Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: SME Series 300 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I min søgen efter bedre lyd overvejer jeg at skifte armen på min pladespiller ud. Værket er en Oracle Paris og min nuværende arm er en SME Series IIIs (Den billigste og meget lette arm fra SME).

På min nuværende arm synes jeg det er meget begrænset hvad man kan købe af pickupper der virker pga. armens meget meget lave vægt.

Derfor overvejer jeg nu en "overarm". Hvad bør en sådan arm koste f.eks. en 309'er , ny som brugt :)

Mv. Henrik

P.s. her er lige et billede af maskinen til dem der ikke husker Oracle :)

og et fra toppen:

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

INDEN DU VÆLGER EN NY ARM ER DET MÅSKE IDE AT FINDE UD AF HVILKEN P.U DU VIL KØRE MED.OG LIGE SKUE TIL DET SAMLET BUDGET,OG SÅ
SAMMESÆT FLERE LØSNINGSMODELLER.
SÅ TROR JEG AT VI BEDRE HJÆLPE DIG

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

En 309'er er set til helt ned omkring 2500 brugt, men ligger typisk noget højere. Men hvad med en 3009 s1-s2? det er også en rigtig fin arm. De er ihvertfald nemmere og finde til salg end en 309.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

JEG SER BILLED FØRST NU,OG DEN SKRIGER PÅ EN AF ORTOFONS NYE ARME (AS 212-S)

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
INDEN DU VÆLGER EN NY ARM ER DET MÅSKE IDE AT FINDE UD AF HVILKEN P.U DU VIL KØRE MED.OG LIGE SKUE TIL DET SAMLET BUDGET,OG SÅ
SAMMESÆT FLERE LØSNINGSMODELLER.
SÅ TROR JEG AT VI BEDRE HJÆLPE DIG

Lige nu leger jeg mest med tanken om upgrade, så derfor er økonomien ikke indblandet endnu :) Pu mæssigt havde jeg tænkt på f.eks. DL-103R eller en Ortofon Rondo Red.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
En 309'er er set til helt ned omkring 2500 brugt, men ligger typisk noget højere. Men hvad med en 3009 s1-s2? det er også en rigtig fin arm. De er ihvertfald nemmere og finde til salg end en 309.

Hvis jeg nu vælger at offre en arm (høhø) på projektet så skal det næsten være en 300, IV eller V. Men ja, man ser bestemt ikke mange af dem til salg.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

DENON DL 103R ER FREMRAGENDE P.U,BARE IKKE TIL DIN ARM.

JEG ER SELV ORTOFON FAN,MEN SELV JEG SYNES AT RONDO RED ER UNDER LAVMÅLET.DER SÅ MANGE ANDRE BEDRE ALTERNATIVER

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
JEG SER BILLED FØRST NU,OG DEN SKRIGER PÅ EN AF ORTOFONS NYE ARME (AS 212-S)

De ser også rigtig interessante ud:

Men jeg vil nødig skulle modificere værket, så spørgsmålet er om den i det hele taget ville passe på uden en ny plint?

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

DU KAN OGSÅ BARE BEHOLDE ARMEN OG KØBE EN AUDIO NOTE Q3 MM P.U TIL 4KILO

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
DU KAN OGSÅ BARE BEHOLDE ARMEN OG KØBE EN AUDIO NOTE Q3 MM P.U TIL 4KILO

Er bare bange for at min nuværende arm er flaskehalsen, selv i det nuværende setup.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Måske, ny arm,p.u,trafo og kabler-ja før du ser dig om så er det løbet op i 7-8-9000.- .overnævnte passer godt sammen.de fåes fra 2500.- og
3000.- samt 4000.-

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Per N skrev:

Hvis jeg nu vælger at offre en arm (høhø) på projektet så skal det næsten være en 300, IV eller V. Men ja, man ser bestemt ikke mange af dem til salg.

Jeg kan klart anbefale en SME Series V. Det er en god og alsidig tonearm. Ja, jeg vil faktisk mene, at det er én af de allerbedste på markedet! Så det er forståeligt, at der sjældent er nogen til salg...  Men du kunne måske være heldig...?

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
HenrikW skrev:

Per N skrev:

Jeg kan klart anbefale en SME Series V. Det er en god og alsidig tonearm. Ja, jeg vil faktisk mene, at det er én af de allerbedste på markedet! Så det er forståeligt, at der sjældent er nogen til salg...  Men du kunne måske være heldig...?

Mvh.

Niels L.

Ha rluret lidt på priserne, de er jo ikke ligefrem billige :)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke bare knalde en rega 300 arm på - den koster vel ikke meget mere end 1000 brugt og vil da se fin ud på din pladespiller - som i øvrigt også er rigtig flot med den SME IIIs arm - Kunne du ikkke få plads til rega'en diagonalt modsat din SME og så lade den blive - så har du en let arm til mm pickupper og rega'en til en stivere MC - ?

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvorfor ikke bare knalde en rega 300 arm på - den koster vel ikke meget mere end 1000 brugt og vil da se fin ud på din pladespiller - som i øvrigt også er rigtig flot med den SME IIIs arm - Kunne du ikkke få plads til rega'en diagonalt modsat din SME og så lade den blive - så har du en let arm til mm pickupper og rega'en til en stivere MC - ?

Det ville helt sikkert godt kunne blive plads til 2 arme, men er kun interesseret i een arm. De der rega arme, hvordan bliver de monteret?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes bare du skal beholde din arm..!? ”personligt” mener jeg, kun der findes 1 arm der kan overgå SME IIIS og det SME III ”udenS” her kan man justerer lateralbalance.

Der kan skrives lange bøger om hvor fuldendt, den arm er konstrueret..!? her er ikke begået mange fejl…..!  Hvorfor vil folk benytte sig af lav kompliante pickupper..???? Og så sætte dem sammen med vandrørs tunge arme..!? Er mig en gåde..??? for derigennem at miste dynamik, og hurtighed i systemet..

Hvis du vil øge arm masse, kan du jo bare komme mere vægt på, helt ude ved pickuppen ”der hvor det er vigtigt”

PS: dit kontra lod til antiscating sidder forkert..!? du føre pickuppen hen til rillestart, og her sætter du snoren parallelt med kabinettet.

Peter

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg syntes bare du skal beholde din arm..!? ”personligt” mener jeg, kun der findes 1 arm der kan overgå SME IIIS og det SME III ”udenS” her kan man justerer lateralbalance.

Der kan skrives lange bøger om hvor fuldendt, den arm er konstrueret..!? her er ikke begået mange fejl…..!  Hvorfor vil folk benytte sig af lav kompliante pickupper..???? Og så sætte dem sammen med vandrørs tunge arme..!? Er mig en gåde..??? for derigennem at miste dynamik, og hurtighed i systemet..

Peter

Nu du lovpriser SME IIIs og III(uden s) kunne du så ikke komme med nogle PU anbefalinger indenfor MC pickupper og selfølgelig også gerne MM som kan købes idag - det ville da være skønt

Hvad er egentlig forskellen  på IIIs  og III(uden s) 

JEg har IIIs og en downloaded manual men den er så mørkt kopieret at man ikke kan se hvad der sker på tegningerne

Jeg har dog fundet ud af at justere vta og jeg tror den tidligere ejer som var hifi freak har justeret overhan korrekt - min IIIs sidder på en thorens 160 super V med en ortofon mc 10 super mk II - en ok kombi - men den lyder sku ikke så godt som min denon 110 på sme 3012 - og MC 10 super mk II  burde lyde bedre - hvilket måske er fordi den passer dårligt til armen ??

Lidt underligt at jeg bare har den stående uden den er sat til - et skarn er man at man har overflod af pladespillere - det må der gøres noget ved!

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
CPH-R skrev:

Peter

Nu du lovpriser SME IIIs og III(uden s) kunne du så ikke komme med nogle PU anbefalinger indenfor MC pickupper og selfølgelig også gerne MM som kan købes idag - det ville da være skønt

Hvad er egentlig forskellen  på IIIs  og III(uden s) 

JEg har IIIs og en downloaded manual men den er så mørkt kopieret at man ikke kan se hvad der sker på tegningerne

Jeg har dog fundet ud af at justere vta og jeg tror den tidligere ejer som var hifi freak har justeret overhan korrekt - min IIIs sidder på en thorens 160 super V med en ortofon mc 10 super mk II - en ok kombi - men den lyder sku ikke så godt som min denon 110 på sme 3012 - og MC 10 super mk II  burde lyde bedre - hvilket måske er fordi den passer dårligt til armen ??

Lidt underligt at jeg bare har den stående uden den er sat til - et skarn er man at man har overflod af pladespillere - det må der gøres noget ved!

Nu må jeg jo hellere lægge ud med at sige..! jeg ikke har eller er til vinyl længere ”ikke af lydmæssige årsager”

Men i alle de år hvor jeg gik op i vinyl/pickupper ”i sådan en grad at jeg investerede i min egen Ortofon test computer”

Er der ingen tvivl ..! jeg vendte ALTID tilbage til en SME serie III, det er en af de arm/pickup kombinationer man kan få til at spore næsten optimalt.

Forskellen på S og ikke S er at man kan justerer lateral-balancen..! ”arm basens modvægt” prøv at sætte kontravægten i ”0” hæve bagenden på grammofonen ca. 10cm og hvis leteral-balancen ikke passer, vil armen svæve ind eller ud af..! for at kompenserer for dette, flytter man så en masse hende ved arm basen.  ”PS: husk at fjerne antiscating nå dette udføres” og leteral-balance har INTET at gøre med antiscatingens virkning. Desuden har man så placeret alt kontravægt helt nede hvor selve nålen sidder..! herved formindskes vægtstangs princippet ”den oplageret kinetiske energi” og man kan udskifte kontravægte, så man kan nøjes med kun lige at benytte det der er nødvendigt, for igen på den måde at beholde så meget at vægten lige akkurat omkring lejerne. ”lejerne er hærdet stål i bronze, ikke kuglelejer, hvor man kan risikerer at hænge i mellem et par kugler der lige netop vælger at gå i resonans.

Antiscatingen er et kontralåd ”ikke noget med en fjeder der kan ændresig afhængig af temperatur og efter mange års brug, eller en magnet der aftager. ”så findes der mere simpel og pådlidligt end en vægt”

At den er let betyder igen at man kan køre med bløde pickupper..! noget jeg mener giver en kombination der giver mange gange mere dynamik og knald i lyden, desuden bliver bassen meget mere korrekt.

Overhang, har kun med vinklen at gøre.

Af gode pickupper jeg har benyttet i SME serie III ”her er der blevet sat vægt under huset om nødvendigt” Vdh. Grashoppet, Vdh MC1b, Vdh. Mc One, FR-201, Hiphonic MC2, Koetsu Black, Denon Dl 305, Yamaha MC9.

Hvad der findes derude i dag.. ved jeg faktisk ikke helt.

At du ikke bryder dig om din Ortofon MC10….!? Lad mig gætte…! Den er slap og udynamisk at høre på.??? Det fordi Ortofon benyttede sig af en VDR dæmper i nogle af deres pickupper, man lage en metal plade mellem 2 stykker gummi, helt nede ved ophænget ”dette skulle give en god dæmpning over et større frekvens område” men gjorde at man fik monteret en mekanisk kondensator, som dræbte dynamikken.

Nok engang SME serie III er genial…..

Peter

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det er helt forfriskende at der pludseligt er en der tager SME III armen i forsvar - den er generelt en udskældt arm her og mange andre steder.

Jeg tjekkede lidt op på de PU du anbefaler - nogle er stadigt i produktion men 1600 usd er lige i overkanten for mig - også selvom dollaren er historisk lav

Jeg har jo også lod på min 3012 og mn torens tp21 såvel som på SME IIIarmen og det er da rigtigt at der ikke er noget der bliver slapt med sådan et - der ser nu også ret hyggeligt ud med sådan et låd

Hvad havde du din SME III arme monteret på dengang du var til vinyl (og hvad er du nu bruger af ? - savner du slet ikek vinylen ?)

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Her er listen over hvad jeg mener, er de bedste grammofoner jeg har haft…

1.       LUXMAN PD-441. ubetinget en af de bedst lydende pladespillere jeg har haft, også selv om den er stiv.

2.       Oracle Primer. Marcel Riando fra Oracle er et sandt orakel i min verden ”den er ret gennemtænkt”

3.       Kenwood L07. den kan få et hvert schweitz ur firma til at sk…e i bukserne af misundelse ”men lyder kun Ok”

4.       Technics SL-10. lidt tynd i bassen, men utrolig præcis i resten.

5.       MicroSeiki DQX-1000. den eneste Micro der kan spille bas, eller for den sag er værd at lytte på.

6.       Yamaha PF-1000. faktisk ret overset

7.       Goldmund Studio. Rigtig konstruktion..!? Men man kan ikke få den til at køre stabilt.

Jeg overvejede at lave en liste over hvad jeg mener, er nogle af de mest opreklamerede, der ikke er pengene værd…! Men hvad får jeg ud af at fortælle en helt masse folk at jeg ikke bryder mig om deres grammofon.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes