Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvordan virker min spolebåndoptager? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 August 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop fået en rigtig flot tandberg spolebåndoptager, men hvordan virker den? HVad er alle de forskellige knapper til, og vigtigst: kan man optage fra fx en cd-afspiller og så ned på bånd? Og hvor sættes det til?

Og hvilken del af bånd ved ind mod spolerne, den blanke eller den matte? Håber i gider svare på de her begynderspørgsmål;)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Normalt skal den matte side ind mod spolehovederne, men jeg har et par bånd hvor det er omvendt.
Hvis ikke, der er andre der når at svare på resten, vil jeg lige køre billedet gennem Paint når jeg kommer hjem fra arbejde, og hjælpe så godt jeg kan

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Normalt skal den matte side ind mod spolehovederne, men jeg har et par bånd hvor det er omvendt.
Hvis ikke, der er andre der når at svare på resten, vil jeg lige køre billedet gennem Paint når jeg kommer hjem fra arbejde, og hjælpe så godt jeg kan

Det ville jeg være glad for, er lidt på bar bund her nemlig;)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Derfor må i andre godt fortælle mig et og andet:)

All Vintage

Billedeupload guide

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 16 August 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Det er den indvendige side af båndet du optager på. Altså den side der vender indad på spolen. Nogle bånd har en mat bagside for at kunne spole bedre og få en større mekanisk stabilitet på spolen.

Din Tandberg er dog mono, så du får ikke stereo ud eller ind. Desuden er det en ældre svend, så forvent dig ikke det helt store.

Det er svært at se på dit billede, men der må være en indgang såvel som en udgang. Du optager fra en liniekilde f.eks. din CD og afspiller igen med et liniesignal. Der er kontroller til at stille optageniveauet - du bruger det lille VU-meter så der ikke overstyres.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Er det de to store runde stik jeg skal bruge, eller er det de små "nye stik der kan bruges) ved godt den er gammel. det bare for at se hvad det er for noget:)

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

her er lidt tekniske specs på den:

Avansert mono båndopptaker med tre hastigheter, modell 15 GT (Group Training) til høyre.

Byggeår (year):
Trans.bestykning (trans.):
Lydhoder (heads):
Høyttaler (speaker):
Inngang (input):
Utgangseffekt (AF power):

Frekvensgang (DIN 45511):
Antall motorer (motors):
Båndhastighet (speed):
Spolediameter (wheel dia.):
Kabinett (cabinet):

1972
Hel-transistotrisert (20 stk)
3 stk
1 stk
Mic, radio, pick up.
10 W i 4 ohm
Radio: 0,9V i 20 kohm
Free head: 20 kohm
40 Hz til 18 kHz
1 stk
1 7/8, 3 3/4, 7 1/2
7"
teak eller palisander

Modell

Spor

Pris kr

Mål cm

Vekt kg

Anmerkninger

Modell 1521
Modell 1521 F
Modell 1521 SL
Modell 1522
Modell 1522 SL
Modell 1541
Modell 1541 F
Modell 1542
Modell 15 GT
Koffert

2
2
2
2
2
4
4
4

1095 (2065)
1940 (2710)
1760 (2465)
1495
1860
1145 (2175)
1995 (2820)
1550

39x30x17
39x30x17
39x30x17
40x33,5x17
40x33,5x17
39x30x17
39x30x17
40x33,5x17

8,7
8,7
8,7
10,3
10,3
8,7
8,7
10,3

Fjernkontroll (fotpedal)
Samtidig inn- og av-spill
Koffertmodell
Koffert og samtidig inn/av-spill

Fjernkontroll (fotpedal)
Koffertmodell
Group training

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Det svare desværre ikke så meget på mit spørgsmål.. Det jeg egtnlig har brug for at vide er hvilket stik man sætter en cdafspiller til?

All Vintage

Billedeupload guide

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 August 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Sjovt, sådan en har jeg engang haft 

Jeg vil tro, du vil kunne optage fra CD ved at bruge enten DIN stikket eller phonostikket mærket "radio" på spolebåndoptageren. Derefter skal skyderen i venstre side stå til "Record" (måske skal "styrepinden" i højre side samtidig sættes i "Play" position - Det skulle den på en anden Tandberg spolebåndoptager, jeg har haft fingrene i). Den lille sorte skyder, hvor der ovenfor står "Stop" er egnt. en pauseknap - Afspilning/optagelse starter/stopper momentant, når dén betjenes.

Indspilningsniveauet indstilles som på enhver anden lydoptager v.h.a. drejeknappen yderst til venstre - Husk at drej på dén del, der har med linieindgangen at gøre.

Ellers tror jeg de resterende knapper er selvfoklarende - Båndhastigheden indstilles øverst i midten, styrepinden til højre er play/ff/rev/stop, speaker selector vælger om man vil anvende den indbyggede højttaler-, sende signalet ud gennem højttalerstikket bagpå-, eller begge dele. Knappen ved båndtælleren nulstiller denne, og bass-/treble reguleringerne justerer....ja, bas og diskant , og endelig viser vu-metret signalniveauet ved ind/afspilning.

Det ser sågar ud til at der kan tilkobles pladespiller, så der må også være en RIAA kompensation/forstærker i den - i mono naturligvis

Jeg kommer iøvrigt i tanker om, at denne model vist nok bruger en form for kork-kobling, og denne kan godt være lidt (noget) træg, hvis ikke den har været anvendt i lang tid. Jeg mener styrepinden mekanisk kobler disse kork-koblinger ind og ud, og hvis ikke den kører rundt, kan dette være problemet, da én af disse koblinger så ikke har "sluppet" ordentligt. Dette kan som regel fikses ved at skrue låget af, og "motionere" disse koblinger manuelt.....Hmmm... ikke den mest illustrative forklaring, men forhåbentligt får du heller ikke brug for det

Håber det kunne bruges.

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 16 August 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Mon det ikke er mulig at hente en manual (måske på dansk), ned fra nette, eller der er en der har en ligge også kan lave en kopi af den
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Sjovt, sådan en har jeg engang haft 

Jeg vil tro, du vil kunne optage fra CD ved at bruge enten DIN stikket eller phonostikket mærket "radio" på spolebåndoptageren. Derefter skal skyderen i venstre side stå til "Record" (måske skal "styrepinden" i højre side samtidig sættes i "Play" position - Det skulle den på en anden Tandberg spolebåndoptager, jeg har haft fingrene i). Den lille sorte skyder, hvor der ovenfor står "Stop" er egnt. en pauseknap - Afspilning/optagelse starter/stopper momentant, når dén betjenes.

Indspilningsniveauet indstilles som på enhver anden lydoptager v.h.a. drejeknappen yderst til venstre - Husk at drej på dén del, der har med linieindgangen at gøre.

Ellers tror jeg de resterende knapper er selvfoklarende - Båndhastigheden indstilles øverst i midten, styrepinden til højre er play/ff/rev/stop, speaker selector vælger om man vil anvende den indbyggede højttaler-, sende signalet ud gennem højttalerstikket bagpå-, eller begge dele. Knappen ved båndtælleren nulstiller denne, og bass-/treble reguleringerne justerer....ja, bas og diskant , og endelig viser vu-metret signalniveauet ved ind/afspilning.

Det ser sågar ud til at der kan tilkobles pladespiller, så der må også være en RIAA kompensation/forstærker i den - i mono naturligvis

Jeg kommer iøvrigt i tanker om, at denne model vist nok bruger en form for kork-kobling, og denne kan godt være lidt (noget) træg, hvis ikke den har været anvendt i lang tid. Jeg mener styrepinden mekanisk kobler disse kork-koblinger ind og ud, og hvis ikke den kører rundt, kan dette være problemet, da én af disse koblinger så ikke har "sluppet" ordentligt. Dette kan som regel fikses ved at skrue låget af, og "motionere" disse koblinger manuelt.....Hmmm... ikke den mest illustrative forklaring, men forhåbentligt får du heller ikke brug for det

Håber det kunne bruges.

M.V.H.
Søren

Arh det hjalp, så skal jeg vel kabe sådan en DIN til RCA transformer stik?

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 16 August 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

ja - jeg tror elgiganten har dem for under 100 kr

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Mon ikke Tante Berg kab hjælpe.  Bare et foreslag.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Uuuh, hvor er den altså fin Sådan en havde jeg også for mange år siden.

Op på højeste hastighed, så spiller den virkelig godt.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Kan du huske hvor man skulle stikke hvad ind for at den optag fra fx en cd-afspiller:)?

All Vintage

Billedeupload guide

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 18 August 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Bagpå er er ikke to DIN stik, hvor der stå MIC på den ene og RADIO på den anden ?

Hvis det er rigtig, skal du bruge den der stå radio på, men spørsmålet er om det er en udgange DIN stik til radio, eller ingangs DIN stik fra radio ?

Der findes DIN til RCA kabler.

http://www.nrhf.no/TB-15.html
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Zakken skrev:

Kan du huske hvor man skulle stikke hvad ind for at den optag fra fx en cd-afspiller:)?

Hmm, mange år siden. men jeg brugte en af de 3 phonostik på den. Kan dælme ikke huske hvilken.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 19 August 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Nå, der gik længere tid end regnet med, men se nu her:

1: tænd/sluk
2: hastighedsvælger
3: "gearstang" der i hvert fald vælger play og spol. Jeg kan ikke se, den øverste mulighed
4: volumen vælger, formentlig beregnet til brug af den indbyggede forstærker
5: højttalervælger. Internal er nok enten et sæt indbyggede, eller signalet går direkte til et sæt højttalerterminaler. External er nok enten til et sæt højttalerterminaler (hvis internal er indbyggede), eller et phono(eller DIN eller lignende)-signal der skal i din forstærker.
6: hm, stop? Det er vel bare stopknappen.
7: Mikrofonstikket.
8: Jeg kan ikke læse den øverste mulighed, men playback er jo bare afspilning, og record er til optagelse.
9: Er mikrofonstyrken (hvor 'højt' man skal optage signalet fra mikrofonen.

Hvis du vil optage fra CD skal du finde en indgang bagpå eller bruge mikrofonindgangen.
Det var vist det!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

FMCDLP
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Niklasthedolphin

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige må tilføje:

På knap nummer tre er øverste position friløb. I den allermidterste position er der en bremse på spolekernene. Det er der ikke i friløb.

På knap 8 er øverste position amplifier hvilket betyder at du bruger båndoptageren alene som forstærker til det signal du fodrer den med og derfor i denne position ikke kan afspille eller optage.

Stopknappen, nummer 6, er det man normalt forstår ved en pauseknap. Det er en knap som løfter trykrullen fra capstanakslen.

De knapper som ikke er nummereret helt ude til venstre er bas og diskant. Det er kun båndoptagerens interne forstærker de har indflydelse på. D.v.s at hvis du regulerer på dem under optagelse har de ingen indflydelse på optagelsen og hvis du sender et afpillet signal videre som liniesignal så har disse bas/diskant knapper heller ingen indflydelse på signalet.

Knap nummer 9 er indspillestyrken. Men ikke kun indspillestyrken for mikrofonen. Det er også indspillestyrken for et evt. liniesignal via tilsluttede stik bagpå maskinen.

Nu er billedet af stikforbindelserne meget utydeligt men.............. det firkantede DIN stik øverst til venstre på billedet ligner et højttaler stik.

Tandberg har tidliere haft konfigurationen af RCA stikkene på monobåndoptagere således at: Det yderste til venstre var belastet linieindgang. Det midterste var optage monitor og det yderste til højre var playback. 

Det runde DIN stik til højre tror jeg er ind- og udgangs signal fra/til en reciever/forstærker.

Det runde DIN stik til venstre på billedet tror jeg er indgang til en intern RIIA forstærkning.

Det hvide runde stik nederst til højre vil jeg tro er til høre telefon.

Den sorte runde knap under DIN højttalerstikket vil jeg mene enten er en sikringsholder eller en knap til justering af indgangssignalets styrke.

Det KAN også tænkes at de stemplede "forklaringer" hører til RCA stikkene og denne maskine er fra efter deres standard konfiguration af RCA stikkene på deres monobåndoptagere.

Således vil det midterste RCA stik være linieindgang (signal fra en forforstæker). RCA Stikket til højre vil være playback (udgangssignal) og RCA stikket til venstre vil være til en intern RIIA (signal direkte fra pladespiller).

Vær opmærksom på at det er en monobåndoptager og at du ikke bare uden videre kan tilslutte stereosignaler i input uden at du lægger højre og venstre kanal sammen først. Det skal gøres på en måde så du er sikker på atdu ikke skader det udstyr signalet kommer fra.

Bedre billeder vil give mere sikre svar.

;-)

Til top Vis FMCDLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FMCDLP

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 20 August 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Med fare for at du bliver mere forvirret (det er såmænd ikke så svært) så er tilslutningerne bagpå således:

HT-DIN yderst (øverst til venstre) Højttaler udgang fra den indbyggede mono-forstærker.

lille rund stik (under HT-stik)  nederst til venstre er med 99% sikkerhed hovedtelefon jack-stik - jeg kan ikke se det på dit billede.

RUND DIN til venstre:  Pick-up indgang (grammofon)

RUND DIN til højre: kombineret linie ind/udgang (til optage fra RADIO, CD) og linie udgang til forstærker.  

Under DIN stikkene er der 3 phono-stik som er parallel (alternativ) tilslutning:

venstre: pickup (mono)

midt:  linieudgang til forstærker *)

højre: linieindgang (fra fx. Radio, CD, tuner mv.) *)

*) som nævnt i forrige indlæg kan der herske tvivl om det midterste og et højre phonostik, men jeg hælder til at det midterste er udgang fra båndoptagerens forforstærker.

Og yderst til højre er der et (hvidt) phonostik, som hedder "free head" og det er udgang fra et extra tonehovede, som brugtes til diverse synkroniserings ting. For eksempel kunne man styre en diasfremviser gennem signal fra dette tonehovede eller man kunne lave andre spændende automatiske ting.

Mikrofon indgangen sidder foran på toppladen OG DER MÅ DU IKKE tilkoble fx. CD idet den indgang er for følsom til det brug. Du skal bruge indgangen som er benævnt: Radio.

Du kan med indgangstyrkeknapperne til venstre på toppladen vælge indspillestyrken og der er seperat regulering for linieindgangen og mikrofonindgangen. Du kan altså mixe input fra mikrofon med input fra linieindgangen. Du skal derfor ikke skrue op for microfonindgangen hvis du kun optager fra linieindgangen, idet det vil give unødig støj fra mikrofonindgangen.

Din Tandberg serie 15 er en 2-spors mono-båndoptager og det betyder at den optager på den øverste halvdel af båndet og at båndet kan vendes og indspilles den anden vej på den anden halvdel. Hvis du er ny til spolebåndoptagere kan det måske lyde mærkeligt, men forestil dig at når du er nået til slutningen på en bånd (venstrespole er tom og højre spole erfuld, så lægger du højre spole på venstre tallerken og den tomme på højre tallerken - og vupti, nu spiller du på den anden halvdel af båndet.

God fornøjelse!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes