Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad skete der med klasse A? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Blade69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 07 April 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan huske at i gamle dage blev der tit reklameret med at en forstærker kun spille så og så mange watt i ren klasse A mv.

Men synes ikke rigtig man ser det så meget i dag, er det nye teknologier der har fundet på noget bedre?

Mvh

Jacob

Til top Vis Blade69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blade69

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 April 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Man har da i hverfald fundet frem til mere effektive teknologier. Men om det lyder bedre?

Jeg kender i ældre man () som har en ÆGTE klasse A, og han mener ikke der er noget seriøst alternativ til ÆGTE klasse A.

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 07 April 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Japanske Accuphase udvikler og forfiner til stadighed deres klasse A effektrin. De har netop lanceret en ny model, så programmet nu består af model A-30, A-45 og A-60. Nummeret indikerer den effekt, forstærkeren afgiver i klasse A.

Der findes så ufatteligt meget lækkert hifi udstyr, som vi aldrig ser på vores breddegrader, og mon ikke også der findes en del producenter af klasse A, som vi derfor heller ikke hører om i Danmark.

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

ha ha, det eneste der er spørgsmålet er om i vil betale det det koster, at få  lækker lyd?

der kører også en tråd andetsteds, med det samme tema, og der er vist ingen tvivl om at der findes masser af klass A , der er dog mange der mener at det er for dyrt i drift det er godt nok svært at forstå, ingen problemer i at kaste 100kg efter grej men betale 1000 kr ekstra i strøm det kan man ikkk..

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Det med om klasse A lyder bedre, er ikke altid det vigtigste i en konstruktion, men mere om selve 'voicing' processen, er udført godt - altså det sted i udviklingen hvor man beslutter, at nu har man den lyd man efterstræber.

Mange producenter har opnået et brand, alene på at de er dygtige til at ramme en 'sound' og stor kontinuitet, i deres produktion. Dét at det eksemplar man får hjem til sig selv, lyder præcis som det man hørte i forretningen, er meget vigtigt (syntes jeg).

Her falder de håndbyggede produkter tit igennem, da stor ensartethed er lettere at opnå, når lodningerne udføres på helt samme måde hver gang, af automatik.

Klasse A er aldeles oplagt sammen med rør, idet man ikke skal ofre ekstra på store køleprofiler her.
Rørene kan tåle den høje temperatur, såfremt de bare har den anbefalede indbyrdes afstand.

Lyder klasse A så stadig bedre idag ?
Det mener jeg ikke man kan sige, idet selve teknologien ikke er lige så vigtig, som dygtigheden i anvendelsen af den. Der er lavet godt og skidt, indefor alle teknologier.
Om de bedste forstærkere i verden kører klasse A ? Det tror jeg faktisk at de gør - men her vil andre nok kunne give kamp til stregen, og der vil ikke være enighed om hvad der lyder bedst.
Det er også et krav, at den forstærker man vælger, skal trække de bedste højttalere man har udset sig.

De små fantastiske singleendede rørtrin, trækker ikke de store magnestater, fra Magnepan og Apogee. Især ikke Apogee.

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 07 April 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

jenssmed skrev:

ha ha, det eneste der er spørgsmålet er om i vil betale det det koster, at få  lækker lyd?

der kører også en tråd andetsteds, med det samme tema, og der er vist ingen tvivl om at der findes masser af klass A , der er dog mange der mener at det er for dyrt i drift det er godt nok svært at forstå, ingen problemer i at kaste 100kg efter grej men betale 1000 kr ekstra i strøm det kan man ikkk..

Smeden

Lige præcis! Det forstår jeg heller ikke I en tidligere tråd nævnte jeg, at jeg har klasse A effekttrin og den første kommentar var "uha, den må da bruge meget strøm, og blive varm om sommeren".  Det overraskede lidt, at det ikke var lyden der blev spurgt til / kommenteret på..

Køber du en ekstremt dyr bil, er du vel heller ikke så bekymret for benzinforbruget....

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:
Køber du en ekstremt dyr bil, er du vel heller ikke så bekymret for benzinforbruget....

men, det er det der kan gøre den til et kort bekendtskab, generelt er det lettere for folk at forholde sig til engangsinvesteringer

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu også lidt imponeret over klasse A. Især har jeg været imponeret af Jungson og deres klasse A forstærkere. Det er nogle kraftkarle som bare har den dejligste lyd
Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 07 April 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv klasse A lyd, og er rigtig glad for lyden af den - så må jeg betale det det koster, og det er altså ikke fordi DEN alene ruinerer mig...

Men jeg skal da ikke benægte, at der nok en dag kommer en anden, ikke klasse A, forstærker ind i stuen...

Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

http://www.bilstereoforum.dk/showthread.php?t=6691

Det lader da til, at der er lidt brugbar info om beregninger af watt her.
Læs hvad brugeren 'Freedom' skriver.

Worst case i effektivitet på en klasse A forstærker er 10% effektivitet, hvilket vil sige ti gange så meget varmespild i profilerne, som den effekt man vil opnå i klasse A.

Han skriver: " Teoretisk maksimal virkningsgrad = 25%, i praksis imellem 10 og 20%."

Varmetabet i køleprofilerne på en 2x100W klasse A forstærker, skulle så være 2x400W, hvis den er bygget helt optimalt (teoretisk).

Minimums-strømforbruget er altså 800W for 2x100W klasse A.

EDIT: Virkningsgraden forværres vel sagtens en del, når impedansen falder ? Det gør den nemlig på Class T (Tripath), så mon ikke det også gælder klasse A ?

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

http://www.bilstereoforum.dk/showthread.php?t=6691

Det lader da til, at der er lidt brugbar info om beregninger af watt her.
Læs hvad brugeren 'Freedom' skriver.

Worst case i effektivitet på en klasse A forstærker er 10% effektivitet, hvilket vil sige ti gange så meget varmespild i profilerne, som den effekt man vil opnå i klasse A.

Han skriver: " Teoretisk maksimal virkningsgrad = 25%, i praksis imellem 10 og 20%."

Varmetabet i køleprofilerne på en 2x100W klasse A forstærker, skulle så være 2x400W, hvis den er bygget helt optimalt (teoretisk).

Minimums-strømforbruget er altså 800W for 2x100W klasse A.

EDIT: Virkningsgraden forværres vel sagtens en del, når impedansen falder ? Det gør den nemlig på Class T (Tripath), så mon ikke det også gælder klasse A ?

Hej Spencer,

Hvad angår klasse A er det noget sludder. Hvad angår resten gad jeg ikke læse videre.

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hvad skete der med klasse A?

Jeg mener klasse A er døden nær, for det er på mode at spare op strømmen.

" klasse A forstærker er 10% effektivitet, hvilket vil sige ti gange så meget varmespild i profilerne,
som den effekt man vil opnå i klasse A." skrev Spencer.

Klasse D er tiden frem læs:

Styr på energiforbruget med ICEpower® Bang & Olufsens forstærkerteknologi giver større ydeevne med et mindre energiforbrug.

Langt størstedelen af den effekt, som en forstærker tilføres, bliver til varme i stedet for at blive brugt effektivt. Det drejer sig om hele 99% af den tilførte effekt. Varmen skal væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, og derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.

Sammenligner man en BeoLab1, som er udstyret med ICEpower®, med et tilsvarende af Bang & Olufsens produkter, BeoLab Penta (uden ICEpower®), bliver miljøfordelene på effektforbruget meget tydelige.

Hvor BeoLab Penta bruger 24 W, når den er tændt, bruger BeoLab1 kun 14 W. Effektforbruget er altså faldet med 40 %, og det selvom BeoLab 1 har en maksimal ydeevne på hele 600 W mod kun 150 W i BeoLab Penta.

Se datablad for ICEpower500ASP i pdf file her

High Fidelity skriver "High-end" lyd i deres test af 1000ASP og 500ASP ICEpower.

Se pdf file her.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

@Peter Pan

De 10% effektivitet, er worst case, indenfor klasse A grej, men da man næppe køber efter hvilken klasse A forstærker der har det laveste strømforbrug, men den der lyder bedst, kan man måske ende med én der ser stort på strømforbruget, på den måde.

Jeg kender ikke effektiviteten på Krell-forstærkere, men vil måske heller ikke tænke så meget over det, hvis beslutningen er taget, at det skal være sådan én.

Så må man jo sælge den, for at betale elregningen, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg har dog store forventninger til PWM-baseret grej, efter at have hørt hvad Tripath kan præstere, uden at det koster det store. De har effektivt vist hvor langt man kan komme for $120,- og en strømforsyning der ligner adapteren til en bærbar PC (hvilket det måske også er).

EDIT: Det er muligt at klasse A kan forbedres, i forhold til det bedste vi har set indtil nu, men...
Hvem skal betale nyudviklingen på det område, hvis kunderne går efter noget helt andet ?
Så må producenten betale af egen lomme, og det er der nok ikke så mange der gør mere.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Spencer

Jeg hader at hugge brænde. For at slippe for det, er klasse A forstærkeren et godt alternativ.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Selve holdningen til klasse A, synes også at være noget nedtonet idag, fra visse producenters side, når man ser på hvad der sælges.

Det tydelige eksempel jeg lige kan komme på, er NAD s200 forstærkeren, som nogle her på sitet har valgt at chiptune, så tomgangsstrømmen er hævet til 30W klasse A.

Den hævdes at lyde bedre på alle punkter, og have køleareal nok, til at klare den højere tomgangsstrøm.

Hvorfor har NAD så valgt at sælge den med den lave tomgangsstrøm ?
Jeg tror at argumentet 'så kan vi sælge flere' har vejet tungere end 'så lyder den bedst'.

Hårde ord om branchen - det ved jeg - men idag er konkurrencen hård, og lydkvaliteten kan være taberen i enkelte tilfælde.

EDIT: 'Så kan vi sælge flere' argumentet i forbindelse med s200, er selvfølgelig at hele anlægget kan stå i én enkelt stabel, uden at varmen skaber problemer.

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Sendt: 08 April 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan nøjes med 10- 20 watt, så er strømforbruget vel ikke så kritisk. Men det er vel et spørgsmål om præferencer.
Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Det har du da ret i Raincoat men sådan ender det jo som regel ikke, ofte vil folk have dem større og større.

Her en anden måde at få varmen på

Husk at du ikke har hele dagen til at lege i.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det er der flere perspektiver:

De A/B forstærker som kører mig høj bias for at undgå "crossoverforvrængning" eller "switching" vil man sikkert også kunne kalde det. Det er jo smart at forstærkeren lyder bedst fra lav volume....og derfter A-B for resten. Marantz har lavet flere af disse typer. Jeg har dog aldrig været tæt på en Marantz PM84.2 som blev særlig varm.....og slet ikke 25 watt som Quarter A technologien skulle levere på papiret. Det bliver med andre ord lidt rip-off og mere en salgsslogan end reelt 25 watt klasse A som ville være en betydelig større forstærker til elektronik og køleprofiler. Det er ikke altid til at gennemskue hvad er hvad.

Jeg havde iøvrigt en PA7.2er som fik juicet tomgangen op, og subjektivt lød den bedre med en god justering (i begge kanaler). Den blev hurtigere termisk klar og skulle ikke være tænd i fire timer for at spille nogenlunde diskant....levede lidt mere op til den flotte ydre. Hvad er disse køleplader lavet til hvis de altid er iskolde?   

Det næste er de rigtige klasse A forstærkere som ikke fusker med A/B. Disse forstærker virker som om de er mere simple og spiller bedre. Sikkert fordi de er befriet for alt muligt modkobling.

Mit gæt er klasse koster dyrt i strøm og er ikke lige tidens trend. Der er tværtimod de grønne forstærkere som gør indpas, og idag kan man få mange "D" watt for en "A" watt. Det er med andre ord ren idioti at lave klasse A hvis det ikke lød bedre end A/B eller sågar "D". Der skal altså brændes en del mere kul af for at holde liv i en klasse A forstærkere end en tilsvarende A/B. Strømforbruget er mit størreste anke...delvis samholdt med forældning af komponenter.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

For at forholde mig til det oprindelige spørgsmål omkring Klasse A, så tror jeg faktisk "ægte" Klasse A (når vi taler store effektforstærkere), afgik ved døden for år tilbage.

Det er klart, at der altid vil være et lille marked for disse forstærkere, og folk der er villige til, at betale det et godt og fornuftigt Klasse A trin koster, men i det store hele er markedet for disse ting tæt på, lig 0, og det er næppe sandsynligt, at nogen ville kunne leve af udelukkende, at producerer disse ting, som Spencer også skriver.

Problemet er også, at det ville blive rasende dyrt at udvikle denne teknologi som der er forsket i i mange år, og det er næppe sandsynligt, at ret mange ville være parate til, at betale de minimum 100.000-150.000  ville koste, og det endda med et beskedent dæknings-bidrag.

Noget andet og nok så væsentligt er, at det jo på ingen måde er en automatisk blåstempling af et apparat, at det kører i Klasse A, jeg har hørt Klasse A forstærkere, der i mine øjne, spillede dårligere end de dårligste Klasse A/B forstærker jeg har hørt.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 08 April 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

cvo2006 skrev:
TCaudiostyle skrev:
Neeper Acoustics skrev:
Per N skrev:
Neeper Acoustics skrev:
Er det virkelig så svært at forstå? Det er simpelthen utroligt! Jeg siger til mig selv gang på gang... Hold dig væk fra disse fora, og så ender man op med at sidde og diskutere noget hvor jeg ved! jeg har ret, fordi jeg rent faktisk har en professionel uddannelse inden for disse ting, og har arbejdet med det konstant i mere end 10 år...</DIV><DIV> </DIV><DIV>Men man kan ikke overbevise en ret troende Hi-Fi nørd om noget... De har alle set lyset, og kedelige ting som tekniske fakta er skam ikke noget man gider beskæftige sig med, for man ved (dog uden at have nogen forudsætninger for det) at man har ret!</DIV>

Ja det er åbenbart svært og forstå for 90% af deltagerne i tråden, har du overvejet det hænger sammen med dine evner til og forklare noget og forholde dig til det folk skriver? også lade være med og nedgøre folks argumenter så var du nok nået et lille styk længere end du er! -det er vidst dig der ikke forstår noget her! -det visse dine tydelige udsagn os om du hele tiden lige skal skrive hvor dygtig du er, og branchemedlem og bla bla -mig bekendt er du bare en dum tekniker, der har sat og målt på de samme ligegyldige transistortrin i hifi i 10 år, og nu vil du så rede verden med din "billige" skan speak oem smadderkasser som 100 andre har lavet før dig -hvor simpelt er det lige kammerat -og nu vil du overbevise os alle om hvor klog du er?? vågn op spade!!! dakolos

(Nu har du snart kastet nok l**t efter mig og andre af personfnidder og andet jeg har overlæst, så jeg håber admins tilgiver mit angreb)

Hej Per N

Ej for et flot indlæg, det er da næsten ligeså lækkert som et brugt trusse indlæg...

Når ja, måske er det mig der er dårlig til at forklare, jeg er jo bare en dum tekniker der kommer med kedelige tekniske fakta.

Jeg kan da også godt se, at det ikke var pænt af mig bare sådan at afvise dit ellers meget hurmoristiske indlæg, hvor du argumentere for at en transister kan nå at blive helt kold på 1/2000 del sekund.

Nå men jeg ser i alle tilfælde frem til de nye pseudo videnskabelige beviser på, at det er mig der har misforstået alt det jeg har lavet gennem de sidste mange år...

Mvh Kim

PS: Tak for roserne af mine højttalere, det er virkelig flot. Når man løber tør for argumenter må man jo ty til spredehagl kanonen...

Som du skriver her, så kan en transistor nok ikke nå at køle ret meget på 1/2000 sek.

Men hvis strømmen i transistoren altid er større end det højttaleren trækker (og det skal den jo være før det er ÆGTE KL.A.) så undrer det mig en del, at den ikke bliver varm
Ja, det er helt rigtigt, jeg forstår ikke princippet og venter da også på at det bliver forklaret så selv JEG forstår det.

Et par spørgsmål; 

Hvad er effektiviteten på f.eks en 350´er ?
Hvad er forbruget i "tomgang" ?

Hej Thomas,

Jeg tror, at al denne "Thule" snak er en "dead end", og vel i grunden også ret ligegyldig, da der ikke findes produkter med systemet/opfindelsen, efter sigende ikke seriøse produkter ihvertfald.

For at forholde mig til dit oprindelige spørgsmål omkring Klasse A, nemlig, er Klasse A ved at dø ?, så ja, det tror jeg faktisk, og som tidligere nævnt, mener jeg faktisk, at forstærker princippet "ægte" Klasse A (når vi taler store effektforstærkere), afgik ved døden for år tilbage.

Det er klart, at der altid vil være et lille marked for disse forstærkere, og folk der er villige til, at betale det et godt og fornuftigt Klasse A trin koster, men i det store hele er markedet for disse ting tæt på, lig 0, og det er næppe sandsynligt, at nogen ville kunne leve af udelukkende, at producerer disse ting.

Kunne man det, ville jeg d.d. starte en produktion af det, man vil størrelses-mæssigt kan kalde for en 1/2 Gravity, problemet er bare, at det ville blive rasende dyrt at lave, og det er næppe sandsynligt, at ret mange ville være parate til, at betale de minimum 100.000-150.000 den ville koste, og det endda med et beskedent dæknings-bidrag.

Noget andet og nok så væsentligt er, at det jo på ingen måde er en automatisk blåstempling af et apparat, at det kører i Klasse A, jeg har hørt Klasse A forstærkere, der i mine øjne, spillede dårligere end de dårligste Klasse A/B forstærker jeg har hørt.

Hilsen Claus  

Der er nogen rundt omkring der er særdeles dygtige til, at argumenterer, problemet er blot, at de stjæler andres argumenter.

Se blot den "tegning" til Peter Pan på HiFi4All, som her "låner" et helt indlæg af undertegnede.

Peter Pan
Fuldt medlem!
Fuldt medlem!

Status: Online
Sendt: 08 April 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

For at forholde mig til det oprindelige spørgsmål omkring Klasse A, så tror jeg faktisk "ægte" Klasse A (når vi taler store effektforstærkere), afgik ved døden for år tilbage.

Det er klart, at der altid vil være et lille marked for disse forstærkere, og folk der er villige til, at betale det et godt og fornuftigt Klasse A trin koster, men i det store hele er markedet for disse ting tæt på, lig 0, og det er næppe sandsynligt, at nogen ville kunne leve af udelukkende, at producerer disse ting, som Spencer også skriver.

Problemet er også, at det ville blive rasende dyrt at udvikle denne teknologi som det er forsket i i mange år, og det er næppe sandsynligt, at ret mange ville være parate til, at betale de minimum 100.000-150.000  ville koste, og det endda med et beskedent dæknings-bidrag.

Noget andet og nok så væsentligt er, at det jo på ingen måde er en automatisk blåstempling af et apparat, at det kører i Klasse A, jeg har hørt Klasse A forstærkere, der i mine øjne, spillede dårligere end de dårligste Klasse A/B forstærker jeg har hørt.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51808&g et=last

Hilsen Claus

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum