Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Indstilling af anti-skating (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Efter længere tids inaktivitet på pladespiller-fronten (istandsættelse af stuen) har jeg nu endelig taget spillen i brug igen, og så kom anti-skating igen ind på tænkeren.

I min tråd omkring Feickert og Schön nævnte jeg at jeg har haft nogle pickup'er der helt uden uheld har fået en let skæv nålefane. Et par af indlæggene nævnte så at det måske havde noget med anti-skating indstillingen at gøre, dvs. at nålen bliver "trukket skæv".

Og så spørgsmålet: Hvordan indstiller man bedst muligt anti-skating? Jeg har gjort det med de 3-4 spor på Hifi & News Test Record som skulle kunne anvendes til det, men eftersom nålefanen bliver trukket skæv er det åbenbart ikke tilstrækkeligt. At lade pickup'en skøjte rundt på en plan flade skulle heller ikke kunne give et godt nok resultat.

I sidste ende kunne jeg måske godt finde på at investere i en Wally Skater, men det burde vel også kunne klares uden...

Til min rådighed har jeg to testplader: Som nævnt HF&N og så Cardas Sweep Record.

Armen er en Origin Live Illustrious Signature, dvs. anti-skate justeres med tråd og lod. Og så vidt jeg ved er der på www.originlive.co.uk ingen guidelines for hvordan man gør.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger spor 1, 4 & 8 (+15dB) på side 2 af HFN testpladen. Prøver at finde et rimeligt kompromis mellem de 3 spor hvis nødvendigt. Hvis jeg endeligt skal prioritere lægger jeg mest vægt på at indersporet (track 8) klares bedst.

De 2 sidste spor på side 1 (+16 & 18dB) bruger jeg ikke da jeg tror det er i overkanten i forhold til indholdet på "almindelige" plader.

Derudover bruger jeg ørerne efter bedste beskub. Som med så meget andet findes der ikke en "perfekt" indstilling. Det vil altid være en tilnærmelse.

Men en +14-15dB tror jeg er OK passende(?). Mere end dét anser jeg som værende overkill.

Hvad har Cardas pladen til formålet?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg bruger spor 1, 4 & 8 (+15dB) på side 2 af HFN testpladen. Prøver at finde et rimeligt kompromis mellem de 3 spor hvis nødvendigt. Hvis jeg endeligt skal prioritere lægger jeg mest vægt på at indersporet (track 8) klares bedst.

De 2 sidste spor på side 1 (+16 & 18dB) bruger jeg ikke da jeg tror det er i overkanten i forhold til indholdet på "almindelige" plader.

Jeg har anvendt spor 6-9 på side 1, og jeg syntes at min XX-2 klarede dem fint. Jeg vil da lige få prøvet de andre spor også.

krenzler skrev:
Derudover bruger jeg ørerne efter bedste beskub. Som med så meget andet findes der ikke en "perfekt" indstilling. Det vil altid være en tilnærmelse.

Med min Benz L2 havde jeg netop problemer rent lyttemæssigt ifm. Kate Bush - Arial og Ginman/Blachman/Dahl, hvor der var tydelig forvrængning bestemte steder. Det er der ikke med XX-2, og alligevel er den også en smule skæv. Måske jeg bor et mærkeligt sted ift. Ækvator?

krenzler skrev:
Hvad har Cardas pladen til formålet?

Jeg har primært brugt den som stroboskop, der er markeringer hertil på label'en. Det er dog også meningen at jeg skal have afprøvet pladens primære formål, nemlig degauss, men det har jeg ikke fået taget mig sammen til endnu (!).

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg kigget lidt på anti-skating justeringen. Jeg må jo tilstå at væe en skovl, for den var ikke spot-on, der må være sket noget siden jeg sidst gjorde det.

Men jeg har selvfølgelig også flyttet rum, og har også monteret pickup'en på ny vha. Feickert, plus at jeg nok har pillet lidt ved vægten. Sidstnævnte fandt jeg ud af havde pæn betydning, en ændring på ca. 0,3 gram gør en hel del.

I går aftes løb jeg så først igennem tracks 6-9 på side A (HF&N), og fik justeret ind så der kun var lidt problemer med track 9, men det skulle jo også være stort set umuligt at få den helt på plads. En efterfølgende kontrol med tracks 1+4+8 på side B bekræftede at jeg var i mål. Undervejs var jeg nødt til at "justere" trådophængets arm, selve tråden blev flyttet længere ud af stiften, og vægten blev hævet til maksimum anbefalet isf. minimum.

Her i weekenden håber jeg så at få tid til at løbe igennem de plader hvor jeg har oplevet problemer, og så håber jeg at det hele bare er i hus.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes