Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon PMA-480R hvad kan sådan en trække ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej folkens...

Har tidligere nøjedes med at være bidt af hovedtelefoner, men har nu taget mit første skridt ind i resten af denne verden med en halvskrabet Denon PMA-480R og en Sony CDP-XE900 cd-afspiller... men men men...

Hvilke højtalere kan sådan en PMA-480R drive ?...

Opgivne data er 2x80 watt i 4 ohm og 2x40 watt i 8 ohm, og det er jo ikke pokkers meget indser jeg nu, men skidtet er købt, så må prøve at få det bedste ud af det indtil der bliver penge til en ny forstærker...

Havde en forstilling om at jeg gerne ville have gulvhøjtalere, da reolhøjtalere bare ville kræve at jeg også køber en stander=unødige udgifter som ikke bidrager til lydkvaliteten...

Anlægget skal spille i min relativt lille stue på ca 20m2

Brugt fortrækkes, og budgettet er på max 4000 kr..

Hjælp en ny i faget :)

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

slet ingen ? er denne forstærker officielt uddød for mange år siden ? heh

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej  - Så lad gå da  . . .

Din forstærker vil i princippet kunne drive alle højttalere - måske (eller rettere - sandsynligvis) med undtagelse af elektrostathøjttalere.

Men køber du højttalere, som har en rimelig lav drifteffekt = rimelig høj følsomhed, så kan du sagtens bruge de 40 watt (selv om jeg aldrig bryder mig om at tale om watt).

Du burde veje forstærkeren - og fortælle lidt om, hvor kraftigt, du ønsker at spille på de 20 kvm.

En tung forstærker (rent kilomæssigt) kan sige en hel del om, hvad den kan levere - og så ville jeg ikke gå op i watt.

Jeg har blandt mine forstærkere en 35-watter, som rigeligt rækker til mine ind imellem drengede behov for en stor lyd. Mine højttalere har en følsomhed på ca. 92-93 dB. (jo højere tal - jo lettere at drive).

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret :)

og veje den, må jeg prøve at gøre, men har vist ikke lige en vægt indenfor rækkevidde..

Hvor kraftigt jeg vil spille... relativt lavt egentligt, bor i en lejlighed med tynde vægge som man siger. Jeg vil bare have noget som lyder godt med klang klarhed og detaljering.

Typisk syntes jeg at se at de fleste højtalere jeg har haft set efter har en følsomhed på 88-91 stykker, hvilket vel så må være i den relativt lette ende, selvom jeg nu ikke husker Decibel-pricipperne når jeg endeligt har brug for det.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Det kan være, at din forstærker lyder rigtig fint på et par nøje udvalgte højttalere, som du føler klinger godt - lyder helt rigtigt - med en følsomhed på ca. 90 dB eller deromkring. Når du ikke ligefrem har et diskoteksbehov - med tynde vægge osv, så er der ingen grund til at interessere sig for forstærkerkraft eller særligt følsomme højttalere. Du har nu i stedet chancen for at gå på jagt efter et sæt højttalere, som rent lydmæssigt - i DIN lejlighed - med DIN forstærker - efter DIN smag lyder godt. Vær opmærksom på, at akustikken i spillelokalet - dine højttaleres lyd - anlæggets matchning spiller en altoverskyggende rolle i forbindelse med den endelige lyd. Her er forstærkerens rolle, så længe vi taler om noget i bare rimelig kvalitet, af mindre betydning. Højttalernes lyd kan betyde i nærheden af 80 % af det samlede lydindtryk  - så jeg ville låne nogle forskellige sæt og nappe dem, som jeg synes lød bedst - i min lejlighed/stue. Selv om jeg så ikke har anbefalet et bestemt sæt eller noget, så håber jeg, at du får lidt ud af mine tanker. Interesser dig mindre for forstærkereffekt - betyder ikke specielt meget i det store hele, når lyttebehovet er afdæmpet og bare skal lyde dejligt.

P.S.  Du behøver ikke veje forstærkeren , men normalt er vægten i virkeligheden en bedre indikator for, om den kan noget - end watt-opgivelser, som er en gang salgsgas.

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes