Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pro-ject pladespiller indstilling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Minuetto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop sat en Linn Projekt til mit anlæg. Spillen har stået nogle år og samlet støv, høvlen var vist godt slidt før den blev sendt på loftet, men jeg vil nu gerne have ordentligt liv i den igen for at mindes den analoge tidsalder og fordi konen har 2 meter spændende vinyl, jeg aldrig har hørt.

Er der nogle, der kan give en god, gerne grundig, vejledning i hvordan man sætter pladespillen op?

Indtil videre har jeg:

1. Sat spillen på en Riaa fra Pro-ject (instillet til mc). Resten af anlægget er en passiv forforstærker, ICE fra AR, Sonus Faber Minuetto
2. Sikret pladespilleren står plant
3. Købt men ikke monteret en ny Ortofon MC pick-up

Det er lykkedes mig at spille et par numre, men det lyder ualmindeligt dårligt. Især må jeg trække på smilebåndet når pick-uppen uden ydre indblanding danser tværs over pladen og ud over kanten.

Hvordan justerer jeg armen, så den holder pick-uppen i sporet, hvordan finder jeg det rette vægttryk og er der ellers noget jeg skal være opmærksom på, også når jeg skal til at skifte pick-uppen.

Bedste hilsener

Til top Vis Minuetto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Minuetto

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 19 August 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Hej Minuetto.

Linn Projekt? Jeg mindes ikke en Linn model med den modelbetegnelse?

Det ville være fint lige at få præciseret hvilken model det drejer sig om først. (+ hvilken arm).

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Minuetto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Ak ja, man kan da heller ikke stole på hvad sælger fortalte min kone for 14 år siden

Efter at have kigget nærmere efter vil jeg mene det er en ældre model fra Pro-ject audio. Både pladespiller og tonearm minder meget om denne her:

http://www.project-audio.com/bild.php?debute.jpg

Jeg vil forsøge at uploade et par billeder i morgen.

Vh

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 August 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej Minuetto.

Her hos Vinyl Engine kan du downloade forskellige Pro-ject manualer. Du kan måske finde den der er til din model. Men ellers minder de nok en del om hinanden. Der er også manualer på Pro-jects egen hjemmeside. Deri står der beskrevet hvordan du justerer nåletryk og anti-skating på armen.

Oprindeligt fulgte der jo nok det der hedder en protraktor med din pladespiller. Den bruges til at sikre at pick-up'en er monteret korrekt i armen så der er mindst mulig fejlsporing og altså forvrængning. Prøv at kigge lidt på nedenstående links:

Pladespilleren - en nostalgisk nyhed.

Cartridge setup.

Protractor user guide.

Protractors.

Pro-ject har selv lavet et værktøj til at justere pick-up'en med ("Align It") men med en pris på 700,-kr. er det ikke så billigt igen. Det er da muligt at din nærmeste Pro-ject/pladespiller forhandler har en gratis (pap) protraktor liggende? Eller at de vil justere pick-up'en for dig?

I manualen til din nyindkøbte Ortofon MC står der hvor hvor højt et nåletryk den skal køre med. Der en en risiko for at den Ortofon MC du har købt faktisk er for tung til din Pro-ject pladespillers tonearm. Det vil sige at kontravægten bag på armen måske ikke er tung nok til at udbalancere (svæve i vater) pick-up'ens vægt. Man kan vist købe en ekstra kontravægt som ekstra tilbehør til tungere pick-up'er.

Hvilken Ortofon MC drejer det sig om?

Mvh.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 August 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Minuetto skrev:

Hej,

Jeg har netop sat en Linn Projekt til mit anlæg. Spillen har stået nogle år og samlet støv, høvlen var vist godt slidt før den blev sendt på loftet, men jeg vil nu gerne have ordentligt liv i den igen for at mindes den analoge tidsalder og fordi konen har 2 meter spændende vinyl, jeg aldrig har hørt.

Er der nogle, der kan give en god, gerne grundig, vejledning i hvordan man sætter pladespillen op?

Indtil videre har jeg:

1. Sat spillen på en Riaa fra Pro-ject (instillet til mc). Resten af anlægget er en passiv forforstærker, ICE fra AR, Sonus Faber Minuetto
2. Sikret pladespilleren står plant
3. Købt men ikke monteret en ny Ortofon MC pick-up

Det er lykkedes mig at spille et par numre, men det lyder ualmindeligt dårligt. Især må jeg trække på smilebåndet når pick-uppen uden ydre indblanding danser tværs over pladen og ud over kanten.

Hvordan justerer jeg armen, så den holder pick-uppen i sporet, hvordan finder jeg det rette vægttryk og er der ellers noget jeg skal være opmærksom på, også når jeg skal til at skifte pick-uppen.

Bedste hilsener

Herligt at du øjensynligt har giftet dig til en pladsamling

Den omtalte protractor justering sikrer at pick-up er korrekt monteret i tonearmen, således at den horisontale vinkel er korrekt. Denne form for justering er hvad jeg vil kalde FINjustering. I første omgang skal du have nåletryk og antiskating til at fungere.

Når du siger at det lyder direkte dårligt og at pick-up'en skøjter af pladen så KAN det skyldes at der simpelthen ikke er nogen diamant på nålearmen - så er det kun indfatningen der kører i rillen. Hvis ikke en øgning af nåletrykket til godt 2 garm giver en bedring, så er det helt sikkert det der er problemet. !

Men ellers så er det specifikationer på pick-up'en som bestemmer hvliket nåletryk du skal anvende. Det vil være mellem 1½g-2½g og brug hellere et lidt højere nåletryk end fabrikantens laveste, det modvirker slid på pladerne. Antiskating vil hvis den ikke er korrekt give anledning til forvrængning i den ene kanal. Justering af Antiskating afhænger af armen, så her må du ty til maualerne som nævnt ovenfor.

Hvis du ændrer pick-up'ens placering vha Prottractor, så skal du justere nåletrykket. Principielt med en nåletryksvægt, men en udbalancering til 0g og derefter en justering med kontravægten efter fabrikantens anvisning kan også bruges i de fleste tilfælde.

God fornøjelse 

Minuetto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Tak for links og forslag.

Her er tre noget gnidrede billeder, taget med mobilen:

http://img403.imageshack.us/my.php?image=dsc00098js0.jpg
http://img407.imageshack.us/my.php?image=dsc00097wy1.jpg
http://img62.imageshack.us/my.php?image=dsc00096ld5.jpg

Jeg blev lidt nervøs da Krenzler skrev:

"I manualen til din nyindkøbte Ortofon MC står der hvor hvor højt et nåletryk den skal køre med. Der en en risiko for at den Ortofon MC du har købt faktisk er for tung til din Pro-ject pladespillers tonearm. Det vil sige at kontravægten bag på armen måske ikke er tung nok til at udbalancere (svæve i vater) pick-up'ens vægt. Man kan vist købe en ekstra kontravægt som ekstra tilbehør til tungere pick-up'er."

Pick-uppen er en Ortofon OMB 30, købt uden manual. Jeg kan ikke finde den på Ortofon.com, er der nogen der kender pick-up'pen og tonearmen og går det at smede dem sammen?

Igen, tak for input, jeg går i gang med læseriet, så jeg er forberedt til den store justering.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

OMB30 er en MM og ikke en MC. Du får ikke problem med vægten da OMB30 kun vejer 5g.

Din Ortofon pick-up svarer til en (Super) OM30 så du kan bruge dens data. Anbefalet VTF er fra 1.5g. til 1.75g.

Du skal indstille din Pro-ject RIAA til MM hvis du bruger din OMB30.

Mvh.

Ortofon.

Minuetto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte at pille lidt her og der, uden jeg helt at spore fremdrift. Derfor besluttede jeg at sende den til forhandler.

Frit efter hukommelsen er den nye pick-up monteret, transportsikringen fjernet (), udtørret leje i bunden under plinten smurt, kontravægten vendt om, fuld justering - og rengøring.

Hvordan er det så? Jo, det er super fedt igen at høre lidt knasen inden musik fra teenageårene strømmer ud.

Mange tak for hjælpen, tips & tricks - nu er jeg klar til at justere selv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes