Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Et godt set up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hej Svende

Jeg står og skal købe nyt musikanlæg. Jeg har mistet føling med markedet og vil gerne have råd om produkter der kan opfylde mine behov. Jeg håber I kan hjælpe mig.

Mit ønske er et anlæg der kan levere en god og nuanceret lyd, uden nødvendigvis at kunne blæse hele Parken omkuld. Jeg har mange CD´ere som jeg gerne vil have lagret elektronisk (harddisk)

Jeg kunne godt tænke mig at kunne bruge mit Samsung LCD tv til at vise musikmenuerne.

Kan I give mig gode råd til hvad jeg skal købe. Her tænker jeg på mærker, hvilket udstyr. Budgettet ligger på ca. 15000,- for alt inkl. højtalere.

På forhånd tak

Til top Vis Boie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boie

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Stereo/snurrerundt?
Musik smag?
Størrelse på højtallere?

Boie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Tjah StylaH..godt spørgsmål. Som sagt har jeg ikke den store forstand på de her sager.

Men surround vil være dejligt. Musiksmagen er meget alsidig. Men jeg vil gerne have at udstyret har sin styrke på klassisk musik.

Størrelse på højtalere? Hvad I på forum måtte anbefale indenfor budgettet.

Jeg har kigget lidt på Yamaha`s RX659 reciever. Tror I det kunne være svaret på mine bønner. 

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Boie skrev:

<snip>
Mit ønske er et anlæg der kan levere en god og nuanceret lyd, uden nødvendigvis at kunne blæse hele Parken omkuld. Jeg har mange CD´ere som jeg gerne vil have lagret elektronisk (harddisk)
<snip>

Hej Boie og velkommen til
Du kunne overveje at lægge alle dine CD'er på harddisken på en pc (helst i et tabsfrit format som f.eks EAC, flac eller wav) og købe et eksternt USB lydkort (koster vel om kring 1-2000 kr.)
Så mangler du kun en (evt. surround)forstærker samt 2-5 højttalere.
Vi kan jo ikke gætte på, hvad du synes lyder godt, så du må ud at lytte til forskellige højttalere i nogle forretninger, og på den måde indsnævre feltet lidt. Det nemme (og ikke nødvendigvis rigtige) svar, er at du blot går i Hifiklubben og lytter på deres systemer, men der er meget andet på markedet end det, der forhandles i hifiklubben.

Boie skrev:

<snip>
Størrelse på højtalere? Hvad I på forum måtte anbefale indenfor budgettet.
<snip>

Størrelse på højttalerne afhænger i høj grad af størrelsen på rummet de skal spille i - Hvor stort er det?

Generelt: Hvis du vil have mest muligt ud af pengene, er der meget at spare ved at købe brugt.

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Boie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Tak for dine råd Søren

Lyder interessant med at lægge musikken på harddisken. Jeg tror i så fald at vi vil købe en ekstern harddisk. Men er det nødvendigt med et lydkort. Kan man ikke bare koble PC´eren direkte til forstærkeren?. De nævnte (tabsfrie) formater, er det for at bevare lyden i så god kvalitet som muligt?

Rummet anlægget skal stå i er ca 40 kvm. Dog vil jeg også gerne placere ekstra højtalere i andre rum (bad, køkken osv.) Mht. brugte højtalere vil jeg bestemt overveje dette. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på i den forbindelse (stand, alder o.lign.)

Endnu engang..tak for at du tog dig tid til at hjælpe. Andre er stadig meget velkomne til at bidrage med gode råd.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Boie skrev:

Tak for dine råd Søren

Lyder interessant med at lægge musikken på harddisken. Jeg tror i så fald at vi vil købe en ekstern harddisk. Men er det nødvendigt med et lydkort. Kan man ikke bare koble PC´eren direkte til forstærkeren?. De nævnte (tabsfrie) formater, er det for at bevare lyden i så god kvalitet som muligt?

Rummet anlægget skal stå i er ca 40 kvm. Dog vil jeg også gerne placere ekstra højtalere i andre rum (bad, køkken osv.) Mht. brugte højtalere vil jeg bestemt overveje dette. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på i den forbindelse (stand, alder o.lign.)

Endnu engang..tak for at du tog dig tid til at hjælpe. Andre er stadig meget velkomne til at bidrage med gode råd.

Jamen det var da så lidt

Ja, de tabsfrie formater er et spørgsmål om bedste lydkvalitet, da disse ikke laver en såkaldt destruktiv komprimering, men i stedet fungerer á la zip gør det (en zip fil kan jo genskabes 100 % tilbage til den originale fil, hvorimod det ikke er muligt at genskabe den originale fil 100 % fra en mp3 fil).

Du kan sagtens tilslutte pc'en direkte til forstærkeren, men lydkvaliteten skulle efter sigende være bedre fra gode eksterne lydkort, da disse er bedre konstrueret m.h.t. lydkvaliteten og desuden ikke sidder i et (elektrisk) støjfyldt miljø, som det er inde i en pc. Det billigste er jo at prøve på denne måde først, da man altid senere kan tilkøbe et eksternt lydkort.
Ved tilslutning af en pc til forstærkeren skal man være meget påpasselig med at slukke helt for begge apparater inden tilslutningen, og det er ikke nok blot at slukke pc'en på knappen - 230 V. stikket skal helt ud. Dette er p.g.a. den switchmode strømforsyning, som sidder i pc'en, da denne kan have op til 110 V på stel, selvom der ikke er tændt for pc'en, og dette kan sagtens brænde en indgang i forstæreren af.

På 40 m² vil jeg nok anbefale nogle gulvhøjttalere, og hvis du kigger efter brugte højttalere, er det vigtigste at lytte efter, at der ikke er nogle bilyde (raslelyde, skrabelyde e.l.), og hvis ellers kantophænget er helt, diskantdomer ikke er trykket ind, og de ellers står i pæn stand, så skulle de sagtens kunne leve mange år endnu. 10 år er som regel ingen alder for en højttaler, medmindre den har skavanker af ovennævnte karakter.

Højttalere i andre rum kan realiseres på flere måder, og en mulig måde er en højttaleromskifterboks, hvor det er muligt at tilslutte flere højttaler sæt til samme forstærker, og så på omskifterboksen vælge hvilke(n) højttaler(e), der skal spille. En anden mulighed kunne være at udnytte "zone-2" på en surroundforstærker, men det kender jeg ikke rigtigt noget til.

God "jagt"
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

En squeezebox3 koster ca. 2500,- den kan ikke vise menuer på lcd, men det er ret nemt at bladre sine musik mapper igennem på squeezeboxen.
Den streamer f.eks flac fra din computer, og lyder fantastisk. Prøv at søge lidt i forum efter squeezebox. Jeg har nu sat min cd afspiller væk, og
fjernet mine cd'er fra stuen. Efter de er blevet rippet til flac har jeg ikke haft gang i cd afspilleren en eneste gang - bortset fra lidt A/B test. SB'en
lyder mindst lige så godt som min cdafspiller, så den er et hit her i huset.

/C
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Boie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for Jeres svar. Jeg har ikke kunnet finde noget på Squezeboxen. Men det kunne godt lyde som om at løsningen med en PC m. eksternt lydkort, en sorroundforstærker er det jeg skal bruge.

Jeg er stadig åben for andre forslag

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

æblemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

http://www.apple.com/dk/appletv

hvad med denne?? det er lyd og billede i den, og den ligger til en 2200 kr.
og så er der stadig nok til at få et lille anlæg for de sidste penge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes