Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: HJÆLP Thorens td 320 mk3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 August 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige fået gjort min kammerats thorens færdig efter lang tid.. TROEDE jeg.. købte en rog thorens rem idag hos kt radio da den sku være færdig nu og her!!
Problemt består i at remmen hopper af.. og jeg mindes at der sad et lille beslag på den motor eller ved siden af som sku forhindre den i at hoppe af(og det beslag har jeg nok smidt væk ?? har jeg ret??

Andet spørgsmål:
Kan denne lille dims/beslag købes nogen steder eller er der en herinde som har ovenstående model som gad tage et billede af det og sende målene med.. så kunne jeg lave et selv hvis det ikke kan købes(hvilket jeg tror at det ikk kan)

Er MEGET intresseret i hjælp her.. da den ska kører SENEST på fredag hvor ejeren har inviteret til pladeaften med en del gutter.. så surt hvis hans egen ikke virker der!!

På forhånd tak!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

slet igen??

Der evt har en thorens TD 320 mk 3..

MVH
Don

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej don dario.

Du har brug for riemenhilfe.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hej don dario.

Du har brug for riemenhilfe.

Hmm men min pulley ser ikke helt sådan ud, min pulley er bare højere og "knækker" på midten?? og kan huske at der var et beslag som jeg nu bare har smidt væk!!!grr

Men kan man få sådan en som passer på min motor mon??

Altid dejligt med din gode hjælp som altid!

MVH
Don

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Auktionen som billedet er fra dækker flere forskellige Thorens modeller som har dette lille problem til fælles. Hvis du nævner hvilken model det drejer sig om bør du få hvad der passer (skulle jeg da mene).

Prøv at kigge i Scatcat's setup tråd. Han havde vist det samme lille problem med sin 320MkIII og han bestilte da riemenbegrenzer hos Joel hvis jeg husker rigtigt.

Mvh.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Auktionen som billedet er fra dækker flere forskellige Thorens modeller som har dette lille problem til fælles. Hvis du nævner hvilken model det drejer sig om bør du få hvad der passer (skulle jeg da mene).

Prøv at kigge i Scatcat's setup tråd. Han havde vist det samme lille problem med sin 320MkIII og han bestilte da riemenbegrenzer hos Joel hvis jeg husker rigtigt.

Mvh.

Ok det er bare sådan en at jeg ska have fat i så.. så burde den spinde:-)

Rart at du lige kom med det råd.. så er jeg rolig igen:)

MVH
Don

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at affedte motorhjulet og den indvendige pladetallerken med isopropylalkohol.

MVH

Jan Post

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:

Har du prøvet at affedte motorhjulet og den indvendige pladetallerken med isopropylalkohol.

MVH

Jan Post

Er hermed gjort.. den gør det stadig:-(

MVH
Don

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Spørgsmålet er jo så om du kan nå at få fat i den til fredag...

Men er der ikke en midlertidig løsning på problemet? Joel skriver:

"Sie legen Wert auf einen geringen Riemenspannungswert, die absolute Garantie für einen spitzen Gleichlauf- und Rumpelwert.

Nun, Sie kennen das Problem, das aus technischen Mängel bei diesen zwei Laufwerk- Modellen den Riemen vom Pulley springen läßt."

Så vidt jeg kan fortolke det kan du måske løse problemet ved at stramme remmen lidt mere? Måske ikke optimalt, men det burde da kunne nås til fredag

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg kender Joel ret er det lige før at Don D kan nå at modtage hvad han skal bruge inden fredag (hvis han selv har været hurtig).

Selv om det er over kort tid ville jeg stadig være forsigtig med at stramme drivremmen for meget. Man kan nemt komme til at forårsage uoprettelig skade på den svage motor/pulley. Derfor er det også vigtigt at man kører med en drivrem med de rette mål/egenskaber.

Joel:

"THE BELT:

It does not matter if you will use an original or a reproduction one. Both are too tight! The reproduction do have a more polished surface. This is not an improvement because of the adhesion effect.

The high quality requirements of the belt are not practicable by a low production volume even by a nature product like rubber because of the permanent changes of the climate. Therefore a belt adjustment is highest recommendable.

The one and only different is that the THORENS belt allows a better elongation.

The belt is the most important part in the player because it lets or prevents the vibrations from the motor to the platter bearing and even to the pick-up.

The tighter the belt is the more motor vibrations will be transmitted.

A not elongated belt will stress the platter bearing with up to 200g. This make no sense if 20g to 30g are sufficient. Each elongation of 10mm reduce the stress of 100g.

An old belt can be used if it is elastic enough and do have the right length. To mount the belt you have to elongate the belt of 1cm.

minimum length: 260mm for pulleys up to 13mm diameter
minimum length: 265mm for pulleys more than 13mm diameter
maximum length: 275mm for all belts

A too longs belt for TD125/TD126 will fit for TD280 or TD2001. Every belt must have the right length in order to prevent too high stress to the bearing and or the motor. This will lead to noise from the bearing. If the belt jumps in the start-up phase you can adjust this by justify of the sub chassis or -depending of the type or model- by justify (tilting) of the motor.

Do not bring the belt in contact with chemical fluids. The belt must be stored in darkness. To clean the belt use carefully spirit. This should be done fast and short and dry the belt at once.

The turntables TD280/520/320III and TD2001 need a belt delimiter due to keep the belt in stable function.

To conserve the belt it helps to use for the bearing oil with low viscosity because it reduces friction."

Don D: Angående det (forsvundne) beslag du nævner:

"An additional reason why you should not use a metal pulley can be found in the friction clutch. This clutch enables the stretching of the belt and prevents the tilting of the sub chassis and even it prevents that the belt will jump from the pulley."

Og

"THORENS used metal pulleys (they were pressed onto the motor axle) for a short time period. Only the TD2001 remains with this part but unfortunately without friction clutch system. This disadvantage can be covered with a belt limiter."

Fra hestens mund.

Mvh.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvis jeg kender Joel ret er det lige før at Don D kan nå at modtage hvad han skal bruge inden fredag (hvis han selv har været hurtig).

Selv om det er over kort tid ville jeg stadig være forsigtig med at stramme drivremmen for meget. Man kan nemt komme til at forårsage uoprettelig skade på den svage motor/pulley. Derfor er det også vigtigt at man kører med en drivrem med de rette mål/egenskaber.

Joel:

"THE BELT:

It does not matter if you will use an original or a reproduction one. Both are too tight! The reproduction do have a more polished surface. This is not an improvement because of the adhesion effect.

The high quality requirements of the belt are not practicable by a low production volume even by a nature product like rubber because of the permanent changes of the climate. Therefore a belt adjustment is highest recommendable.

The one and only different is that the THORENS belt allows a better elongation.

The belt is the most important part in the player because it lets or prevents the vibrations from the motor to the platter bearing and even to the pick-up.

The tighter the belt is the more motor vibrations will be transmitted.

A not elongated belt will stress the platter bearing with up to 200g. This make no sense if 20g to 30g are sufficient. Each elongation of 10mm reduce the stress of 100g.

An old belt can be used if it is elastic enough and do have the right length. To mount the belt you have to elongate the belt of 1cm.

minimum length: 260mm for pulleys up to 13mm diameter
minimum length: 265mm for pulleys more than 13mm diameter
maximum length: 275mm for all belts

A too longs belt for TD125/TD126 will fit for TD280 or TD2001. Every belt must have the right length in order to prevent too high stress to the bearing and or the motor. This will lead to noise from the bearing. If the belt jumps in the start-up phase you can adjust this by justify of the sub chassis or -depending of the type or model- by justify (tilting) of the motor.

Do not bring the belt in contact with chemical fluids. The belt must be stored in darkness. To clean the belt use carefully spirit. This should be done fast and short and dry the belt at once.

The turntables TD280/520/320III and TD2001 need a belt delimiter due to keep the belt in stable function.

To conserve the belt it helps to use for the bearing oil with low viscosity because it reduces friction."

Don D: Angående det (forsvundne) beslag du nævner:

"An additional reason why you should not use a metal pulley can be found in the friction clutch. This clutch enables the stretching of the belt and prevents the tilting of the sub chassis and even it prevents that the belt will jump from the pulley."

Og

"THORENS used metal pulleys (they were pressed onto the motor axle) for a short time period. Only the TD2001 remains with this part but unfortunately without friction clutch system. This disadvantage can be covered with a belt limiter."

Fra hestens mund.

Mvh.

Hej igen:-)

Jamen håber også på at få det!!

Ahh det vil sige at det beslag faktisk er noget l**t!? da jeg igår sad og tænkte mig om angående det beslag der, der mente jeg heller ikke der sad et lille medløberhjul eller noget så tænkte at det faktisk var noget l**t for både motor og rem... men teori holdt stik...YEEHAA.

Endnu engang tak Krenzler

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

don dario skrev:

Spørgsmålet er jo så om du kan nå at få fat i den til fredag...

Men er der ikke en midlertidig løsning på problemet? Joel skriver:

"Sie legen Wert auf einen geringen Riemenspannungswert, die absolute Garantie für einen spitzen Gleichlauf- und Rumpelwert.

Nun, Sie kennen das Problem, das aus technischen Mängel bei diesen zwei Laufwerk- Modellen den Riemen vom Pulley springen läßt."

Så vidt jeg kan fortolke det kan du måske løse problemet ved at stramme remmen lidt mere? Måske ikke optimalt, men det burde da kunne nås til fredag

Uhh det tror jeg ikke at jeg tør.. en ny org rem koster 275 kr.. det er meget for et stykke gummi:-)

MVH
Don

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Nu da jeg genlæser det tror jeg at friction clutch er noget helt andet end det beslag du nævner? Friction clutch er vel noget med at drivakselen kan give sig lidt afhængigt af drivremmens træk? TD320MkIII er sikkert ligesom TD2001 uden dette "system".

Men jeg har jo aldrig set en TD3xx up-close...

Men det er også ligemeget - bare du får løst det med de gummiringe.

Kontaktede du ham igår så?

Mvh.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
en ny org rem koster 275 kr.. det er meget for et stykke gummi:-)

Ja eller 20€ + shipping fra eBay Tyskland.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nu da jeg genlæser det tror jeg at friction clutch er noget helt andet end det beslag du nævner? Friction clutch er vel noget med at drivakselen kan give sig lidt afhængigt af drivremmens træk? TD320MkIII er sikkert ligesom TD2001 uden dette "system".

Men jeg har jo aldrig set en TD3xx up-close...

Men det er også ligemeget - bare du får løst det med de gummiringe.

Kontaktede du ham igår så?

Mvh.

ok.. det er bare et lille bslag der ska forhindre remmen i at kunne hoppe af..

Ja det er bestilt og har overført penge.. så det er spændene hvornår det er her??

MVH
Don

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Ja det er bestilt og har overført penge.. så det er spændene hvornår det er her??

Jeg plejer at bruge PayPal - så bliver pengene overført med det samme. Hvis det er bankoverførsel er det nok tvivlsomt om det kan nås til på fredag...

Mvh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Kim Petersen skrev:

Uhh det tror jeg ikke at jeg tør.. en ny org rem koster 275 kr.. det er meget for et stykke gummi:-)

Fortolkninger af det skrevne ord versus hvad der menes kan være en utaknemmelig opgave  Det var nu heller ikke min mening at animere dig til at forsøge noget som helst der kunne skade hverken motor eller drivrem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

don dario skrev:
Kim Petersen skrev:

Fortolkninger af det skrevne ord versus hvad der menes kan være en utaknemmelig opgave  Det var nu heller ikke min mening at animere dig til at forsøge noget som helst der kunne skade hverken motor eller drivrem.

Hehe ej tog det heller ikke som jeg skriver.. det var lidt for sjov:-)

Men tak for hjælpen:-)

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
don dario skrev:

Jeg plejer at bruge PayPal - så bliver pengene overført med det samme. Hvis det er bankoverførsel er det nok tvivlsomt om det kan nås til på fredag...

Mvh.

Kræver det ikke noget at overføre med paypal.. oprettelse af konto eller noget?? hvordan fungere det?

MVH
Don

Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Har også lige skiftet rem på en TD 320 mklll og det drillede også mig med at remmen "kørte" af det er vigtigt at den sidder helt lige/parallel mellem pladetallerken og remhjul, efter ca 10 førsøg med at dreje pladetallerken i hånden var den der og er ikke kørt af siden

såvidt jeg kan se gør ovennævnte beslag ingen forskel

Held og lykke

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum