Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Så har Ravnen landet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej

For inntil et halvt år siden hadde jeg en Nottingham Mentor pladespiller. Jeg hadde haft den i mange år, og gikk i tanker om at enten måtte jeg får en seriøs arm på den, eller ret og slet sælge den. Motivasjonen til at sælge den kon da jeg fik høre en Maplenoll Ariadne som jeg syntes spilte så utrolig dejlig og letflydende  Jeg bestemte mig der og da for at sælge min Mentor og prøve at finde en Maplenoll der var for salg. Det skulle vise sig at jeg va rigtig heldig, og fant med det samme en Maplenoll Athena der var i meget pen stand. Jeg spilte på den en stund, og jeg synes virkelig både den, men især Ariadne hadde en flow og sammenhæng som jeg rigtig godt kunne lide. Imidelrtid viste det seg at det blev for besværlig med de der luftslanger, og så synes jeg den manglet et solid musikalsk fundament.

Så jeg måtte videre, og bestemte mig efterhånden, med meget stor inspirasjon fra Fosse på norske http://www.hifisentralen.no , for at jeg ville prøve at finde et løbeværk der virkelig var oppe blandt de bedste i verden. Han hadde lige investeret i en Avid Acutus og var mildt sagt henrykket

Her er Acutus tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9369.0.htm l

Så jeg solgte min Audio Aero Capitole Ref, og begynte jagten på et løbeværk i referenceklassen. Jeg hadde flere kandidater på listen, men efterhånden falt de fra den ene efter den anden. Den som blev tilbage var TW Acoustic Raven AC. Jeg hadde hverken hørt eller sett verket, men de jeg talte med der havde haft nærkontakt den var nærmest religiøse i omtalen. Så jeg tog tjangsen, og i februar blev bestillingen lagt inn hos Artsound. Forvæntet produksjonstid var tre måneder, og som lovet kom der to tunge kasser i torsdags

Rigtig snædkerbygde kasser

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Se nu har jeg jo set billeder af indholdet.

Men jeg vil kun sige tillykke.

Og f**k hvor er den lækker

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa .... og velkommen til toppen af kransekagen
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for hyggelig ord King og Brian

Det var en ren nydelse at pakke ud og montere Raven. Den er lavet i en eksepsjonell kvalitet med fuldstændig fokus på funksjon og  detaljer. For mig ser det ud som konstruktøren Woschnick har sat seg som mål at lave den rene analoge drømmemaskine.

Den er meget fleksibel, da det er muligheder for fire armbaser som kan lages til at passe til den arm man måtte ønske. Armbaserne freses ud i 2 cm tyk bronze. Alle dele er frest ud med en tolranse mindre enn 1/100MM. Motoren er en chipcontrolleret DC motor der er fuldstændig vibrasjonsfri og garanterer max feil på 2 nanosek/minutt ! Alle delerne produseres "in-house" for at sikre optimal kvalitet.

Plinten med armbase og subplatter i stål.

Invertert leje av 2 cm tykt høyglanspoleret stål.

Tallerken med leie av bronze og en pude af teflon inde i bunden.

Her er billeder fra selve produktionen: http://www.tw-acustic.de/tw-acustic%20englisch/production.ht m

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hei Asbjørn.

Jeg har gratulert deg per telefon og i tråden din på norske hifisentralen, men jeg gjør det gjerne én gang til: Gratulerer så masse.

Jeg har bare lyst til å si meg enig i dine betraktninger rundt et godt drivverk. Det virker som  drivverk og arm i toppklassen har en egen ro og kontroll i serveringen av musikken. Ikke en ro som går på bekostning av dynamikk og rytmisk fremdrift, snarere tvert imot, en ro som lar deg oppleve rommet i flere dimensjoner, en sikker rytmisk fremdrift som sikrer flow og lesbarhet selv når det går tøft for seg. En dynamikk som strekker seg oppover uten å skjære ut. Dét er hva jeg opplever VIRKELIG gode armer og drivverk presterer og hvor de middelimådige faller fra. En dynamikk som er ekte, ikke et resultat av forvrengning i øvre mellomtone og resultat av dårlig sporing. Det er godt å være "hjemme", ikke sant Asbjørn?

Når det er sagt så er den spilleren utrolig flott!! Gleder meg til å høre den sammen med resten av utstyret ditt.

André

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Hei Asbjørn.

Jeg har gratulert deg per telefon og i tråden din på norske hifisentralen, men jeg gjør det gjerne én gang til: Gratulerer så masse.

Jeg har bare lyst til å si meg enig i dine betraktninger rundt et godt drivverk. Det virker som  drivverk og arm i toppklassen har en egen ro og kontroll i serveringen av musikken. Ikke en ro som går på bekostning av dynamikk og rytmisk fremdrift, snarere tvert imot, en ro som lar deg oppleve rommet i flere dimensjoner, en sikker rytmisk fremdrift som sikrer flow og lesbarhet selv når det går tøft for seg. En dynamikk som strekker seg oppover uten å skjære ut. Dét er hva jeg opplever VIRKELIG gode armer og drivverk presterer og hvor de middelimådige faller fra. En dynamikk som er ekte, ikke et resultat av forvrengning i øvre mellomtone og resultat av dårlig sporing. Det er godt å være "hjemme", ikke sant Asbjørn?

Når det er sagt så er den spilleren utrolig flott!! Gleder meg til å høre den sammen med resten av utstyret ditt.

André

Takk nok en gang Fosse

Vi er nok helt enige når det gælder hvad et løbeværk i den helt tunge afdeling kan udrætte. Når man har hørt det, er det ingen vej tilbake, det er iallefall sikkert. Og ja, det er ubeskrivelig godt at være "hjemme", det gir en deilig følelse af ro og fred

Som du ved er du velkommen når som helst, og det er jo et par ting på vej som vil friste en rør og vinyl elsker

Mvh Asbjørn

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hei

Så var tiden kommet til at få sat en arm på verket sånn at jeg kunne høre hvordan den spilte. Jeg har en rigtig god arm i bestilling, men den lar vænte lidt på sig, så inntil videre er det en Hadcock 242 SE der får æren. Armbordet er ikke laget for Hadcocken, men med litt fingerferdighed fik jeg da monteret den sånn at den sad godt nok.

Raven er oppe og kører. Til venstre er motorcontrolleren der man kan vælge mellem 33/45 samt instilling/lagring af hastighed.

PU'en er en vintage Empire EDR.9 som det opstod en god del buzz rundt i forskællige forum for en tid tilbage. Jeg var så heldig at sikre mig et eks før lageret var tomt.

Asbjørn

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Tillykke med din nye pladespiller, den er virklig super lækker, og der er jo en del opgraderingsmuligheder, når lysten er der! Gode billeder også,
flere af dem. Hvad med resten af setuppet?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
Tillykke med din nye pladespiller, den er virklig super lækker, og der er jo en del opgraderingsmuligheder, når lysten er der! Gode billeder også,
flere af dem. Hvad med resten af setuppet?

Hei Phil.

Jo tak ska du ha, du kan tro jeg er glad for den. Og ja der er nok opgraderingsmuligheder når det gælder arme og motorer for de næste mange år.

Resten af setuppet mit er Whest RIAA, Graaf GM 13.5B preamp, Graaf GM-20 forstærker og Proac Response 2 højtalere.

Jeg kommer tilbage med flere billeder når min nye arm kommer

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hei

Nu har jeg fåt lyttet en god del timer til pladespilleren, og jeg må vel kunne si at den solide og presise tekniske udførelsen genspeiler sig i spillestilen til Raven. Den varter den  opp med et enormt bunndriv med et fantastisk slam, stort flytende tredimensjonalt lydbilde, et herlig flow og masser av body. Den har en totalt bundsolid uanstrengt flyt, og er totalt sammenhengende fra topp til bund. Det som jeg allikevel er mest glad for, er Raven sin evne til at trække mig ind i musikken og la mig få se inn i sjælen og hjertet til artistene på en måde jeg aldri har oppleved. For mig har det ofte været slik at når jeg har fået et nyt komponent i hus, har jeg haft visse nummer jeg har spillet for å sjekke lydkvaliteten. Jeg har prøvet mig på det samme nu, men jeg har så bare blivet siddende at høre pladen til ende fordi jeg har blivet så grebet af musikken.

Min erfaring så langt er at billig hifi ofte kan presentere et samlet musikalsk uddtryk, men det er lit uklart og tåget. Mellomdyr hifi kan ofte blive en destruktiv ferd der kan ende med fuldstændig fokus på lyden og ikke musikken. Det er en ørkenvandring og IMO det værste som kan ske, men min erfaring er at man virkelig skal holde tungen ret i munden for at holde sig i musikkens frodige landskab.  Når vi så kommer opp i den virkelig øvre klasse er der igen flere komponenter der formår at formidle det musikalske udtrykk. Men denne gang er vinduene slået op, og musikken udfolder sig i en dejlig, detaljeret, sammenhengende flow.

Så lige nu er jeg på vej gennom pladesamlingen og nyder plader jeg ikke har hørt på rigtig, rigtig  længe . Hifi er jammen en dejlig hobby

Asbjørn

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn

Fed pladespiller du har fået dig, og ja det handler om musikoplevelser hjemme i stuen og ikke nogle perfekte kurver

Ser frem til præsentationen af resten af dit set-up

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Imponerende pladespiller. Tillykke med den. Man kan næsten se, den lyder godt. Hadcock-armen er vel beregnet til MM-pick-up'er ikke. Men Empiren er vel MM.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
[

Asbjørn

Det skulle vel ikke være en tangential arm? og det tyder på at du har et meget lækkert anlæg ingen tvivl om at ProAc kan li´ rør!

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

mugge skrev:

Imponerende pladespiller. Tillykke med den. Man kan næsten se, den lyder godt. Hadcock-armen er vel beregnet til MM-pick-up'er ikke. Men Empiren er vel MM.

Ja men tak for det mugge

Jeg ved ikke om Hadcock armen er beregnet for MM. Den har så vidt jeg ved en masse på 11g, så den skulle kunne ta lidt forskællige PU's. Hos mig fungerer den definitivt bedre med Empire EDR.9, som du har helt ret i er en MM, end med Transfiguration Temper V.  EDR.9 har en ret høj komplianse på 28.

Jeg oplever nu at med et løbeværk i toppklassen, kan det spille rigtig godt med en billig PU og arm. Det er sjov  

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
Nightpuma skrev:
[

Asbjørn

Det skulle vel ikke være en tangential arm? og det tyder på at du har et meget lækkert anlæg ingen tvivl om at ProAc kan li´ rør!

Jeg vurderte en tangential arm, men det bliver slet og ret for meget bøvl med luftpumper, slanger udglattingstanker osv når jeg bor i en lejlighed i KBH. Hvis det bliver hus en gang i fremtiden, er det absolut noget jeg kunne tænke mig. Har du erfaring med nogle tangential arme?

Du har helt ret i at Proac kan lide rør, iallefald mine Response 2. Jeg fik tag i dem brugt for en tid tilbage, og det er virkelig nogle pærler jeg har blivet rigtig glad for

Mvh Asbjørn

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Pihl skrev:
Nightpuma skrev:
[

Asbjørn

Det skulle vel ikke være en tangential arm? og det tyder på at du har et meget lækkert anlæg ingen tvivl om at ProAc kan li´
rør!

Jeg vurderte en tangential arm, men det bliver slet og ret for meget bøvl med luftpumper, slanger udglattingstanker osv når jeg bor i en
lejlighed i KBH. Hvis det bliver hus en gang i fremtiden, er det absolut noget jeg kunne tænke mig. Har du erfaring med nogle tangential arme?[/
P]

Du har helt ret i at Proac kan lide rør, iallefald mine Response 2. Jeg fik tag i dem brugt for en tid tilbage, og det er virkelig nogle pærler jeg
har blivet rigtig glad for

Mvh Asbjørn

Nej jeg har ingen personlig erfaring med tang. arme, men jeg læste på Hifisentralen at der var en del normænd der købte/havde bestilt en
sending ef en meget interessant arm, derfor troede jeg at du kunne være en af dem!
Jeg har selv brugt en rørforstærker med WE 300B rør til et sæt ProAc 3.5, det fungerede fint.
Din effektforstærker er en meget spændende forstærker, jeg gerne ville høre på mine egne højttalere en dag Glæder mig til der kommer
flere billeder.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tillykke herfra! Den ser så feeed ud. og ikke fimset som nogle af de tyske kan se ud.
Tysk topkvalitet!
Har hørt Raven foretrækker min kommende riaa!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Pihl skrev:
Nightpuma skrev:
Pihl skrev:
Nightpuma skrev:
[

Asbjørn

Det skulle vel ikke være en tangential arm? og det tyder på at du har et meget lækkert anlæg ingen tvivl om at ProAc kan li´
rør!

Jeg vurderte en tangential arm, men det bliver slet og ret for meget bøvl med luftpumper, slanger udglattingstanker osv når jeg bor i en
lejlighed i KBH. Hvis det bliver hus en gang i fremtiden, er det absolut noget jeg kunne tænke mig. Har du erfaring med nogle tangential arme?[/
P]

Du har helt ret i at Proac kan lide rør, iallefald mine Response 2. Jeg fik tag i dem brugt for en tid tilbage, og det er virkelig nogle pærler jeg
har blivet rigtig glad for

Mvh Asbjørn

Nej jeg har ingen personlig erfaring med tang. arme, men jeg læste på Hifisentralen at der var en del normænd der købte/havde bestilt en
sending ef en meget interessant arm, derfor troede jeg at du kunne være en af dem!
Jeg har selv brugt en rørforstærker med WE 300B rør til et sæt ProAc 3.5, det fungerede fint.
Din effektforstærker er en meget spændende forstærker, jeg gerne ville høre på mine egne højttalere en dag Glæder mig til der kommer
flere billeder.

Jeg har sæt at det er nogle nordmænn der har købt den der MG-1 armen (Tror den heder det). De er visst meget godt tilfreds med den kan jeg lese. Jeg kænder den ikke.

Bruger du Proac 3.5 nu? Jeg ser de bruger de samme elementerne som response 2. Det er interessant å høre at du kunne drive dem med en 300B. Du forstår, jeg planlegger at bygge en Welborne Labs Terraplane for at prøve ud SE. Jeg hadde vel forberedt mig på at finde nogle andre HT til den, men det kommer måske til at spille fint med Proac'ene. 

GM-20 er som du siger en meget spænnende forstærker. Det er som du sikkert ved en OTL konstruksjon, og kan bedst lide en impedanskurve der ikke dipper for langt under 8 OHM. Matcher du GM-20 med de rætte HT, kan den noget  jeg aldri har hørt andre steder. Vi taler om en fantastisk dynamik, speed, transperans og dybde.. Alt annet bliver fuldstændig slow til sammelikning. Imidlertid må jeg si at jeg også har forelsket mig i den dejlige stofligheden og tilstædeværelsen til SE, så jeg må prøve det ud.

Hvad slags 300B forstærker bruger du?

Jeg skal lave billedtråd med hele anlægget i "Billeder af mit stereo" forumet om lidt. Må bare se å få taget nogle billeder.

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Tillykke herfra! Den ser så feeed ud. og ikke fimset som nogle af de tyske kan se ud.
Tysk topkvalitet!
Har hørt Raven foretrækker min kommende riaa!

Mvh.

Hei.

Tak for det Milu  Og du skal ha dig en Tron  Tillykke, jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den. Det er en af phono trinn jeg VIRKELIG kunde tænke mig.

Har du haft den hjemme på prøve?

Asbjørn

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Milu skrev:
Tillykke herfra! Den ser så feeed ud. og ikke fimset som nogle af de tyske kan se ud. Tysk topkvalitet! Har hørt Raven foretrækker min kommende riaa! Mvh.

Hei.

Tak for det Milu  Og du skal ha dig en Tron  Tillykke, jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den. Det er en af phono trinn jeg VIRKELIG kunde tænke mig.

Har du haft den hjemme på prøve?

Asbjørn

Glæder mig også meget!

På prøve? Nej de bliver solgt så snart de er hjemme - så det er lidt svært at fange én at prøve. Men jeg har en hifi bekendt som har været i business i MANGE år og som har haft en del af det virkelig lækre grej + han på nuværende tidspunkt har noget af det udstyr jeg har, Vienna, VPI og Condor. Han siger det er den bedste han har hørt - så tror jeg på den er god!
Men det får jeg jo at høre...

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum