Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: potmeter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 April 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

hej,
jeg har en forforstærker jeg er superglad for. Der er en detalje: fra at der er skret helt ned til at der er skruet op så ørerne de bløder er der ikke mere end to klik på min fjernbetjening eller skrues meget lidt på potmeteret.
Endvidere er potmeteret meget fintfølende med hensyn til lydstyrke.

• Kan jeg gøre noget for at det bliver lettere at indstille lydstyrken og ikke mindst bruge remoten?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Du er løbet ind i det klassiske problem ... ALT for høj gain i din liniedel (forforstærkeren). Du skal have et dæmpeled på udgangen af din forforstærker eller på indgangen af din effekt. En nem udgave er at bygge det ind i kablet mellem de 2. Det kræver 2 små modstande, som med lidt fingerfærdighed kan sættes ind i stikket (f.eks. modtagestikket ved effekten).

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Du er løbet ind i det klassiske problem ... ALT for høj gain i din liniedel (forforstærkeren). Du skal have et dæmpeled på udgangen af din forforstærker eller på indgangen af din effekt. En nem udgave er at bygge det ind i kablet mellem de 2. Det kræver 2 små modstande, som med lidt fingerfærdighed kan sættes ind i stikket (f.eks. modtagestikket ved effekten).

hej janils, tak for den hurtige respons.

To små modstande? Hermed udstiller jeg min manglende tekniske viden, hehe...

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Gå ned til forhanleren og få dem til at rette fejlen vis der er garengti på.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

du mener at det er en fejl hmmm?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 April 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
nhj4 skrev:

du mener at det er en fejl hmmm? Så vidt jeg kan se er det vist samme mærke og er det det her vi snakker om ???

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

mn1974, spørg forhandleren om han selv vil kunne leve med den gain-gene...

Som nhj4 siger, det skal da ikke være sådan (tak for advarslen), lad os høre hvad som sker videre, pøj pøj   

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
mn1974, spørg forhandleren om han selv vil kunne leve med den gain-gene...

Son nhj4 siger, det skal da ikke være sådan (tak for advarslen), lad os høre hvad som sker videre, pøj pøj   

Jeg vil tillade mig at mene at mit indlæg ikke var ment som en advarsel, men som en efterspøgsel om at afhjælpe en problemstilling.

Endvidere er det vel muligt at der kan fremkomme problemer i alle apperater. Eksempelvis har der i mange LCD slærme været tale om pixelfejl....

Har taget kontakt til leverandøren, da flere af I kloge hoveder ikke mener at det skal være sådan fra apperatets fødsel, eller tager jeg fejl?

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

hej er der nogen der helt konkret ved hvordan man laver og hvor man køber 2 små modstande til at indsætte mellem for- og effektforstærker?

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 28 April 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hvad sagde forhandleren?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Hvad sagde forhandleren?

At forforstærkeren er bygget sådan, ved ikke hvorfor, og at han vil tage kontakt til dem desangående.

Det bliver ikke gjort over natten, hvorfor mit spørgsmål:

Er der nogen derved hvordan man indsætter 2 modstande mellem for- og effektforstærker?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke det bliver ændret af leverandøren, og du ikke er interesseret i at lodde modstande i deit signalkabel, er der også en løsning fra Rothwell.
Så vidt jeg husker, er der skrevet om disse her på H4A, og resultatet var vist helt godt

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Det er en dårlig løsning at sætte modstande i signalvejen på kabler, der er meget stor lyd forskæld i modstande, den løsning der skal laves er at de to mono blokke skal rettes så følsomheden passer til din forforstærker.

Der kan også være at det potmeter der er i din forforstærker er forkert i Ohm værdig, det kan være det skal være højer, lad os sige at det er et 10Kohm og de skulle være et 100Kohm, med 100Kohm giver det en bløder opstart, prøv at få under søgt de ting.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Om Rothwells attenuators står der:

"The resistors which form the divider are carefully chosen so that they will work well when used with power amps whose input impedances are in the range of 10k to 1M, and with pre amps whose output impedances are in the range of anything up to about 10k. Alternatively, the attenuators can be used between a source component and pre amp or integrated amp with input/output impedances in the same ranges."

Dit effekttrin har 20 k i indgangsimpedans ifølge data på deres hjemmeside. Desværre står der intet om pre'ens udgangsimpedans. Jeg tillader mig dog at gætte på, at den er under 1 k, så indtil videre kan jeg ikke se noget problem i at købe sådan et sæt og sætte dem på effekttrinnenes indgang. De koster så bare 69 pund, hvor imod modstande koster 50 øre max. / stk. plus besværet med at få dem indkorporeret ordentlig og pænt i systemet - enten i et af selve apparaterne eller i et stik.

For lige at tage den med modstandene: Du kan enten få dem loddet ind i et stik, som Jan også skriver, men hvis du går op i dine kabler, så er det nok ikke en løsning.

Min anbefaling: Køb Rothwells attenuatorer.

Der er en tredie løsning, men den kræver adgang til servicemanual.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Om Rothwells attenuators står der:

"The resistors which form the divider are carefully chosen so that they will work well when used with power amps whose input impedances are in the range of 10k to 1M, and with pre amps whose output impedances are in the range of anything up to about 10k. Alternatively, the attenuators can be used between a source component and pre amp or integrated amp with input/output impedances in the same ranges."

Dit effekttrin har 20 k i indgangsimpedans ifølge data på deres hjemmeside. Desværre står der intet om pre'ens udgangsimpedans. Jeg tillader mig dog at gætte på, at den er under 1 k, så indtil videre kan jeg ikke se noget problem i at købe sådan et sæt og sætte dem på effekttrinnenes indgang. De koster så bare 69 pund, hvor imod modstande koster 50 øre max. / stk. plus besværet med at få dem indkorporeret ordentlig og pænt i systemet - enten i et af selve apparaterne eller i et stik.

For lige at tage den med modstandene: Du kan enten få dem loddet ind i et stik, som Jan også skriver, men hvis du går op i dine kabler, så er det nok ikke en løsning.

Min anbefaling: Køb Rothwells attenuatorer.

hej boholm, tak for ordene. Jo jeg mener at jeg går lidt op i mine kabler. Jeg er pt også endt på Rothwell løsningen.
Jeg synes måske bare at 69 pund for et sæt XLR "dæmpere" er en sjat penge når man ser at et par modstande ellers koster 50 øre, eller i hvert fald ikke ret meget.
Mit problem er at jeg ikke har den tekniske viden til at rette sådanne ting og endvidere at jeg ikke helt ved hvor jeg står stillet i forhold til garanti på mit ret så nye setup.

Hvad er den tredie løsning???

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Dæmpeled på udgangen af forforstærker påvirker udgangsimpedansen og dermed dynamik især i basområdet ikke tilrådeligt. Det gør mindst skade i indgang på effekt men heller ikke her er det uden omkostninger.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Er det stadig Advance du har? Er det også fra pladespiller?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Er det stadig Advance du har? Er det også fra pladespiller?

Hmm, jo der er det også omend det ikke er helt så tydeligt. Der er fordelen jo, i denne problemstiling, at man som oftest skal skrue "mindst" en anelse op i forhold til cd for at få samme volume

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 29 April 2007 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Hvem forhandler de dersend Rothwell dimser i Danmark?

Burde et forstærkersæt fra en fabrikant ikke som udgangspunkt være kompatibelt? Jeg synes det er dybt mystisk - kunne forstå det hvis det var forskellige mærker/producenter, men at en producent ikke checker det inden et produkt sendes i handel undrer mig meget????

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 April 2007 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
boholm skrev:

hej boholm, tak for ordene. Jo jeg mener at jeg går lidt op i mine kabler. Jeg er pt også endt på Rothwell løsningen.
Jeg synes måske bare at 69 pund for et sæt XLR "dæmpere" er en sjat penge når man ser at et par modstande ellers koster 50 øre, eller i hvert fald ikke ret meget.
Mit problem er at jeg ikke har den tekniske viden til at rette sådanne ting og endvidere at jeg ikke helt ved hvor jeg står stillet i forhold til garanti på mit ret så nye setup.

Hvad er den tredie løsning???

Den tredie løsning kunne være at ændre nogle modstande internt i forstærkeren. Det ville umiddelbart være den bedste løsning, men det kræver at du kan få forhandleren til at gøre det, da du mister garantien hvis du selv gør det. Desuden kræver det en servicemanual som Boholm skriver.

Jeg kan se at Vassago annoncerer med den forstærkerkombination endnu og at han tilsyneladende har solgt flere sæt. Har I prøvet at sammenligne med et andet sæt i butikken ? Hvis I er enige om at det er et problem på dem alle, synes jeg da at du skal vente på at han finder ud af noget med leverandøren.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes