Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vis mig din PowerCube (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 September 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

I forbindelse med alt den megen snak om målinger og opgivelse af måle data på forstærkere satte jeg mig for at kigge lidt mere på en måde at vise disse data på - en såkaldt PowerCube. Firmaet bag metoden hedder Audiograph.

Her er en beskrivelse af hvad den viser.

Så tænkte jeg - gad vide om min forstærker er blevet målt? og det er den sørme lige her.

Så lad os få nogle med viden på banen her og fortælle lidt om hvad vi ser - er min f.eks. "god nok". Nu har jeg jo snydt lidt og læst hvad ham gutten fra Audio Critics har skrevet, men betyder det overhovedet noget i et system om den kan trække helt ned i 1 ohm? altså hvis man nu ikke har en højtaler der går helt derned (det har jeg ikke).

Og ... vis mig din PowerCube jeg kender ellers kun til Dali Gravity's monster kasse

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 06 September 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Meget sjov tegning, men hvad kan man bruge det til ?

Hvis man målte på mine forstærker det se sådan ud (tegnet frit efter din tegning):

Det ser jo ikke godt ud, så forstærkerne må lyde dårligt men det gør de ikke, så hvad kan man bruge det til .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er altså lutter øren også  betyder det overhovedet noget i praksis?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

[Slettet, klag din nød i ris og ros forum, det er derfor det er der, her snakker vi hifi /Zorglub]

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 06 September 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Det kræver jo, at der er nogen med det rette måleudstyr, der har målt på forstærkeren og offentliggjort "cuben" - jeg har desværre ikke kunne finde noget på min.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 September 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Powercuben siger jo ikke meget i sig selv, med mindre man ved hvilken højttaler forstærkeren skal anvendes med. Som alt andet i hifi, går det ud på at få tingene til at passe sammen.

Har man den "perfekte" powercube, ved man dog forstærkeren kan trække vanskelige belastninger - altså levere såvel strøm som spænding nok. Hvordan den lyder, siger det dog ikke noget om.

Min Accuphase forstærker har sandsynligvis en nærmest "perfekt" powercube. Mine 300B rørforstærkere har nok en der ligner en løgn. Med de rette højttalere lyder rørene dog bedst.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2007 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Hejsa

I forbindelse med alt den megen snak om målinger og opgivelse af måle data på forstærkere satte jeg mig for at kigge lidt mere på en måde at vise disse data på - en såkaldt PowerCube. Firmaet bag metoden hedder Audiograph.

Her er en beskrivelse af hvad den viser.

Så tænkte jeg - gad vide om min forstærker er blevet målt? og det er den sørme lige her.

Så lad os få nogle med viden på banen her og fortælle lidt om hvad vi ser - er min f.eks. "god nok". Nu har jeg jo snydt lidt og læst hvad ham gutten fra Audio Critics har skrevet, men betyder det overhovedet noget i et system om den kan trække helt ned i 1 ohm? altså hvis man nu ikke har en højtaler der går helt derned (det har jeg ikke).

Og ... vis mig din PowerCube jeg kender ellers kun til Dali Gravity's monster kasse

en god cube siger intet om lyden, men det gør en dårlig tilgengæld!

Det findes yderst få perfekte cubes, jeg mener at have set 2.

Hvis målet er at lytte igennem forstærkeren, istedet for at lytte til forstærkeren er det vigtigt at den er stabil no matter what. Selvfølgelig kan man diskutere nødvendigheden extremerne. Men kigger man lidt på hvad en højttaler er for en størrelse og hvad den egentligt byder forstærkeren, så finder man ud af at der faktisk er en grund til at tilstræbe "pandekagen"

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes