Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn Lp 12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Lige på og hårdt. Jeg skal bruge en ny pick-up til min Lp 12. nogle musikalske forslag?
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvis nu du skrev hvilken arm du havde på kunne vi måske hjælpe dig, et hvert forsøg uden ville være forgæves

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa Jesper

Jeg har set at der er en del der køre med en Audio-technica OC9 

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ; ;Store_Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=XMAS

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Ærligt talt Per N, og lige på og hårdt: det er mere latterligt at påstå at armen har så meget at sige, at pick-up valget 100% er afhængig af den oplysning. Det er også uhøfligt efter min opfattelse!

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Vær opmærksom på, at compliance skal passe nogenlunde, og det indebærer at f.eks. Denon DL 304 er for blød, hvis du anvender en Ittok LVII.

Denon DL 103R for gode ord med på vejen, men den har konisk tip, hvilket efter min opfattelse umuliggør god opløsning i diskanten.

Står selv og ønsker mig en bedre PU end Adikt, så jeg leder også. Jeg har ikke lyst til at ofre 5K eller mere på sagen. Gode pick-upper er blevet dyre.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Ærligt talt Per N, og lige på og hårdt: det er mere latterligt at påstå at armen har så meget at sige, at pick-up valget 100% er afhængig af den oplysning. Det er også uhøfligt efter min opfattelse!

Ved du hvad du taler om? har du hørt om den med armens effektive masse har betydning for resonans frekvensen? det skal gerne passe sammen med pickup'ens vægt og dens compliance, der er ganske stor forskel på de arme man kan montere på en lp 12.

Med den korrekte kombi får du hurtigt flyttet de uheldigehder op i det hørbare område istedet for omkring 10hz.

-skræmmende nok ved du noget om det på det indlæg du li nåede og lave inden det her kom på. Du skal huske på der kan sidde både sme, rega, uni pivot og alverdens hejs -jeg har sågar set en med tangential arm, på en lp 12 udover deres egen 4 forskellige arme.

Så uhøflig tjae, hvis det er og redde en fra og købe noget til flere 1000 som vil lyde af helved til fordi man ikke har en info med, så gør jeg da gerne det, men hvis du spørg om noget herinde skal jeg da gerne gøre en undtagelse og anbefalde dig noget fuldstændig tilfældigt som du måske/måske ikke kan bruge.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har oftest oplevet at Linn spiller bedst med Linn, det er som om tingene er bygget til hinanden, da jeg selv havde en LP 12 prøvede jeg med 3 forskellige PU´s en Dynavector 10x5, Grado Platinum og Linn Adikt og syntes at Linn Adikt lød bedst.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

"Ved du hvad du taler om"!

Jeg vil henvise til mit andet indlæg. Om jeg ved hvad jeg taler om er op til andre at bedømme. Men nu er jeg overbevist om, at din tone afslører en generel og udpræget mangel på opdragelse i hvordan man udtrykker sig på skrift. Det er jo ikke dit faglige udsagn jeg bebrejder, selv om du nu efter min opfattelse ikke havde meget fagligt med i dit første indlæg. Det har du i det andet, men uhøfligheden fortsatte.

Iøvrigt vil en uhensigtmæssig kombination af bevægelig masse på tonearm/PU og compliance, som medfører en enten for høj eller for lav egenresonance ikke betyde at det lyder "ad helved til", men bare ikke så godt, som hvis man kunne lægge resonancen mere hensigtsmæssigt - alt andet lige. Med det mener jeg, at en dårlig, men passende stiv PU ikke er bedre end en rigtig god PU med for blødt ophæng. Det er en trade-off, som så meget andet i denne verden.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Jeg har oftest oplevet at Linn spiller bedst med Linn, det er som om tingene er bygget til hinanden, da jeg selv havde en LP 12 prøvede jeg med 3 forskellige PU´s en Dynavector 10x5, Grado Platinum og Linn Adikt og syntes at Linn Adikt lød bedst.

Enig. Jeg tror, at Linn ved meget om PU'er, og ved også hvordan man skal få en fabrikant til at producere dem efter Linn's design. Og jeg tror, at Linn anerkender betydningen af tonearm og PU, og derfor i lidt højere grad kan sikre at deres PU'er passer rimeligt til deres egne arme.

Men, jeg tror ikke meget på woodoo i pick-upper. Det er ret ligetil at konstruere, fordi der er så tydelige mangler og kompromisser at det mere er op til i hvor god grad man kan styre produktionsprocessen. Det er dæleme småt! Jeg så engang Van den Hul skifte en tip på min egen PU, og hvordan ham maklede med at få den gamle ud, hvordan han maste den nye i, og hvordan kan sjaskede med 10-sek. lim. Jeg vil lægge mit hoved på en blok på, at han på den facon ikke kunne styre hverken den ene eller den anden vikel på diamanten, eller om den sad helt på tværs af nålearmen! Men flink og vidende - det er han sgu!

Man skal bruge øjenoperationsudstyr til PU'er, og det skal ikke være om eftermiddagen efter firmajulefrokosten, at akkorden skal sprænges.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Per N har rettet det uhøflige ud af sit indlæg. Fint. Skulle måske bare lige have noteret, at det var rettet, så andres kommentar ikke ser underlig uforstålig og overdreven ud - min f.eks.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

der er ikke rettet, men tilføjet og det står med rødt, og gjorde det lige fra start. jeg er ked af du har læst lidt for meget mellem linierne af det jeg har skrevet, det var kun for og hjælpe.

Men lad os få tråden på sporet, når vi har hørt hvad Jesper Olsen har af arm og hvad budget vi er ude i?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Vi går tilbage til trådens emne, men Per N: se lige dit allerførste svar til Jesper Olsen. Du har rettet i forhold til dit første svar, og der står intet med rødt på min skærm i det indlæg! Ærgerligt, at jeg ikke citerede, men jeg forestillede mig ikke, at du ville omgås sandheden så lemfældigt.

(Du kigger nok på dit senere indlæg, når du skriver at noget står med rødt.)

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige en gang mere......

Jeg har kørt med en Linn LP12 som havde en Rega RB900 arm og en Ortofon Rohman , lyden var ok men.... da jeg først hørte en Audio-technica OC9 på min Linn LP12 ville jeg vælge Audio-technica OC9 Pickupen

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt at vide hvilken tonearm der er monteret og hvilken riaa (MM - MC ?) som skal forstærker signalet.

Jeg ville vælge en Adikt (MM) hvis budgettet/forstærker passer og hvis armen er en af de bedre Linn - sørg for at få justeret ophænget samtidig, der er vejledninger på nettet eller endnu bedre find en der "kan det der" (der er desværre ikke mange tilbage)

Husk også at afmontere arm inden påsætning af pu.

Til top Vis boegelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boegelund

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

jamen jamen sikken porstyr. Der sidder den nye linn akito arm på. Min nuværende pu er en adikt ligeledes fra linn. Den har vel kørt 100 timer og jeg er skuffet. den er tynd i lyden på alle punkter synes jeg. min riaa er en vincent riaa som omtales i en anden tråd. den er modiciferet helt efter anvisningerne og spiller rigtig godt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28585&K W=Vincent&PN=0&TPN=1
jeg har prøvet riaaér til 5000,-kr som den har banket.

iøvrigt er pladespilleren for nyeligt justeret hos aut linn forhandler.den er opgraderet med trampolinbund og bedre kabelføring. (linns eget phonokabel.) så er der underlaget til pladespilleren jeg er i tvivl om. dyret er placeret på et vægtophængt vm rack (fra hifi klubben) jeg har prøvet med forskellige fødder til pladespilleren, men har ikke kunne høre forskel. Jeg har prøvet SD fødder holfi puder (minder om SD) og de der små messingføder inde fra anders i audio consult. jeg kan ikke huske hvad de hedder.mht pris er 3000-4000 kr vel rimeligt?

tror det var alt.venligst jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Det da noget møj, ved ikke hvad der kan være noget galt med den Adikt (garanti ?), lidt farligt så bare at bruge penge på anden pick-up uden at vide om der kan være andre årsager til den tynde lyd..

Trampolinn bunden kan jeg ikke li' men det er jo en smagssag og den burde ikke give tynd lyd, nyt kabel skulle også være godt - nok for besværligt at teste på gammelt kabel og originale gummifødder.

Jeg kender ikke Vincent men vil anbefale at krydschecke f.eks en indbygget riaa hvis du har muligheden, nærmest for at udelukke fejl kilder..

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

boegelund skrev:

Det da noget møj, ved ikke hvad der kan være noget galt med den Adikt (garanti ?), lidt farligt så bare at bruge penge på anden pick-up uden at vide om der kan være andre årsager til den tynde lyd..

Trampolinn bunden kan jeg ikke li' men det er jo en smagssag og den burde ikke give tynd lyd, nyt kabel skulle også være godt - nok for besværligt at teste på gammelt kabel og originale gummifødder.

Jeg kender ikke Vincent men vil anbefale at krydschecke f.eks en indbygget riaa hvis du har muligheden, nærmest for at udelukke fejl kilder..

Riaaén er tjeket hos en ven med måleudstyr og den overholder specf. med 0,5 db.

den er også prøvet på andre anlæg og spiller fint. mit problem er vel at pu ikke er god nok.

jeg har ikke sammenlignet pladespilleren med andre pladespillere mhv lyden.  når jeg sammenligner med min opgraderet philips SA 963 er lyden fra philips ´en klart at foretrække.

venligst

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

hvad lyden angår ja så mangler den lidt varme. diskanten kan godt virke lidt nøgtern. og læspende.mellemtonen tjaee.... bassen mangler lidt fylde med det er vel osse LP 12érs evige problem. kort sagt der mangler noget musikalsk liv og

engagement .

venligst jesper

boegelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

"bassen mangler lidt fylde med det er vel osse LP 12érs evige problem. kort sagt der mangler noget musikalsk liv"

Helt uenig, og tydelig indikation af at der er noget andet galt - En forhandler justeret LP12 med Akito/Adikt osv.. burde levere musik som ingen mellemklasse philips cd/dvd? kommer end inærheden af... ring til din forhandler og klag - Det er en ommer..eller prøv en Rega eller noget andet pladespiller hvis du kender nogen bare for at få verificeret det ikke er noget af dit andet grej.

held og lykke

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Har prøvet lidt af hvert med LInn LP 12 gennem mange år, og netop lige det problem med den tynde lyd og den fraværende/svage bas - kan skyldes gamle linsetråde fra PU til arm.

Jeg, og mange andre, overså/overser hvor stor betydning de har. Hvis de ikke er skiftet, er det ligemeget at skifte armkablet og kablet fra grammofon til forstærker, lyden er stadig tynd.

Heldigvis koster et sæt linsetråde ikke det vilde, godt 200,- tror jeg. Prøv lige det, inden du hiver Addikten ud - for den har da aldrig fået beskyldninger for at være for tynd i diverse tests.

Linsetråde lyder ikke ens, så er du i tvivl om fabrikat, så køb Linns egne, de er ikke bedre end de andre, men de mangler ikke bas...

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes