| Forfatter |
|
Rosdam Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige købt denne her gamle effekt forstærker. En "David Heflar DH-500"
Er der nogen herinde som kender til den?? Nogen som har en eller anden form for erfaring.
Ham jeg købte den af sagde at han havde brugt den til Diskotek, Men at det ikke var en diskoteks forstærker. Han sagde at det var en Hifi forstærker.
Jeg synes faktisk at den spiller ganske imponerende, Sammenlignet med min Nakamichi pa5. Men, det kan jo også være det er det kendte fænomen: At troen kan flytte bjerge!!! (denne her integrerede forstærker Technics SU-Z15 var virkelig et godt køb, den spiller mindst lige så godt som min vens Mark levinson ML-3, Jeg kan ihvertfald ikke høre forskel)
Jeg har koblet den til et par B&W 683.
Ham jeg købte den af sagde at den var på 2*270 watt 8 ohm, Hvilket jeg synes lyder af meget.
Jeg har betalt 2500kr for den.
Har jeg overgået mig selv, og fundet guld??
Eller
Er jeg blevet taget bagfra?? HÅRDT.
På forhånd mange tak.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den hedder "David Hafler DH-500"
Sku li bytte rundt på E,et og A,et
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa,
Hvis den spiller godt sammenlignet med hvad man ellers får for2500 er det jo rigtig fint.
500'eren er rigtig nok mere en PA-forstærker end hifi. Det manden gerne ville var jo at sælge sin forstærker så det forstårman jo godt. Samtidig skal man huske at Hafler har lavet rigtig god hifi. XL-280'eren var en rigtig hifi-forstærker, med en klang som specielt elektrostater profiterer af.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har for en del år siden haft en Hafler 9500. Der uanede mængder af power, den blev ikke presset - aller højest lidt lun.  Den spillede på bånd og gjorde det fremragende. Nogen kaldte den vist fattigmands Mark Levinson - men billig? Mener dens afløser 9505 kostede ca. 30 kkr. fra ny af.
Gad godt høre den i dag!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar.....
Hm okay. Ja det er jo selvføgelig op til mig selv at vudere om det er et godt eller skidt køb. Der er hvertfald kommet mere styr på mine højtalere. Jeg sys måske diskanten er en smule skinger. Og så er det som om, at der er komme en form får støj... fra højtaleren når jeg skruer op... sån en..... ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss... lyd, ikke noget brum, men en høj susen. Som jeg ikke synes jeg havde i samme grad da jeg kørte med min nakamichi( og så kan jeg så regne ud at det sandsynligvis nok er min Hafler, der har påvirket dette) Men hvad er det konkrete problem, Hvorfor siger den det??? Det må den ikke!!!
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sig den skal lade være! Det kan være den har højere følsomhed og slipper mere støj igennem fra dine øvrige komponenter. Diskanten er skinger pågrund af at den er bestykket med Mosfets eller pågrund af afkoblingerne i strømforsyningen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Så sig den skal lade være! Det kan være den har højere følsomhed og slipper mere støj igennem fra dine øvrige komponenter. Diskanten er skinger pågrund af at den er bestykket med Mosfets eller pågrund af afkoblingerne i strømforsyningen. |
|
|
At mosfets automatisk skulle medføre skinger lyd er ganske enkelt noget sludder, og det ved du jo godt hvis du lige går ud på altanen og trækker en mundfuld frisk luft
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
har jeg prøvet, men det er jo en amerikansk forstærker.
Okay. så det er måske ikke noget man kan kalde et Problem, for der er sikkert ikke noget galt med forstærkeren så. Er der en måde hvorpå jeg kan ændre det så???
Forresten. Kabinettet er egentlig ufatteligt utiltalende, Jeg tænkte på om man ikke kunne lave et nyt, som er federe. Jeg er rustfast klejnsmed, og jeg havde forestillet at bygge noget i den stil. men en tyk front plade, og muligvis få fræset HAFLER-DH 500 ud i frontpladen, Og få lavet en ordentlig/pæn/lækker kasse med et låg(sån lidt "jeff roland" stil) fordi nu den ligner jo lidt noget som er blevet brugt til at ligge stabilgrus med.
må man forlænge signalkabler og ledninger til højtaler udgangene. evt. sætte nogen nye ledninger i nogen steder. eller kommer man så til at ændre på noget modstand, i forstærkeren, eller noget.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg kan ikke forestille mig at det gør det store hvis du ellers vælger kabler af en vis kvalitet...
Gem da det gamle kabinet hvis du en dag skulle få lyst at sælge og køber stiller sig på bagbenene over det uoriginale kabinet...
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Det tror jeg næsten jeg vil gøre.
Ja jeg må nok hellere gemme det. Hvis man en skønne dag skulle sælge.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Diamagnetic skrev:
| Så sig den skal lade være! Det kan være den har højere følsomhed og slipper mere støj igennem fra dine øvrige komponenter. Diskanten er skinger pågrund af at den er bestykket med Mosfets eller pågrund af afkoblingerne i strømforsyningen. |
|
|
At mosfets automatisk skulle medføre skinger lyd er ganske enkelt noget sludder, og det ved du jo godt hvis du lige går ud på altanen og trækker en mundfuld frisk luft |
|
|
Nej du har ret: ikke automatisk men der er en hvis sandsynlighed og specielt den årgang.
Iøvrigt er det ikke helt ufarligt at ændre ledningføring i mosfetbestykket grej fra den tid da det ofte var på grænsen til at være ustabilt. Det kunne sees på firkantkurverne der som regel var behæftiget med et kraftigt overshoot.
Man risikerer den brænder af.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
På grænsen... mener du så at den faktisk er smule utilregnelig?? Hvad mener du med overshoot??
Jeg har godtnok tænkt mig at beholde den. og så sælge min nakamichi.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke den er utilregnelig det var nærmest sådan en generel betragtning af den tids Mosfetbestykkede forstærkere. Kan godt forstå du vil beholde den. Jeg har selv set den var til salg og sapekuleret på om jeg skulle købe den. Du skal nok passe på ikke at lave for meget om i den indvendige opbygning.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå okay.
jeg må sige at jeg ikke havde regnet med at den ville fremstille en så udemærket lyd.
jamen jeg havde bar tænkt på måske at lave et lidt større kabinet... kun lidt... det hele er jo proppet ned i den "lille" metalkasse. Men jeg kan da godt udskifte terminaler, og phono indgange...???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du roligt gøre. Hvis du bringer et billede af det indvendige så kan vi vel komme med flere forslag.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Det kunne jeg nemlig godt tænke mig at få gjort. Så man har noget ordentligt at koble sine kable på.
Jeg har lagt 4 billeder, ind i forummet "Billeder af mit hifi/stereo udstyr" Under navnet David Hafler DH-500.
|
| Til top |
|
| |