| Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er noget jeg er, så er det ikke at være teknisk velbevandret...så jeg stiller lige et spørgsmål. Når jeg har tændt for mine forstærkere (en rør-pre plus en transistor effekt) er det ikke nødvendigt for mig at skrue op på mere en klokken 7-8 stykker førend det er højt nok. Mit spørgsmål går da på, om der vil være idé i at få ændret på bias (- eller andet) - eller trækker den fint med energi fra effekten som det er ??? Jeg ville have blandet mig i tråden vedr. bias/kl. A men var lidt i tvivl om jeg ville passe ind
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare hop ind. Dit spørgsmål er vel også relevant i den anden tråd, så er tingene lissom samlet.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har enten for meget gain i forforstærkeren, ellers er din effekt for følsom på indgangen. Sidste mulighed er, at din CD smider godt med signal ud...
Da din forforstærker er et kit, vil det nemmeste være, at skifte et par modstande, så forstærkningen bliver lavere. Det giver godt nok lidt mere lokal modkobling, men til gengæld kan du måske skrue op til kl. 12-13 stykker, før at der er godt med blæs på.
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er det bedre for lyden ?
Det er nok pre-en, det samme har været gældende med andre effekter...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud er også, at det er forforstærkeren.
Da den jo er et kit, er det jo oplagt at pille i den, og om det smadrer noget lydmæssigt, er svært at svare på, det afhænger af hvilket rør og hvordan, det er koblet...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har intet med bias at gøre. Som nævnt tidligere skyldes det, at der er for stort gain i din forstærker. Det er en typisk måde at imponere folk på.... Så kan sælgeren sige "hør lige hvor højt det spiller, allerede ved kl10 på volumen!!". Sandheden er bare, at man allerede er nået til klippegrænsen.
Der er også en praktisk forklaring... Sagen er bemlig den, at alle CD-afspilelre ikke giver lige stort signal, og alle effektforstærkere er ikke lige følsomme. Derfor indfører man ofte for meget gain, så man er sikker på at kunne udstyre effektforstærkeren fuldt, uanset hvad man kobler til. Det betyder så bare, at man som du oplever ikke skal skrue helt op på volumen, for at opnå fuld lydstyrke. Til gengæld undgår man, at andre setups oplever ikke at kunne skrue helt op, uanset hvor langt man drejer volumenkontrollen. Det kræver bare lidt disciplin!!! For når forstærkeren begynder at lyde grimt, kan den altså ikke spille højere. Heller ikke selvom man skruer højere op. Forsøg på dette kan meget vel ende med afbrændte forstærkere og højtalere. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så beholder jeg den bare som den er, for det er ikke noget problem kun at kunne skrue en smule op - man har vel et sesitivt touch.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det ikke irriterer dig, så er det jo det nemeste...
|
| Til top |
|
| |