| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er der så mange der går helt vildt op i om en forstærker kan fordoble udgangs effekten fra 8>4>2 Ohm?
Når man når til et punkt hvor man har en forstærker der kan levere eks 250 w i 8 Ohm så kan det vel være ret ligegyldigt om den fordobler det i 4 Ohm og derefter 2 Ohm?
Hvis man har en højttaler der max kan klare eks 200 w så er der uafhængigt af om det er i 8, 4 eller 2 ohm. Der kan altså ikke hældes mere end 200 w i højttalereren ligegyldigt om forstærkeren med 250 w i 8 Ohm kan levere 500 w i 4 Ohm eller 1000 w i 2 Ohm.
Det ideelle burde vel være en forstærker der kontinuerligt kan levere den samme udganseffekt i alle belastninger. Den tidligere nævnte forstærker vil så levere 250 w i 8 Ohm, 250 w i 4 Ohm, 250 i 2 Ohm osv.
Man kan feks se på alle de Klasse A forstærkere man kan købe med sølle 50 eller 100 W i 8 Ohm. Mange af dem lyder betydeligt kraftigere end deres udgangseffekt umiddelabrt giver indtryk af simpelthen fordi de grundet Klasse A driften har en stor og kraftigt dimensioneret strømforsyning. De mangler selvfølgelig noget når det kommer til at spille RIGTIGT højt hvor deres relativt få Klasse A Watt kommer til kort.
I sidste ende så er det med antallet af watt lidt noget fis. Så længe den forstærker man har kan levere nok watt i 8 Ohm og den ikke knækker ved lavere impedanser og leverer mindre en hvad den gør i 8 Ohm så kan det da være ret ligemeget at den ikke fordobler i lavere impedanser eller bare kommer i nærheden af det. Det betyder selvfølgelig ikke at strømforsyningen er underdimensioneret, den kan jo stadigvæk være utrolig kraftig og stabilt bygget.
Nu ved jeg ikke om det jeg har skrevet giver mening men håber der er andre der har haft de samme tanker som mig.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fortæller en del om kvaliteten af forstærkerens strømevner.
Min Audio Research D-100 har 4 ohm 200 Watt, 8 ohm 110 Watt, 16ohm 65 Watt - hvilket er meget tæt på fordobling, hvergang. Om den så laver
380-400 W i 2ohm skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har tænkt mig at prøve at køre 2ohm. Jeg ved heller ikke om den kører klasse A, jeg tror
nærmere den kører AB.
Min Audio Research VT130SE er opgivet til 16ohm 110W - om den så fordobler dernedad ved jeg egentlig ikke - jeg mener osse det er ligegyldigt
med rør.
Jeg kører med højttalere på nominelt 6ohm
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Det fortæller en del om kvaliteten af forstærkerens strømevner.
|
|
|
Man kan jo stadigvæk lave en kraftig dimensioneret strømforsyning selvom forstærkerens udgangstrin ikke er bygget til en fordobling. Det var derfor jeg nævnte Klasse A forstærkere med 50-100 Watt i 8 Ohm som i mange tilfælde lyder betydeligt kraftigere en udgangseffekten ligger op til fordi de netop har brug for en STOR og KRAFTIG strømforsyning for at kunne køre i Klasse A.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi det siger noget om forstærkerens evner til og trække skæve belastninger, og kontrollere membranen.
Og de fleste/alle højttalere opfører sig mere eller mindre åndsvagt og er i perioder en træls belastning for din forstærker.
Nogle har så mere krævende højttalere og går selvfølgelig efter en amp der kan klare det.
Der hvor filmen knækker er så at nogle producenter laver en forstærker der lever 130 watt i 8 ohm og 200 watt i 4 ohm. Men i deres salgs matriale skriver de den levere 100 watt i 8 ohm og 200 watt i 4 ohm, derved har man lige fået skabt sig en illusion af det er en kraftig seriøs forstærker der kan trække krævende højttalere, men det er som sagt kun en illusion. Og producenten mener så han har rene hænder fordi den levere jo det den lover. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er dem der mener, at en forstærker skal kunne trække alle højttalere, i hele verden. Jeg er så af den mening, at forstærkeren kun skal trække det sæt, man har i sin stue. I bilindustrien findes ikke én model, med egenskaber fra en traktor, og en Formel 1, samtidig. Det undrer mig, at det skal være nødvendigt at betale for noget, man ikke har brug for, med forstærkere, såvel som biler.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Fordi det siger noget om forstærkerens evner til og trække skæve belastninger, og kontrollere membranen.
Og de fleste/alle højttalere opfører sig mere eller mindre åndsvagt og er i perioder en træls belastning for din forstærker.
Nogle har så mere krævende højttalere og går selvfølgelig efter en amp der kan klare det.
Der hvor filmen knækker er så at nogle producenter laver en forstærker der lever 130 watt i 8 ohm og 200 watt i 4 ohm. Men i deres salgs matriale skriver de den levere 100 watt i 8 ohm og 200 watt i 4 ohm, derved har man lige fået skabt sig en illusion af det er en kraftig seriøs forstærker der kan trække krævende højttalere, men det er som sagt kun en illusion. Og producenten mener så han har rene hænder fordi den levere jo det den lover.
|
|
|
Minimumsdata er nu en meget god ting, men ideelt burde fabrikanten oplyse minimumværdier for kontinuerlig spænding og strøm simulant i en given belastning. Hvis man eksemplvis har valt ´st sæt udganstransistorer pr. kanal så kan en fordobling end ikke tilnærmes uanset strømforsyningens størrelse med mindre der vælges en så lav spændingsforsyning at transistorernes strømkapacitet ikke overskride i lave impedanser.
En forstærker kan da godt være seriøs uden at den er konstrueret til at trække belastninger som tanketomme højttalerkonstruktører har fundet på i et ondt øjeblik.
Hvis alle fabrikanter skulle oplyse data i reaktive belastninger fra den virkelige verden skulle der flyttes nogle kommaer - i alle prisklasser
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Der er dem der mener, at en forstærker skal kunne trække alle højttalere, i hele verden.
Jeg er så af den mening, at forstærkeren kun skal trække det sæt, man har i sin stue.
I bilindustrien findes ikke én model, med egenskaber fra en traktor, og en Formel 1, samtidig. Det undrer mig, at det skal være nødvendigt at betale for noget, man ikke har brug for, med forstærkere, såvel som biler.
|
|
|
Sammenligningen halter, en ren ohmsk belastning svarer til at biler kun formodes kun at køre lige ud på flad vej og altid i let medvind. Mere end 99% (gæt) af alle højttalere udgør en reaktiv belastning ligesom biler møder et bred udvalg af vejr og vejforhold, og chauffører ikke at forglemme. Der er lovgivet om hvor svagelig en bil må være, men det er der ikke for forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 09 September 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
En forstærker kan da godt være seriøs uden at den er konstrueret til at trække belastninger som tanketomme højttalerkonstruktører har fundet på i et ondt øjeblik.
|
|
|
Bestemt ja uden tvivl, men der så stort og bredt et udvalg af "onde" højttalere på markedet at de nærmest er uundgåelige. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
Bestemt ja uden tvivl, men der så stort og bredt et udvalg af "onde" højttalere på markedet at de nærmest er uundgåelige.
|
|
|
Det er højttalerkomstruktørerne der skal rette ind, det er det eneste teknisk fornuftige og langt de billigste.
Det værste er at de kun "er onde" fordi konstruktørerne sjusker og ikke udviser rettidig omhu, alternativt simpelthen ikke ved hvad de selv laver. Det er jo svinenemt at konstruere højttalere der udgør en nem og overkommelig belastning og der er ingen tekniske/lydmæssige fordele ved ikke at gøre det, tvært imod.
|
| Til top |
|
| |