Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Coral MC-88DX PU - kender i den og?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål nederst først lidt data

Coral MC-88DX high out put moving coil

output voltage : 2,6 mV

channel balance 1.0db

channel separartion (1000hz) 26 db

freg resp 2 g/300hz : 20-60.000hz

Tracking 65 u(tegn)

tracking force 2 g + - 0,2 gram

vertical angle 20 grader

DC resistance 120 omega tegn

load resistance 47 omega tegn

cantilever Hydronalium alloy

stylus tip dia 0,3 x 0,7 mil

weight 5 gtam

Skrue huller ligenr ½ tomme // 12,7 mm

Den skulle passe på alle JIS og EIA standard tonearme ???

Spørgsmål da dette er de date jag kan finde og da der ikke står noget om kompliance hvilken arm passer den så bedst til:

Rega 300

Rega 200

SME 3009

SME 3012

SME IIIs

Thorens 21 dp

Er de nogen der har prøvet denne - jeg fandt den NOS og er spændt på hvad den kan - men for 200 kr. er det da forsøget værd

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 20 April 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jeg lurer på om det ikke var en slik jeg hadde. Men, har gitt den bort til en kompis som var i beita.

Hvis det er den samme så er den verdt adskillig mer enn 200DKR. Spiller med skikkelig rytme og driv. Moro på 70-talls rock.

Slå til.

Jeg hadde i hvert fall en Coral 88 et eller annet, innbiller meg det var DX.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Fosse:
Kan du huske hvilken arm den sad på ?? og pladespiller ??

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 20 April 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg brukte den gang Michell Orbe SE og Mørch DP-6.

http://www.oslo-audio-society.com/skrytesider/besokhos/hosan dre1.html

Det funket fint. Så brukte jeg SAT/Bladelius Phonofix riaa. Dette var før jeg innstallerte riaa i min Hovland HP-100.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =diy2;action=display;num=1144783028;start=100

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger på de andre Coral modeller (MM & low-output MC) så ligger kompliancen på disse modeller mellem 8-15cu. Altså lav til medium nåle-eftergivenhed. Mon ikke det er sandsynligt at MC-88DX også befinder sig et sted i dette nabolag?

Det anbefalede nåletryk på 2g. eller mere peger også i retning af at det ihvertfald ikke er en blød pick-up.

Har du overvejet at prøve at lade den overtage DL-110's plads i din foretrukne spille? Så har du et reelt sammenligningsgrundlag + at den (Coral) får en ordentlig arm at virke i.

Vær dog lige meget ops på om gummiophænget i denne gamle NOS sag stadig er OK. Det kan have mørnet over tid (eller blevet hårdt). Hvis det skulle være tilfældet kan du risikere at beskadige dine LP'er. Start med nogle plader du godt kunne undvære.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Nu du skriver den ikke er blød tror du så den vil være for hård til SME3009éren (improved) ??

Hvis gummiophænget er mørt - skriver du at den kan beskadige pladen - hvordan - fordi der smuldre mørt gummi på pladen eller fordi nåleophænget kan kolapse og pick huset dermed skraber på pladen ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en Improved model du har? Hvis det er den med fast hovede så har den en ret lav eff. masse på kun 6,5g. Til sammenligning har SME III jo en masse på 5g. Improved med aftageligt hovede har en noget højere masse på 9,5g.

Du har vel en nåletryksvægt af en art? Improved armene kan ikke justeres til 2g. VTF eller mere på "normal" vis. Man bliver nødt til at lægge lidt ekstra VTF til v.h.a. kontravægten og derfor bliver man nødt til at have et måleredskab.

Hvis gummiophænget er færdigt vil det give øget fejlsporing som kan efterlade permanente og hørbare spor i vinylen. På den 20-årig gamle NOS nål jeg havde kunne det ses ved at ophænget/nålefanen simpelthen "bundede ud". Den var i alt for høj grad en low rider. Forvrængning kunne høres i visse krævende passager og skaden er sket på disse plader.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvad er det for en Improved model du har? Hvis det er den med fast hovede så har den en ret lav eff. masse på kun 6,5g. Til sammenligning har SME III jo en masse på 5g. Improved med aftageligt hovede har en noget højere masse på 9,5g.

Du har vel en nåletryksvægt af en art? Improved armene kan ikke justeres til 2g. VTF eller mere på "normal" vis. Man bliver nødt til at lægge lidt ekstra VTF til v.h.a. kontravægten og derfor bliver man nødt til at have et måleredskab.

Hvis gummiophænget er færdigt vil det give øget fejlsporing som kan efterlade permanente og hørbare spor i vinylen. På den 20-årig gamle NOS nål jeg havde kunne det ses ved at ophænget/nålefanen simpelthen "bundede ud". Den var i alt for høj grad en low rider. Forvrængning kunne høres i visse krævende passager og skaden er sket på disse plader.

Det er en improved model der har siddet på en ERA jeg fandt på pladsen - med en bule i armrøret - men jeg tænkte jeg kunne bruge den som en slags "test" arm - men hvis den er for let duer det jo ikke - (den har permanent hoved) -  så må jeg vente til jeg får RB300 op at køre på Lencoen - den er vel tung nok elller ????

Jeg er ikke sikker på at jeg helt er med på hvad du mener med ""ophænget/nålefanen simpelthen "bundede ud".""

Men jeg prøver at tage nole macrobilleder af den i morgen med og uden vægt påvirkning

Jps. jeg har en elektronisk vægt så jeg kan godt måle rimeligt præcist

Når du skriver fejlspore - hvad er det så den gør - køre skævt - slingre eller hoppe ud af rillerne eller slider - sorry men jeg skal nok lige underkastes lidt pædagokik

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Bundede ud: Pick-up'en lå simpelthen lavere/nærmere på vinylen end den egentlig burde. Den ramte dog ikke imod. Da jeg ikke vidste hvordan den burde opføre sig var jeg ikke tilstrækkeligt ops på det i starten. Desuden skete det gradvist.

Fejlsporing: Du vil kunne høre forvrængning i passager med krævende dynamisk indhold som klaveranslag og kvindestemmer f.eks. Ofte mod slutningen af pladen hvor opgaven er mest krævende for en PU.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tak Krenzler

Jeg starter forsigtig ud med Julio Ingleasas - den kan kun blive bedre af lidt fejlsporing

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nu er den afprøvet og den minder meget om Denon 110 - men er lidt mindre aggressiv i toppen eller "in your face" - den lille metal pind som nålen sidder på er noget længere og måske også i en lid fladere vinkel end Denon 110 - men den viser ikke tegn på at der er noget galt med gummi - efter at have skuet den ud af æsken kunne jeg konstaterer at den nok aldrig har været brugt - altså en klar NOS og et godt køb for de 200 kr. - Jo den er måske lidt mindre stram i bassen - et knips på den dybe basstreng virker lidt voldsommere end med Denon
Det passer i øvrigt L58A rigtig godt med high out put mc'er men  mon ikke der snart bliver plads til en rigtig low out putter med trafo

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
den lille metal pind som nålen sidder på

Nålefane?

Det lyder som om at du har gjort et godt køb. Så skal den bare tilspilles.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
r-l-b skrev:
den lille metal pind som nålen sidder på

Nålefane? TAK

Det lyder som om at du har gjort et godt køb. Så skal den bare tilspilles. JA

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes