Forfatter |
|
da-bitsch Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit spørgsmål går i alt sin enkelthed ud på... Hvordan renser jeg nemmest og bedst mine vinylplader. Skal jeg købe et renseprodukt. Er vand nok?
Jeg har ledt lidt på nettet men har fundet 1000 forskellige måder at gøre det på :) jeg er helt nybegynder hvad angår vinylplader - så hjææælp
|
Til top |
|
|
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er endnu en side til at øge forvirringen.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
vandhane vand er "no go" !!! Start med en Discwasher og en kulfiberbørste - bliver du bidt af vinyl kan du jo lade pladerenseriet vokse med din nye hobby Pladerensemaskiner starter ved et par tusinde for en okkinokki ..... og derefter bliver livet bare dyrere og dyrere
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jgrevan Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
H ej
Følgende virker effektivt på knasende,snuskede og ulækre LP-plader købt på markeder og diverse "Bogorme":
Først får pladen en ordentlig tur i Disco-antistat-apparatet. Jeg bruger alm. vand og opvaskemiddel.
Straks herefter skylles pladen i rindende, lunkent vand fra hanen.
Så går turen til værkstedet hvor et hul i en lægte bruges til ophæng for holderen fra Disco-antistat maskinen.
Pladen drejes nu rundt manuelt, mens vand plus skidt suges op med en våd/tør-støvsuger fra Harald Nyborg (299kr,-).
Jeg bruger det flade mundstykke med en gammel frotte-sok trukket udover for at beskytte pladen.
Det er hele processen og pladen bliver som ny. Det er faktisk utroligt så godt det virker. Skidt og knas er væk.
/ JG
|
Til top |
|
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er et disco-antistat-apparat??
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
vandhane vand er fyldt med kalk og andet som sætter sig fast i rillerne og er NO GO - gør det ikke du ødelægger dine plader !!!!!!!!!!!!!!
En forsigtig startblanding ½ liter demin vand, en tsk fuld opvaskesæbe og et par dråber afspændings middel til en opvaskemaskine
- er du til lidt mere kan du bruge alkohol i - men lakpladet kan ikke tåle det (78'ere)
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
hvad er et disco-antistat-apparat?? |
|
|
Det ersådan en:
http://www.highend-sound.com__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jgrevan Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Nu bor vi jo ude mod vest, hvor grundvandet aldrig er stødt på antydningen af kalk på vej gennem jordlagene, så den er altså god nok... Det virker- og når man tænker på, hvad man kan spare i forhold til mere professionelt apparatur. ja så er der ikke meget at betænke sig på. Resultatet taler for sig selv.
Van Morrisons "Wavelength" fra 78 købt dd. på Korskro Hestemarked fik en tur her til aften. Den blev som ny, og der sad ellers 30 års skidt på pladen.
/ JG
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Lethvig skrev:
hvad er et disco-antistat-apparat?? |
|
|
Det ersådan en:
http://www.highend-sound.com<t></t><table cellpadding="0" cellspacing="0"
width="809"><t><tr><td valign="top" width="100%"></td></tr><tr><td height="15" valign="bottom" width="100%"></td></tr><tr><td
width="100%"></td></tr><tr><td height="1" width="100%"></td></tr><tr><td width="100%"><table bgcolor="#999999" cellpadding="0"
cellspacing="1" width="100%"><t><tr><td valign="top" width="100%"><table bgcolor="#ffffff" cellpadding="0" cellspacing="0"
width="100%"><t><tr><td valign="top" width="100%"> </td></tr></t></table></td>< ;/tr></
t></table></td></tr></t></tabl e> |
|
|
jeg har selv to af dem og (en til rensemiddel og en til destilleret vand).De er ikke dårlige, men det er hellere ikke den bedste måde at
gøre det på+det er også en utrolig kedelig og somewhat anstrengede måde at rense mange plader.Så det ender jo nok aligevel med at jeg
køber en af de dyre maskiner man kan få nu om dage.__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
da-bitsch Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har anskaffet mig en kulfiber børste... Den tog det værste støv... Til dem der foreslog diverse blandinger hvordan skal jeg så vaske pladerne i det? putte det i en balje og putte pladen derI? og skal de tørres bagefter? LIge pt har jeg ikek råd til at anskaffe mig dyre renseanlæg så en billig løsning vil nok være at foretrække, eller måske findes der et sted hvor man kan få dem renset?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil gerne have at etiktten blive på så du skal ikke dyppe hele plade i baljen
en våd-støvsuger med en velour pladebørste i steddet for mundstykker er ikke af vejen til at suge vand/sæbe opløsning op - ellers resiskere du bare at "grøden bliver nede i rillen som mudderetbildrelyd
Kan du finde en gammel stærk pladespiller der mangler armen eller er deffekt på anden mås så du kan få den meget billigt - bare pladetalerken kan køre rundt - så er det nemmere at rense pladen medens den snurre rundt på den
her er vist en herinde som selv har bygget en pladerenser -
Det skal dog siges at der er hihi entusiater med anlæg til mange hundrede tusinde som aldrig har haft en pladerenser
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal dog siges at der er hihi entusiater med anlæg til mange hundrede tusinde som aldrig har haft en pladerenser
Jeg tror at i takt med vinylpriserne stiger og større fokus på emnet gør vel at der er flere der vil betale penge for sådan en maskine.
jeg arbejder engang hvor de havde en keith monk pladerenser og jeg må sige at resultatet var perfekt
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Now in stereo . dk reklamerer på tilbudsavisen med at de renser vinyl på prof. nitty gritty maskine for kr. 15 stk ved 20 lpér - har man fundet sig en billig samling vinyl som blot er beskidte er det jo egentligt ikke så slemt af ofre 15 kr. pr. plade - tænk bare på hvad en ny cd med pik og gay koster i brugsen - undskyld nick og jay - 149,95 hvor herre bevarres
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 05:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt link Krenzler Det ville være cool hvis han kunne lave en eller anden form for låsesystem til pladen så det vat de samme sted han tog billeder før og efter - men sjovt at det så tæt på! __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|