste vil jeg tilføje en Classic 6.6b. Du kan finde masser af omtale af den her på forum, bare brug søg funktionen.

Hvilken signal kilde bruger du? måske var det også en mulighed, altså at beholde din NAD reciever og gå efter f.eks. en god CD? Rega Apollo ligger vist inden for budgetet, bare for at nævne en maskine der har et godt pris/ydelses forhold.

Håber du kan bruge mit ævl til lidt
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

nothingman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig godt.

tak for hjælpen og de gode forslag.

Har pt en gammel yamaha cdx 880 cd afspiller. Larmer lidt, men ellers spiller den super!

Så vil jeg gå ud og kigge lidt på nogle af de ting du har anbefalet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes