Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har nu fået tilsluttet mit nye setup ( Se signatur ) og ja lyden er intet mindre end imponerende, men der er altså en ordentlig omgang støj, som faktisk er temlig generende, det er ikke brum, men mere en form for "SSSSSSS" primært fra diskanten, jeg har fundet ud af det er mine monoblokke der er skyld i støjen, for den er væk når jeg slukker for dem..

Kender i til metoder til at endten dæmpe støjen eller helt fjerne den?

Noget andet er, når jeg slukker for mine amps så giver det en lille "smæld" i højtalerene, er det normalt ved røramps og er det slemt for mine dejlige højtalere?

Jeg kan da sige at de powerkabler jeg benytter er af ganske alm. lakrids standart.. de er hverken jordet eller skærmet, min Bachmann strømskinne er dog jordet..

På forhånd tak

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 April 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hello Bjørn

Uanset anlæg bør du altid tænde/slukke din pre før du tænder/slukker din(e) amps. Det kan nemlig give nogle kedelige smæld som i værste fald kan koste dine enheder.

Jeg tror ikke at det er dine blokke...det forsvinder fordi det (signalet med støj) ikke længere bliver forstærket.

Start med din pre uden nogen kilder overhovedet...støj? Tag en kilde ad gangen? Finder du kilden som støjer? Skift kabler og/eller prøv at vend strømstikkene.

Sluk evt. for køleskab og alle andre ting som evt. kunne tænkes at støje på den gruppe som anlægget også er tilsluttet.

Rør må godt hisse lidt, men kun lidt.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Det kan jo være støj fra dine forstærkere...?

Er det der stadig, hvis du ingen signal kilde har på dine mono blokke?

Men hvis du ikke har jordet noget af dit udstyr, og du benytter mono blokke, så har jeg svært ved at se, at det skulle skyldes en stel sløjfe...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Hello Bjørn

Uanset anlæg bør du altid tænde/slukke din pre før du tænder/slukker din(e) amps. Det kan nemlig give nogle kedelige smæld som i værste fald kan koste dine enheder.

Jeg tror ikke at det er dine blokke...det forsvinder fordi det (signalet med støj) ikke længere bliver forstærket.

Start med din pre uden nogen kilder overhovedet...støj? Tag en kilde ad gangen? Finder du kilden som støjer? Skift kabler og/eller prøv at vend strømstikkene.

Sluk evt. for køleskab og alle andre ting som evt. kunne tænkes at støje på den gruppe som anlægget også er tilsluttet.

Rør må godt hisse lidt, men kun lidt.

Hej Martin.

Okey, jeg har bare tændt og slukket anlæget som det er forskrevet i manualen til det, nemlig signal kilde først derefter Preén og så monoblokkene, og omvendt ved slukning..

Men jeg vil da lige prøve og lege lidt med slukningen af de forskellige signal kilder.. CD og Pre for at finde ud af hvilken der "støjer"..

Jeg kan høre "hissen" Ca.. 3 - 3.5m væk fra mine højtalere når der ikke er musik på  

micma18 skrev:

Det kan jo være støj fra dine forstærkere...?

Er det der stadig, hvis du ingen signal kilde har på dine mono blokke?

Men hvis du ikke har jordet noget af dit udstyr, og du benytter mono blokke, så har jeg svært ved at se, at det skulle skyldes en stel sløjfe...

Hej micma18.

Ja det kan det vel sagtens være, om der stadigvæk er støj når jeg ingen signal kilde har ved jeg endnu ikke, skal jeg lige have leget med.. Jeg har netop sørget for at både monoblokke og Pre er i samme strømpanel, det står der i manualen at man skal gøre for at undgå stel sløjfe...

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hey Bjørn,

Har du mulighed for at prøve at skifte ht kabel? Jeg prøvede engang at skifte fra Transperent til kimber med en masse susen til følge. Netop som du beskiver det. Har du tilsluttet jord på dine Roque apperater?

Mvh,

Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hey Bjørn,

Har du mulighed for at prøve at skifte ht kabel? Jeg prøvede engang at skifte fra Transperent til kimber med en masse susen til følge. Netop som du beskiver det. Har du tilsluttet jord på dine Roque apperater?

Mvh,

Frank

Hej Frank.

Jeg havde ind til i Mandags et sæt Van den Hul The INSPIRATION HYBRID speakerkabler sat på, disse skulle have en temlig omfattene skærmning, men susen var den samme om jeg benyttede Kimber eller VdHén.

Nej jeg har ikke tilsluttet mine Rogue apperater med jord da jeg ikke har nogle powerkabler til dem med jord stik på, lidt ærgeligt da min Bachmann strømskinne er jordet...

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Nå er det ganske vanlig at det suser i rørforstærkere, har du fått prøvet ut med og uden pre tændt?

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn,

Jeg har haft sat m-150 til oppe ved mig uden støj....det er meget støjsvage rørblokke. Jeg har selv er Roque RIAA. Da jeg satte min RIAA til hjemme brummede og  sussede den til den helt store guldmedalje. Jeg havde bare sat et almindelig power chord uden jord på. Da jeg skiftede til et power chord med jord var der ikke længere noget problem.

Har du prøvet med skærmet signal kabler?

Mvh,

Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 April 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Glem at gøre noget ved det.

Jeg kommer snart op, med du ved nok.

Så tager jeg lige nogle powercabler med og nogle andre rør til pre.

Når du slukker de M150 så mute lige preamp først.

Men ellers lyder det som om du har har bad strøm.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hej

Nå er det ganske vanlig at det suser i rørforstærkere, har du fått prøvet ut med og uden pre tændt?

Asbjørn

Hej Asbjørn.

Det gør mig bestemt heller ikke noget det suser bare ikke så meget her, ja jeg har prøvet uden Pre.. og så stopper susen..

sigma6 skrev:

Hej Bjørn,

Jeg har haft sat m-150 til oppe ved mig uden støj....det er meget støjsvage rørblokke. Jeg har selv er Roque RIAA. Da jeg satte min RIAA til hjemme brummede og  sussede den til den helt store guldmedalje. Jeg havde bare sat et almindelig power chord uden jord på. Da jeg skiftede til et power chord med jord var der ikke længere noget problem.

Har du prøvet med skærmet signal kabler?

Mvh,

Frank

Hej Frank.

Ja jeg bliver jo nok nød til at få skaffet mig nogle ordentlig skærmet og jordet powerkabler.. Havde jeg såmen også tænkt mig.. men som bekendt så hænger pengene ikke på trærerne

MC955 skrev:

Hej.

Glem at gøre noget ved det.

Jeg kommer snart op, med du ved nok.

Så tager jeg lige nogle powercabler med og nogle andre rør til pre.

Når du slukker de M150 så mute lige preamp først.

Men ellers lyder det som om du har har bad strøm.

Hej Rene.

Det lyder bare dejligt

Jeg skal huske og mute ja... "BAD" strøm er der noget man kan gøre ved det?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hei.

Så der er altså preampen der er synderen. Måske Jensen kan kurere det med powerkabler

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 April 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hei.

Så der er altså preampen der er synderen. Måske Jensen kan kurere det med powerkabler

Asbjørn

Tro jeg ikke ,nok mere rør der skal til.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja jeg ved ikke hvad der er synderen.. kan være Preén.. for når jeg muter stopper "suseriet" men det har jeg simpelthen ikke nok forstand på sådan nogle sager til at vide med sikkerhed..

Men for at komme med endnu en "skulderklap" til den gode Rene, så er det fandme fedt med en forhandler der gerne vil hjælpe

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2007 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Det omtalte 'smæld' i højttalerne ved tænd/sluk af netspændingen, fjernes let med en serieforbindelse af en 100nF kondensator og en modstand på 100 Ohm, loddet så tæt som muligt mellem fase og nul, på den kontakt som 'støjer'.

Kondensatoren skal self. kunne tåle netspændingen, og i svære tilfælde (ofte 2-polede afbr.), kan det være nødvendigt med et sæt på hver side af kontakten.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej..

Ja så er det omtalte suseri/hissen væk, nye rør i Pre gjorde udfaldet og musikken kan nu glide igennem uden støj.. dejligt

Jeg takker mange gange for responsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes