Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorhauge aktiv MC-step-up. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Har vært på utkikke etter en step-up trafo, eller aktiv head-amp, en stund og hatt noen forskjellige produkter innom på lån og i eie. Dynavector PHA-200 har jeg vært fasinert av og imponert over, men den er gatt ut av produksjon og lar seg følgelig ikke lenger skaffe. Spurte derfor Thorhauge om å få teste hans aktive head-amp, og det fikk jeg. Thorhauge Audio har en mengde produkter av forskjellig typer. http://www.thorhauge-audio.dk/

Gleden var stor da jeg pakket opp esken, velbygd chassis og full batteridrift. Utrolig flott finish, langt bedre enn men kan forvente til prisen (og mange ganger prisen også etter min mening). Oppladingen foregår når head-ampen slåes av, og batteriene holder visst nok til ukers bruk.

Jeg har i det siste stort sett kjørt med Dynavector XV-1s, men byttet forrige uke til Shelter 90X i et forsøk på å få denne til. Har hatt litt problemer med en overivrig topp på 90X-en som jeg trodde skyldtes dårlig sporing. Satte inn A.R.T Q-damper mellom headshell og pickup og mente dette hjalp en del, men mye tyder på at det i tillegg kan ha vært en mismatch impedansemessig, for med Thorhauge head-ampen opplevde jeg ikke dette som problematisk i det hele tatt.

Kald ut av boksen var bassen litt blaut, men etter noen timers drift (skal stå på kontinuerlig), strammet denne seg skikkelig opp og rommet vokst i bredde så vel som dybde. Imponerende.

Head-ampen sammen med Shelteren har en flott flyt og en herlig ”glatt” karakter. Dette gjør det, slik jeg ser det, lettere å fokusere på musikken og hygge seg. Sammen med flott dynamikk spiller dette musikk. Merket at jeg stadig vekk ble sittende og trampe takten, lett å fokusere på musikk uten at det finnes noen hifi-mangler som jeg umiddelbart merket meg. Head-ampen har et veldig lavt støygulv, dette gir en flott ro og kontroll i lydbildet.

Nå skal det sies at Shelteren ikke har vært testet mye hjemme hos meg, slik at det er flere variabler ute og går her, men umiddelbart virker dette være veldig, veldig mye godlyd for pengene.

Kommer tilbake med flere lytteinntrykk etter hvert som jeg får testet mer, og med XV-1s som jeg kjenner langt bedre.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Har gjort en test av Thor Hauge sin step-up med et par pickuper. Kommer med mer info på

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12484.0.ht ml

Pussig at det er så lite interesse og oppmerksomhet rundt produktene til Thor Hauge i Danmark, for dette er, basert på min begrensede kjennskap til produktene, ufattelig mye godlyd for pengene.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Har gjort en test av Thor Hauge sin step-up med et par pickuper. Kommer med mer info på

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12484.0.ht ml

Pussig at det er så lite interesse og oppmerksomhet rundt produktene til Thor Hauge i Danmark, for dette er, basert på min begrensede kjennskap til produktene, ufattelig mye godlyd for pengene.

Det lyder jo spændene.. Ej ham steen der ved nok hva han laver.. og ja man får meget for pengene!!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Inngangsimpedansen på Hovland-riaaen er 1 megaohm mot normale 47 kohm. Effekten av dette på de aktive enhetene (PHA-200 og Thorhauge) kjenner jeg ikke til, men for trafobaserte Erodion blir resultatet at pickupene ”ser” 2500 i stedet for 117,5 ohm. Vi vet alle at ved bruk av trafo divideres inngangsimpedansen med kvadratet av forsterkningsgraden (20 for Erodion). Thorhauge har inngangsimpedanse 100 ohm, PHA-200 har en bryter for å tilpasse step-upen direkte til pickupens egenimpedanse. Hvordan de to sistnevnte i teorien opplever 1 megaohm mot normale 47 kohm kjenner jeg ikke til.

Det ble satt en motstand på 23 kohm i parallell med riaaens 1 megaohm, dette fordi jeg i farten ikke hadde standard 47 kohm.

Jeg gjør et poeng ut av dette med impedanse nettopp fordi at vi her har en litt spesiell situasjon i og med akiv/passiv og ikke-standard riaa-impedanse. Dette i kombinasjon med at alle kombinasjoner av step-up og pickup svarte med forandring på endret impedanse gjør dette til et tema. Jeg har tenkt å forfølge dette ved å justere impedansen i Hovland til noe nærmere standard.

Nå har Boe laget en usedvanlig flott gjennomgang av det vi opplevde, men jeg slenger på noen tanker selv også:

Via Lyra Erodion trivdes begge pickupene bedre med 23 kohm (56 ohms). Uten ekstra nedlasting låt begge pickupene en anelse tynt og puberalt. Det var dynamisk, krispt, oppløst og åpent. Det var tilsynelatende imponerende hvor krispt strengene til Little Hatchs gitar låt, men tonalt var ikke dette helt idéelt etter mitt skjønn. Lastet ned låter det mer riktig og avslappende. Særlig XV-1s som tonalt er litt slankere enn enn 90X satte pris på denne ekstra fylden og roen. Det er en detaljering og oppløsning i Erodion som er herlig, fantastisk rett og slett. Rent, fritt for skarpe kanter og rusk. Anelse laid-back og med herlig flow og en særegen glatthet. Sitter akkurat nå å lytter til nevnte kombinasjon og det er tydelig at dette er en kombinasjon med utrolig raffinement.

Thorhauge i kombinasjon med Shelter 90X låter tøft. Det spiller med baller og stå-på humør. Det er litt midt i fleisen men med et herlig driv nedover. Kombinasjonen er nok ikke den beste med hensyn til raffinement, men det svinger, virkelig moro og musikalsk. Særlig med XV-1s fant jeg den litt fyldig klangen kledlig. Thorhauge er mer frempå i lydbildet, fabelaktig nærhet og nærvær. Mens Erodion plasserer deg et par rader lenger bak og nok formidler rom bedre og mer presist, sitter du nå fremst i salen. Samtidig låter Erodion glattere og mer detaljert. Men, sammen med XV-1s er altså dette litt tøffe rølpete trøkket nedover utrolig fascinerende. Man tramper takten iherdig. Bedre med Dynavectoren enn med Shelteren altså. Så bør Thorhauge endre >0,3mV spesifikasjonen på sin hjemmeside, for dette er gain i bøtter og spann sammen med 0,25 mV, anbefales på det varmeste.

PHA-200, den kjenner jeg jo etter hvert veldig godt. Fantastisk sak. Vi har jo i Nor Cargo-tråden testet denne med overveldende resultat. Den har, slik jeg har belastet den (1 megaohm) en fantastisk dynamikk (beste jeg har hørt). Det er detaljering og presisjon, men skal man lete godt etter en svakhet (og det gjør vi her og nå) kunne man kanskje ønsket seg en anelse mer kropp (i hvert fall i mitt oppsett og etter min smak). Men inn i 23 kohm fremstod den nå mer fyldig, enda mer raffinert og glatt, men nok på bekostning av dynamikk og åpenhet slik den presterer på 1 megaohm. Nå er den returnert, men jeg underes over hvordan den hadde likt seg med 47kohm i Hovland. Låter mer likt Lyras Erodion en Thor Hauge om jeg skal sammenligne.

Ikke lett. Vi opererte med to pickuper, tre step-uper og to ulike inngangsimpedanser, som faktisk gav ulike forutsetninger for prinsippene aktiv/passiv.

Forskjellene var mindre denne gangen enn vi opplevde dem tidligere i vår da vi testet PHA-200 mot Lundahl. Men, forskjellene var likevel svært tydelige, hvilket viser hvor utrolig god Hovland faktisk er. Jeg opplever vel at Erodion låter mer avslappet, raffinert, renere og penere, men at Thorhauge har større fun-faktor og bedre driv. Særlig synes jeg den fyldige klangen og det kraftige drivet nedover gjorde seg godt sammen med XV-1s. Med Shelteren ble det kanskje i overkant på enkelte plater. Men gud så moro. Ellers bet jeg meg merke i at Erodion har en fantastisk kanalseperasjon.

Det hersker for meg liten tvil om at Thorhauge er den store vinneren dersom man tar pris/utelse med i bildet. Er pris uten interesse tar man én av hver. At vi sitter og tester alle disse komponentene og ikke entydig klarer konkludere at hva som er ”best”, men bare enes om forskjellene, indikerer vel ganske klart at Thorhauge ikke bare er latterlig godt for pengene, men er en utrolig vellydende sak, uten tanke på pris.

Avslutningsvis vil jeg bare rette stor takk til Boe og Parelius for at de stilte opp denne natten. Det hele utviklet seg til en trivelig kveld med lytting og kobling, deretter gikk det fra single til malt. Så hyggelig at vi rundet av rett før klokken 04.00 natt til tirsdag.

Stor takk til LMC for lån av Erodion, til Steen Thorhauge for utlån av pre-pre.

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Fosse ... Greit artikel

Har selv Thorhauge integreret 70 watt rørforstærker. Der er ingen tvivl om, at Steen Thorhauge er en dygtig håndværker !

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man prøve sådan en MC/riaa ?
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ta direkte kontakt, Steen Thorhauge er en usedvanlig hyggelig og hjelpsom fyr som svarer velvillig på mail. Vet ikke om det finnes leverandører i Danmark av hans produkter.

Peiter, jeg kjenner ikke resten av kolleksjonen, men at dette er saker som funker tviler jeg ikke på.

Anbefaler ellers å lese Boes glimrende tilbakemeldinger på hifisentralen. Vi var flere som var enige om resultatene denne kvelden.

platini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej

King du kan høre Thorhauge hos mig,jeg har både stepup,ria og intg forstærker og jeg er bare vild med den rør lyd.

mvh platini

Til top Vis platini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af platini

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Se det, da er mulighetene til stede også i Danmark.

Men jeg tipper Thorhauge også er kjapp på tilbakemeldinger om man tar direkte kontakt.

Utrolig god service, jeg har hatt mail-kontakt daglig den seneste tiden.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

platini skrev:

Hej

King du kan høre Thorhauge hos mig,jeg har både stepup,ria og intg forstærker og jeg er bare vild med den rør lyd.

mvh platini

Så må du jo give lyd fra dig - du har jo mit nr......

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes