Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spørgsmål ang. valg af PU? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Når jeg forhåbentligt inden for meget kort tid for købt ny pladespiller, skal jeg jo bruge en PU. Lynet slog pluselig ned i mig da jeg læste lidt om MM og MC. Aner simpelthen ikke hvad der vil passe til min forstærker eller om det overhovedet har noget at sige om jeg vælger det ene eller det andet? Min forstærker er en integreret Exposure 2010 med deres egen RIAA. Min sidste pladespiller var en 1210 med en LINN K9 og det spillede fint.

Så hvis der er nogen der kender lidt til min forstærker og vil komme med et forslag til PU vil jeg blive meget glad. Vil bare være SÅ ærgeligt at kaste kr.1500 +/- efter en PU og det så viser sig ikke at være det rigtige til mit lille set-up.

På forhånd mange tak for jeres hjælp/input.

Frapp4

Til top Vis Frapp4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frapp4

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg hurtigt kan læse mig til kommer Exposure 2010 enten med MM eller MC RIAA (hvis overhovedet). Altså enten eller.

Så hvis du har brugt en Linn K9 må det være en MM RIAA der sidder i dit eksemplar. Men hvorfor ikke lige ringe til en Exposure forhandler hvis du vil være helt sikker (Lydbutikken f.eks.)? Du kan vel også få skiftet MM boardet med et MC ditto hvis du skulle ønske det?

Hvis du gerne vil bruge MC pick-up sammen med MM RIAA kan det også lade sig gøre hvis du får fingre i det man kalder en MC step-up. Det er en (oftest) passiv enhed der forstærker MC pick-up'ens signal så det bliver kraftigt nok til at fungere med en MM RIAA.

Hvilken pladespiller har du besluttet at købe?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det er enten eller i en Exposure 2010 må det være MM, eftersom du tidligere har benyttet en K9 med succes, specielt hvis ikke der er nogen som helst indikation med skrift.

I prisklassen omkring 1500 kr. ville jeg nok gå efter en MM, noget i stil med Dynavector 10X5 (high-output MC, passer sikkert fint sammen med din MM RIAA) eller Goldring G1042 - de plejer at være ganske populære. Men Ortofon har vist også skruet nogle fornuftige MC-modeller sammen i de nye Samba og Salsa, de ligger vist i den ønskede prisregion.

Skulle du gå efter MC skal du som Krenzler indikerer være forberedt på en ekstra udgift til enten udskiftning af RIAA'en i Exposure 2010 til MC (den bedste løsning vil jeg mene), eller til anskaffelse af en MC step-up, og de ligger vist i prisregionen omkring 1000 kr. forf f.eks. en brugt Ortofon (T-20 er vist de man oftest ser).

Hvis du står overfor at købe en ny pladespiller vil du ofte kunne finde en samlet pakke til en god pris, dvs. både pladespiller og pickup. Det er der god økonomi i, men så er pickup'en jo valgt på forhånd. Under 10.000 kr. finder du sådan noget som Clearaudio Emotion og Bluemotion, Pro-Ject gør sig også en del her. Op til 20.000 er en AVID Diva med Rega RB-300 og Dynavector 10X5 vist et godt bud.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Tja, hvad vælger jeg? Jeg ved det ikke en gang selv helt endnu.

Går og venter lidt på at den nye P3 lander, det skulle vist være snart. Hvis det bliver den, findes der så bedre alternativer til REGA´s egne PU´er? Det skal være MM.

Ellers er der RPM5 fra Project men den mangler støvlåg og det koster en formue som extra udstyr.

Har også grebet mig i et par gange at overveje igen at blive ejer af en 1210. Jeg var sgu glad for den jeg havde, den spillede musik, med stort M syntes jeg og så var det jo bare lige til at gå til. Nu viser det sig oven i købet at at den "nye" 1210 MK5 har støvlåg, en ting som vist har været oppe at vende før, der blev skrevet at den IKKE havde, men det har den altså. Har jeg telefonisk fået at vide, hængsler har den også.

Thorens? Deres 700 model tiltaler mig også, men prisen er også det maximale for mig pt. Problemet er bare at ikke særlig mange sælger Thorens og dem der gør har ikke overnævnte 700 model.

Brugt? Nej tak, med mindre det er "som nyt". Ved ikke noget hvad jeg skulle gøre hvis noget gik galt så den vej tør jeg ikke gå. Syntes ellers at mange af de ældre pladespillere man ser rundt omkring er meget flotte i forhold til nye og mere up to date pladespillere.

Facit er at den endelige beslutning ang. køb af pladespiller ikke helt er taget endnu. Jeg ved bare at nu har jeg kikket/læst den sidste måneds tid og nu kan jeg godt mærke at pengene for alvor er begyndt at brænde i mine lommer.

Er der ikke en der kan give mig et los bagi inden jeg gør noget overilet.

Frapp4 bukker & takker

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Her har du din SL-1200MkII hvis det skulle være (ser ikke ud til at de har den sorte 1210 på lager lige p.t.).

Den nye version af P3 skulle vist komme i løbet af indeværende måned? (subject to change...).

MM pick-up'er: Denon DL-110 & DL-160 (begge high-output MC), Audio Technica AT-440MLa, Ortofon 2M Red/Blue.

Du skal hæve Rega armen med en spacer hvis du bruger andre end Rega's egne pick-up'er. Supplér P3 med en RWB væghylde hvis dén bliver dit valg.

Overvej et TD-1200 dæmpekar fra KABUSA hvis du vælger en Technics igen.

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Krenzler

Har godt læst at man nærmest lige så godt kunne lade værre med at købe en Rega hvis man ikke også købte deres væghylde. Er en en hylde virklig så meget et must når man køber Rega eller anden pladespiller? Havde hylde til min Project Debut i sin tid og jeg mindes ikke at den gav ret meget extra anden en det så federe ud. 

Frapp4

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Frapp4 skrev:
Har godt læst at man nærmest lige så godt kunne lade værre med at købe en Rega hvis man ikke også købte deres væghylde.

Det er nok det man kalder en overdrivelse.

Frapp4 skrev:
Er en en hylde virklig så meget et must når man køber Rega eller anden pladespiller?

Det er altid en fin ide at forsøge at afkoble pladespilleren så meget fra udefrakommende vibrationer som muligt (fra gulvet så vel som luftbårne). En ophængt hylde på en god solid væg er en god måde. Derudover bør pladespilleren ikke være placeret for nær på højttalernes bas/mellemtone enheder. I flere tilfælde kan det sikkert også være en udmærket ide at undgå hjørneplacering.

Det påstås at en let & stiv hylde (som nu RWB) er bedst med Rega. Om det er rigtigt tør jeg ikke sige men når/hvis man nu alligevel skal have fingre i en hylde... Der har været flere af dem til salg brugt på det sidste - 850,- er lidt af en slat for en ny.

Det siger sig selv at hylden skal hænge 100% i vater.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Ville bestemt meg for spiller, arm og budsjett før jeg jeg tok noen avgjørelse pickup.

Som eier av MM-riaa og med 1500 kroner til disposjon (?) så ville jeg klart gått for MM (eventuelt high-output MC om du finner en brukt til prisen).

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Nu da Krenzler var så god at nævne Denon 110 high out put vil jeg da lige indsparke at man med den får rimeligt meget "Bang for the Buck" at 75 % af ens paldesamling pludseligt lyder meget bedre end med fx en væsentlig dyrere Ortofon MC - men at træerne ikke vokser ind i himmelen - den er nok ikke så rafineret og så "hi-fi" så det gør noget - men godt det lyder den.

Jeg vil også følge rådet med at se tiden an og afvente hvad det er for en pladespilelr du ender med før investering i PU - den skulle jo gerne passe til amen m.m.

Du kan for en rega 3 brugt med deres 300 arm for 1.200-1.500 kr. - og så skal du bare have en ny rem til 180 kr.  - det ville jeg hellere og så bruge 1.500 ekstra på en PU

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Og synergi.

Denon DL103 er mye pickup for pengene, latterlig god til prisen IMHO, men, etter hva jeg har blitt fortalt fungerer den ikke i alle armer. Så, her må noen valg tas og så får man optimalisere med utgangspunkt i dette. Velg spiller og arm først så finner du noe som er optimal match etterpå. Rega er trygt.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Og så endte han med en 1210 MK2! Igen!

Fandt den i Tyskland til EURO 469, den bliver sendt med UPS for extra EURO 8. Så skal der handles MM pick up og nu kommer spørgsmålet; Har aldrig selv monteret PU før og jeg vil høre om der er nogen de kan give mig et link til opsætning m.m.? Bor ikke lige i nærheden af en der kan gøre det for mig og er lidt træt af tanken om at skulle bruge en halv dag på transport og køb/montering af PU. Og så jeg jeg lyst til at prøve selv istedet for altid at få andre til at gøre det beskidte arbejde.

En en tideligere tråd herinde ang. 1210 blev det anbfalet at købe en Achromat måtte. Der var også billeder af den i forskellige farver. Kan de fås i DK, jeg kunne godt tænkte mig en der ikke var sort bare for at få lidt kulør på drengen.

Men ja, det endte så igen med en 1210 MK2, samme model som jeg solgte for knap 3 år siden (+ pladesamling) og siden har fortrudt adskillige gange. Jeg var meget glad for min gamle 1210, ved da godt at det ikke er den kønneste spiller på markedet, men jeg kan sagtens leve med dens look, der er nu et eller andet over den. Og så spiller den musik! Og det betyder altså mest for mig. Jeg er ikke så tenknisk anlagt og vil hellere bruge tiden til at lytte end på at pille, selvom jeg godt kan se det spændende i det for dem der har tid, lyst, penge og flair for det.

Og så har jeg jo minsandten også sparet en pæn sjat penge på mit "sikre" pladespiller valg. Det kunne så godt være at tiden var inde til at få skiftet de gamle Eagle højtaler-kabler fra 1988 (!) og måske også få skiftet de knap 10 gamle System Audio højtalere ud? Jeg håber at de som har skrevet i denne tråd (også gerne andre selvfølgelig) måske vil give mig et råd mhs. til køb af de 2 overstående ting? Ved forresten ikke om jeg burde oprette sådan en tråd andensteds? Men det skal jeg nok gøre hvis det kræves. Men budgettet til overstående er ikke så stort og tiden er ikke til en masse lyt hos div. hifi butikker. Derfor (shame on me) kunne jeg sagtens blive fristet af at købe de 2 vejs med tilhørende standere fra B&W som er blevet kåret til årets højtalere 2006. Ved godt at det er en nem løsning og der helt sikkert er mange gode alternativer i samme prisklasse. Men de holder prisen af hvad jeg som familiefar kan rive ud af budgettet kan de få en pris og jeg kan leve med dens udseende og lyd efter en lille lytte/kikke session, er det sikkert godt nok til mig og min familie? Eller hvad?

Vil lige benytte lejlighden til at sige tak for alle de gode svar jeg har fået mhs. til pladespiller igennem de sidste uger tid, det har virkeligt været brugbart info for mig. Tak!

Frapp

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

måske har jeg overset det et eller andet sted - Men hvorfor skal det være MM ????

Skal det være MM synes jeg ortofon OM 30 super er god og den kan fåes oem til 895

Ortofon har også lige introducerede nogle helt nye MM PU men jeg hasr ikke læst test af dem

Vedr. montering med rigtig afstand etc. så er jeg helt sikker på at Krenzler har gode links til det

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Frapp4 skrev:
Og så endte han med en 1210 MK2! Igen!

Tillykke med den

Frapp4 skrev:
Har aldrig selv monteret PU før og jeg vil høre om der er nogen de kan give mig et link til opsætning m.m.? Bor ikke lige i nærheden af en der kan gøre det for mig og er lidt træt af tanken om at skulle bruge en halv dag på transport og køb/montering af PU. Og så jeg jeg lyst til at prøve selv istedet for altid at få andre til at gøre det beskidte arbejde.

Det er guld værd at kunne selv! Mon ikke pladespilleren leveres med de nødvendige instruktioner til montering af pick-up, anti-skating m.v.? Ellers er noget af det mest økonomiske at få fat på en Hifi & News Test plade, den har både en skabelon og spor til at indstille anti-skating, plus lidt mere.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

r-l-b; Det skal være en MM, da den RIAA der sidder i min Exposure er en MM. Har kørt med en LINN K9 pick up før hen og det er da MM. Ikke også?

Frapp4

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Joee - meen du kunne godt bruge en high output MC i din MM indgang

hvilken slags musik hører du ??

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Den nye 2M serie fra Ortofon (Red og Blue), som er MM-pickupper, kunne også være et godt bud. Mener Blue ligger omkring kr. 1000,- skulle være ganske fabelagtige til prisen

MVH

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

At jeg kan bruge en high output MC pick up, var jeg (heller) ikke klar over. Tak for rådet r-l-b. Vil det så sige at jeg kunne bruge en Denon 103 med stor succes?

Og musikken? Det er en blandet pose bolsjer, men den røde tråd må være tidlig 90´er indie, den krøllede del af electronia scenen, IKKE tæppe-banker technoen. Depeche Mode, Nick Cave, Cure og den slags.

Mhs. til de Red og Blue der bliver nævnt fra Ortofon, hvad er den store forskel på dem kontra 110 og 160 fra Denon? Eller en Dyna 10x5, som mange jo lovpriser, eller var det en 20x5?

Frapp4

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

103'eren er ikke high out put men 110'eren er
10x5 tror jeg er low out put (men jeg troede forkert - det er iflg. Krenzler senere i tråden også en high output - slam - bam )

sådan som jeg har forstået det er 110 en omgang håndværkersex og 103 mange timers kæleri med en geisha - sådan lidt i overført betydning

Jeg tro egentlig du vil være glad ved 110 - den koster ikke mere end 800 kr. i hifi klubben og passer den til din arm for du detaljer og smæk for skillingen

Jeg har dens elv og lytter til meget jazz - der er den virkelig god - til klassisk er den OK men sammenlignet med 103'eren kan den vist ikke være med - tilgengæld skulle 103'eren lyde bedst med udvalgte trafoer og så begynder det at koste penge

Frapp4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

JEG VIL HAVE EN 103 SÅ!!!!

Nå, spøg til side, kunne bare ikke lade være. Det lader til at 110 vil passe glimrende til min 1210. Det var vist også en (mirland?) der var ret begejstret for denne combo, så mon ikke det er den vej jeg skal gå.

Ved du forresten noget ang. de Achromat plade måtter r-l-b?

Frapp4

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes Krenzler har skrevet om akromat måtten på et tidspunkt - jeg er ved at gå fra gummi til kork på min 50 år gamle pladespiller (Garrard gray hammer /grease bearing 1954 m. sme 3012 og denon 110 og/eller coral MC88DX )

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes