Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvordan finder man den rigtige forstærker? Hvad skal man kigge efter?  

Til top Vis kasperholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperholm

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det du synes lyder bedst til dine højttalere er det bedste. Hvis prisen har noget at sige skal du se efter det der er billigst der bedst opfylder dine krav...
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Det gør naturligvis det hele meget svære hvis du er ude efter en brugt forstærker og ikke kan lytte til den på dit setup, men ellers kan du altid spørge herinde.

Hvis du giver os en max pris, hvad du lytter til, hvor stort rummet er du spiller i og hvilke højttalere du har, skal vi nok komme med nogen forslag.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

okay.

Jeg ved faktisk ikke særlig meget om det med højtaler/forstæker. hehe.

Jeg har en gammel forstærker på 80 Watt. og 2 gamle Jamo Dynamic 80 på hver 120 Watt (music power) og det spiller okay på drengeværelset..

Men hvis man har højtalere på f.eks. 300 Watt. Hvor stor forstærker skal man så have? Hvor mange Watt osv..

- På forhånd tak (:

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

En ting skal du huske på, en alt overskyggende regel som tit forvirrer mange nybegyndere: Watt betyder stort set intet! Og det er ret lige meget hvor mange watt dine højttalere er på, det er har ingen indflydelse på hvor meget de kan klare og siger heller ikke noget om hvor mange watt forstærkeren skal have.

Watt på forstærkere er målt meget forskelligt, ved forskellige frekvenser og ved forskellige modstande osv osv. Nogen producenter er mere ærlige til at opgive watt antal ved strikse målinger end andre så derfor kan man næsten ikke sige noget om det.

Det der dog tit er en parameter man kan gå efter, er vægten på forstærkeren, for er ofte en god indikator på om den har en stor eller lille strømforsyning. Og det er strømforsyningen som er vigtig i en forstærker! En Forstærker kan godt yde fx 50 men spille med langt mere kraftigt og med mere kontrol end en forstærker der er opgivet til 100 watt.

Dine højttalere tror jeg godt jeg kender lidt, men har ikke lyttet indgående på dem. Hvad kostede de fra ny? OG hvor mange penge vil du give for en ny forstærker?

Håber ikke jeg forvirrede dig, ellers må du bare spørge!

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Dvs. at det eneste man skal gå efter er vægten af forstærkeren? -stort set..

Men man kan ikke bruge en 80 watt forstærker til et par 600 watt højtalere eller hvad?

Jeg har fået højtalerne af min fætter, men de kostede 3000 kr. fra ny, men det er ved at være et par år siden.. hehe :D

Jeg står ikke og kigger efter en forstærker til disse højtalere, så skulle det hele skiftes ud tror jeg. Det var mere et par nye højtalere måske.. :D Men bare noget jeg har gået og tænkt over, har ikke bestemt mig endnu..

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Men man kan ikke bruge en 80 watt forstærker til et par 600 watt højtalere eller hvad?

Jeg har fået højtalerne af min fætter, men de kostede 3000 kr. fra ny, men det er ved at være et par år siden.. hehe :D

Jeg står ikke og kigger efter en forstærker til disse højtalere, så skulle det hele skiftes ud tror jeg. Det var mere et par nye højtalere måske.. :D Men bare noget jeg har gået og tænkt over, har ikke bestemt mig endnu..

Nej, egentlig skal man slet ikke gå efter nogen specifikationer på forstærkeren! Man skal lytte til den sammen med den højttaler man skal bruge den til.  

Men vægten er en god indikator på strømforsyningens størrelelse, og jo større strømforsyning, jo flere kræfter. Men så igen, flere kræfter betyder ikke nødvendigvis bedre lyd!

Den effekt der står på en højttaler er et udtryk for hvor meget effekt højttaleren kan tåle, ikke hvor meget forstærkeren skal have. Og som med effekten målt fra forstærkeren, er der forskellige måder at måle effekten en højttaler kan tåle. Med andre ord: Så glem alt om effekten på højttalere. Det fortæller intet om dem.

Det der fortæller om man skal bruge en kraftig forstærker til at trække en højttaler er følsomheden målt i db ved en watt og impedanskurven altså modstanden. Lav følsomhed gør at en højttaler ikke spiller ret højt, og derfor skal der skrues højere på for at få noget ud af den. En lav Impedans gør højttaleren svær at trække fordi der ikke er så meget modstand og højttaleren så at sige, trække mere strøm igennem. Derfor skal der naturligvis en kraftig strømforsyning til at trække sådanne højttalere.

Du må sige til hvis du skal have mere forklaret.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Tag f.eks. denne her forstærker: http://www.parasound.com/halo/a21.php

Den yder 250 watt i 8 ohm og 400 watt i 4 ohm.

og hva' så??

Mere interessant er kigge på følgende:
Den peaker 60 ampere.
Strømforsyningens kapacitet er 100.000 µF.
Transformeren yder 1200 VA.
Dæmpningsfaktoren er 1100 ved 20 hz.

De oplysninger, frem for blot ydelsen i watt, er langt interessante, fordi man ud fra disse kan danne sig et billede af, hvor strømstærk forstærkeren totalt set er. Watt-tallet alene siger næsten ingenting om, hvordan forstærkeren spiller - med de andre oplysninger in mente ved man, at forstærkeren kan håndtere langt de fleste højttalere.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Tag f.eks. denne her forstærker: http://www.parasound.com/halo/a21.php

Den yder 250 watt i 8 ohm og 400 watt i 4 ohm.

og hva' så??

Mere interessant er kigge på følgende:
Den peaker 60 ampere.
Strømforsyningens kapacitet er 100.000 µF.
Transformeren yder 1200 VA.
Dæmpningsfaktoren er 1100 ved 20 hz.

De oplysninger, frem for blot ydelsen i watt, er langt interessante, fordi man ud fra disse kan danne sig et billede af, hvor strømstærk forstærkeren totalt set er. Watt-tallet alene siger næsten ingenting om, hvordan forstærkeren spiller - med de andre oplysninger in mente ved man, at forstærkeren kan håndtere langt de fleste højttalere.

Vil du gerne uddybbe hvordan disse faktorer er vigtige sådan lidt mere uddybende, så en uvidende som mig kan lære llidt af det:-)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Hvad er det for en forstærker du har stående?

Faktisk har jeg lige testet en gammel 2x80 watts forstærker i dag.  Jeg har brugt dén forstærker på alt fra "såkaldte" 40 watts højttalere op til 500 watts. Den spillede dem alle op, og det var ikke noget problem for den, hverken at spille den såkaldte 40 watts højttaler op, eller den såkaldte 500 watts. En anden ting, som Mastervol også var inde på, en højttaler er ikke på nogen antal watt, watt-talet for en højttaler er totalt ubrugeligt og ikke noget man snakker om når man ved en smule om hifi, for det kan vitterligt ikke bruges til noget som helst. Du skal derimod lytte dig frem, og evt. læse og spørge i dvs. butikker eller eks. her på forummet. På den måde kan du finde ud af hvilke mærker der er værd at se efter når du søger nyt og så kan du finde det rigtige for dig.

Håber det gjorde det hele lidt mere klart.

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Okay.. tak for svarene..  Nu ved jeg da lidt mere om hva man skal kigge efter.. :D

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være jeg spørger dumt, men har næsten ingen erfaring med hifi. Jeg har kig på et par højtalere. Der står: Enheder - 3 vejs.

Hvad vil det sige?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Højttaleren har 3 type enheder, 1 der spiller diskant, 1 mellemtone og 1 til flere basser. Det bliver derfor til en 3-vejs højttaler. En 2½ vejs er med 1 diskant og 2 til flere bas-mellemtoner hvor den ene enhed spiller lidt dybere end den anden selvom de ser ens ud. En 2-vejs højttaler er med 1 diskant og en til flere bas-mellemtoner.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Da jeg ikke er en teknisk haj selv tillader jeg mig at henvise til Wikipedia og HIFI4ALL's egen ordbog!

Dæmpningsfaktor

At den peaker 60 ampere giver næsten sig selv. Det er udtryk for hvor meget strøm den kan afgive i situationer, hvor der rigtig er kul på!

100.000 µF (mikrofarad) er udtryk for hvor kraftige ladelytterne er. Følg linket og se billedet til højre.

Transformeren i en Parasound A21 er en ringkernetransformer, på engelsk toroidal transformer.

Jeg håber engelskkundskaberne er med jer!

Wikipedia er glimrende sammen med søgefunktionen på forum eller google generelt. Brug dem!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Da jeg ikke er en teknisk haj selv tillader jeg mig at henvise til Wikipedia og HIFI4ALL's egen ordbog!

Dæmpningsfaktor

At den peaker 60 ampere giver næsten sig selv. Det er udtryk for hvor meget strøm den kan afgive i situationer, hvor der rigtig er kul på!

100.000 µF (mikrofarad) er udtryk for hvor kraftige ladelytterne er. Følg linket og se billedet til højre.

Transformeren i en Parasound A21 er en ringkernetransformer, på engelsk toroidal transformer.

Jeg håber engelskkundskaberne er med jer!

Wikipedia er glimrende sammen med søgefunktionen på forum eller google generelt. Brug dem!

Takker. det fornemt:-)

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt 

William H. Shakespeare.

Mit stereo

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Har i nogen ide om vilken forstærker der ville passe godt til et sæt Jamo D 165 højtalere?

De er ca. 8 år gamle tror jeg.. 100/165 Watt.

Bare smid et link, eller skriv dens egenskaber..

-på forhånd tak :) 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Hej.

Hvordan finder man den rigtige forstærker? Hvad skal man kigge efter?  

Tjaaaee... Hvordan finder man den rigtig bil, cykel, telefon osv??? Mna må opstille nogle krav og ønsker, og så kigge efter hvad der passer med disse.
Når du shopper HiFi skal du IKKE kigge på tekniske data. De siger INTET om hvor godt noget lyder for det menneskelige øre. Præcis som på en bil, hvor km/l, topfart og antal airbags INTET siger om bilens køreegenskaber.

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Okay.. Så jeg kan i teorien købe en 30 Watts forstærker til et par 600 Watts højtalere?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Sagtens, det kan fint lade sig gøre! Og glem det der "600 watts" højttalere, sig hvad det er for en højttaler i stedet, så er det nemmere at fortælle om en specifik forstærker vil være et godt match  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes