Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Basenheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Har monteret nye basenheder i mine Dali 7A. har forøvrigt også lige købt en NAD 319 til 2000...de spiller suverænt sammen! Havde en Deon DRA 58RD før; den kunne ikke danse med 7A.

Det jeg håber nogle kan afklare er, om det forringer basgengivelsen at basenhederne ikke slutter helt tæt mellem den yderste krans og træet i højtaleren, hvis det forstås? De sidder godt fast, men de nye endheder er lidt for store, så derfor stikker de nogle steder op til 4 m.m ud fra træet. Vil det kunne gøre dem endnu bedre at gøre hullet i højtaleren lidt større, så de ligger helt plant?

På forhånd tak.

Jakob
Til top Vis Skyan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyan

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Havde det ikke været smartere at udskifte enheder med nogle af samme type!

Men ja det burde da havde en vis inflydelse på hvordan de spiller, om enheden sidder rigtigt!

Om det forringer basgengivelsen, det ved jeg ikke, for jeg kender ikke de nye enheder du har sat i! Men mon ikke det er bedst at få dem sat i sådan at de sidder ordentligt!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Har lige genmonteret dem, så de sidder bedre. Har desuden forsøgt at tage lidt isoleringsskum ud, og resultatet er godt: bassen er mere præcis nu. Tak for svar!

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dine forhenværende Dali 7a.
Du skal nok være mere end almindeligt heldig for, resultatet med en forkert bas bliver godt.
Det første problem har du opdaget: Den passer ikke i hullet.
Andre problemer, der ligger lige for: Afstemningen af bassen i forhold til kabinet og refleksport eksisterer ikke længere, delefilteret er ikke beregnet til den nye bas, der eventuelt har for høj eller lav følsomhed, så de elektriske forhold internt i højttaleren er nu helt ukendt, det oprindeligt beregnede/målte samspil mellem bas og mellemtone er også forsvundet.

Det er desværre nok lykkedes dig at forvandle den i sin egen tid mest solgte (svjv) danske højttaler på det danske marked til en bunke værdiløst skrot.
De få lyspunkter, der forhåbentlig kan opregnes er: du har ikke smidt de åbenbart døde originale basser ud (?), du har ikke savet i kabinettet for at få dennye bas til at passe i hullet (?)

Det kan godt være videresalgs værdien for en original Dali 7a ikke er særlig høj, men i ombygget tilstand er den da absolut kr. 0,- værd.

Nyd den ombyggede højttaler, så længe du kan, du bliver jo nok den sidste..

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hold da op, Kim. Sikke du reagerer på vegne af mine højttalere.

De nye enheder er specifikationsmæssigt samme størrelse som de gamle. Det jeg mente var, at den yderste krans er lavet anderledes end de gamle (der var beregnet til at sidde i en fals, hvor kransen sidder plant med træet). Jeg er ikke så ubegavet at sætte større enheder i end før. Men det kunne du jo ikke vide.
Du er velkommen til at spørge næste gang...

VH

Jakob

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Hej

Har monteret nye basenheder i mine Dali 7A. har forøvrigt også lige købt en NAD 319 til 2000...de spiller suverænt sammen! Havde en Deon DRA 58RD før; den kunne ikke danse med 7A.

Det jeg håber nogle kan afklare er, om det forringer basgengivelsen at basenhederne ikke slutter helt tæt mellem den yderste krans og træet i højtaleren, hvis det forstås? De sidder godt fast, men de nye endheder er lidt for store, så derfor stikker de nogle steder op til 4 m.m ud fra træet. Vil det kunne gøre dem endnu bedre at gøre hullet i højtaleren lidt større, så de ligger helt plant?

På forhånd tak.

Jakob

Hej Jakob

Dine nye basenheder skal slutte helt tæt, hvad enten det er basreflex eller lukket kabinet. I dit tilfælde er det basreflex kabinetter.

En anden ting er at du skal være sikker på at de nye enheder har nøjagtig de samme elektriske-parameter, følsomhed, egenresonans Qm Qs samt Qts, såfremt dette ikke er tilfældet, så vil afstemningen af basporten langt fra være optimal.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Så har du da været fri for at ødelægge kabinettet.

Det bliver jo aldrig den samme højttaler, når der ikke bruges originale enheder.
Der er altså ingen af de beregninger, der ligger til grundlag for kabinettets bas-volumen, refleksrørets diameter og længde, eventuelle korrektioner på delefilteret vedr. bassen, implementeringen af delingen mellem bas og mellemtone, mv., der længere holder stik.

Men bare du holder fast i de defekte original-basser, og eventuelt lader dem reparere eller ombytte hos HifiKlubben (hvis dette stadig er muligt), så er der da håb .

Principielt synes jeg, det er synd at ændre på en så relativt vellykket konstruktion, uden at være sikker på et bedre resultat.
Men du har måske målt på resultatet

EDIT: Well, du er jo glad for resultatet, og det tæller også, og du gør dig jo nok også nogle erfaringer, hvilket jo ikke er så ringe.
Bare du ikke efterfølgende prøver at sælge dem som Dali 7a, for det er de ikke længere!

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Du har fat i noget her til sidst, Kim. Resultatet er ganske enkelt godt. De spiller med en dynamik, detaljerighed og klang som er mindst lige så imponerende som da de var nye. Derfor er jeg ret ligeglad med om de stadig kan kaldes 7A og alt det andet snak om forringelse.Det spiller i hvert fald godt til "en bunke værdiløs skrot" at være. Anmodning: Næste gang du svarer på et indlæg fra mig, bedes du undersøge realiteterne inden, du tolker. Eller helt undlader at svare.

VH

Jakob

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

KimG er bare det, man kalder en "troll". En, der spreder l**t for sin fornøjelses skyld.

Til orientering for jer andre, er fabriks-refleksafstemninger ofte ret upræcise - så man skal ikke af den grund være ræd for at lade t/s data afvige lidt. Man kan taste ind i linear team , ændre data og se forskellen, som ofte er lille.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes