Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker og stereo "rum fornemmelsen" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvor stor betydning har forstærkeren for rumfornemmelse når man hører musik ?

Jeg har sammen med en kammerat hørt en Cayin 252B med et par Audiovector MI3 højtalere på. Det setup var rimelig meget intolerant overfor lyttepositionen, jeg troede at der kun var lyd i højre højtaler og han troede at der kun var lyd i venstre højtaler
Stillede man sig præcist i midten fik man "stereo" lyden.

Vi havde inden da hørt en NAD 372 sammen med et par Dali højtaler, kan desværre ikke huske hvilke, men mener at de lå i prisklassen ca. 12000,- for et sæt. Her var stereofornemmelsen en helt ande. På trods af, at vi også der sad ved siden af hinanden fik vi stadig stereo, ikke kun lyd fra en højtaler. Vi kunne tydeligt høre hvor de forskellige instrumenter var henne i rummet.

Nu er det selvfølgelig 2 vidt forskellige setup's, men det var også 2 vidt forskellige oplevelser, ville helt klart sætte mine penge i NAD og Dali højtalerne, hvis jeg skulle vælge.

Hvor stor en betydning har forstærkeren for rumfornemmelsen ?
Jeg har jo læst så meget godt om Cayin, så jeg regner da ikke med at det er den er synderen, eller hvad ?

\Dennis
Til top Vis Digger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digger

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Digger!

Jeg spiller på en NAD-Dali kombo, en C 352 og et sæt Evidence 470 ht'er, mine erfaringer er at det er stort set ligegyldigt hvor nøjagtigt højtalerne er vinklet, bare der er omtrent lige langt mellem dem lyder det sgu fornuftigt nok. Andre ht'er kan dog være en del mere følsomme. Jeg tror ihvertfald det er højtalerne eller ihvertfald opstillingen af disse der fejler. Med lidt tålmodighed i din egen stue kan du sikkert godt ramme et ret så dejligt stereobillede med første kombo, nogle skal vinkles perfekt, andre 'dør' af det.

Et sæt evidence ht'er kan vidst godt koste de cirka 12k så det er måske dem du har hørt, jeg slap nu med 6k i alt 

Til top Vis Crazy Diamond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crazy Diamond

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Højttaleres spedningskarakteristik - især i højfrekvent område samt spillelokalets akustiske karakter (reflektion - efterklang) er essentielle her. Dette er vel egentlig temmelig selvfølgeligt, men inden vi giver os i kast med for megen voodoo inden i apparaterne (dette mærke mod andre mærker osv.), så kan man regulere utrolig meget ved at "designe lokalet lidt" - desuden er det selvfølgelig af meget stor betydning hvordan de enkelte især mellemtone - diskant-enheder spreder lyden. Mere spredning = større tolerence / mere reflektion = større rumfornemmelse, men desværre også en oplagt kilde til et diffust stereoperspektiv - og i det hele taget til en mere rodet forestilling.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Crazy Diamond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

ja det var ligepræcis (næsten ihvertfald) det jeg prøvede at sige:) Og ja, fred Marantz
Til top Vis Crazy Diamond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crazy Diamond

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at svare lidt mere præcist på spørgsmålet.

Jeg er af den opfattelse og har den erfaring, at de i mit foregående indlæg fremhævede parametre udgør op mod 90 % af anlæggets samlede evne til at give et godt stereobillede. Hvad angår de enkelte forstærkeres/pick-up'ers/pladespilleres rolle i dette har nok mere noget at gøre med om nu cellisten står helt stille mens han spiller osv - Samtidig kan bedre elektronik/mekanik også bidrage med en større ro og stabilitet samt en bedre dybde i stereobilledet. I første omgang tror jeg mere, at det i det i dit tilfælde drejer sig om højttalerplacering/lytterplacering/akustik/dæmpning/højttale res spredeevne.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det uddybende svar 

Mvh.

Dennis
Til top Vis Digger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes