Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mislyde fra pladespiller - hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Som overskriften antyder, har jeg et problem med min pladespiller (Project debutIII m Tekni-Fi K1 PU, hvis det skulle have nogen interesse).

Det kan bedst beskrives som en art statisk elektricitet-lyde. Det kommer som små knald og følger nærmest basgangen og rytmen i musikken. Mislydende synes at være uafhængige af volumenindstillingen. Dvs de har samme styrke, uanset om der er skruet højt op eller ej. Dette betyder at lydende høres meget tydeligt når musikken er lav, hvilket mildt sagt er iriterende! Jeg har fået tjekket pladespilleren og PU'en, inkl forbindelserne osv, og fejlen synes ikke at komme herfra..?

Det er først efter at jeg for nylig har flyttet pladespilleren at mislydende forekommer. Fra at have stået på toppen af et hifi-rack, er den nu flyttet ind i et reolsystem. Selve møblet er rimelig solidt, pladespilleren står i vater og der er umiddelbart masser af plads opadtil. Jeg kan næsten ikke forestille mig at det kan relateres til placeringen, men måske tager jeg fejl...? Jeg har ligeledes svært ved at forestille mig, at det skyldes forstærkeren (Med indbygget phono) da lydende netop synes at komme på specifikke tidspunkter og på specifikke lp'ere..
Det skal hertil siges, at det forekommer på spritnye lp'ere og kun på bestemte tracks! Ligeledes forekommer det på nyere lp'ere, hvor der ellers aldrig har været fejl på..

Med andre ord er jeg på bar bund! nogen der har noget bud på hvad det kan være, og evt løsningsforslag...?

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige en tilføjelse til ovenstående.

Det viser sig, at mislydende rent faktisk knytter sig til bassen. Jo dybere/jo mere markant den er, jo tydeligere er mislydende. Jeg opdagede det da jeg prøvede at sætte Beastie Boys på.. Hello Nasty er pludselig blevet reduceret til en lang række skramle-knase lyde!

Ved ikke om man på den baggrund kan komme nærmere en løsning, eller måske bare en def af problemet..?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 September 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er når du spiller på pladespilleren, og ikke på andre kilder, må det være der det kommer fra.

Det lyder umiddelbart som om den sporer skidt ved de frekvenser mislyden opstår.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 September 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Du siger at du har fået testet pladespiller og pick-up. Du siger også at det lyder som udladning af statisk elektricitet. Hvis ikke lyden kommer fra pick-up'en eller tonearmsledningerne, så vil jeg mistænke RIAA'en. Kunne være en fejl ifm. strømfødningen til RIAA kredesen. Er det i begge kanaler?

Dette under forudsætning af at der ikke er samme støj fra forstærkeren med andre kilder?

mvh

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det er ganske rigtigt kun ved pladespiller mislydende forekommer, altså ikke ved de andre kilder.

ATT Sund; En forkert sporing, kan du uddybe hvad det går ud på? Umiddelbart lyder det rigtigt nok, da det kun er dybe basfrekvender der skaber mislydende. Er det i så fald PU'en den er gal med, eller hvad?

ATT Walin; Ja, jeg fik jo netop testet pladespilleren og der blev ikke fundet nogen fejl! Dette burde umiddelbart også udelukke Sunds forslag, men jeg er jo ingen ekspert på området. Måske har forhandleren bare ikke opdaget fejlen..?
Men ellers ja, det er muligvis også i RIAA delen. Som sagt er der indbygget RIAA i forstærkeren - burde mislydende så ikke vise sig i alle frekvenser? Og ja, mislydende forekommer i begge kanaler samtidig...

Mon man skal prøve at indlevere forstærkeren til rep..?

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

tak til jer begge to, forresten

Flere inputs er velkomne!

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Manglende sporing er hvis nålen ikke kan følge rille i pladen. Der kan være flere årsager til det, men den mest sansynlige hvis alt andet er i orden, er for lille vægt i form af nåletrykket.

Det er nemt at checke, følg instrukser i manual for pladespiller og pu.

Hvis det ikke hjælper kan du forsøge at øge det en smule. Fx. fra 1,8 g til 2,0 eller 2,2 for at se om det hjælper. gør det det er det pu'en der ikke sporer godt nok ved oplyste tryk hvis det er 1,8g eller lavere. Så har du jo fundet fejlen, hvis det ikke hjælper er jeg lidt blank.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

jeg forsøger at rode lidt med nåletrykket... tak for hjælpen!

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg genlæste lige dit oprindelige indlæg og så at lydene ikke følger volumen indstillingen hvilket gør at jeg ikke tror på det med sporingen. Og iøvrigt heller ikke pick-up problemer. I disse tilfælde vil mislyden jo blive forstærket. Selv mit eget forslag med fejl i RIAA'en har jeg lidt svært ved at få til at passe for den "forvrængning"/forstyrrelse fra RIAA'en vil jo også blive forstærket ved øget volumen. Hvis ikke det var fordi du sagde, at andre signalkilder var OK, så ville jeg gætte på fejl i effektrinnet.

Hmmm - og det optræder i begge kanaler samtidig. Det MÅ være et strømfødningsproblem et eller andet sted?

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Prøv at slutte pladespilleren til en anden forstærker, det kan gi' svar på mange af dine spørgsmål.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Den detalje havde jeg også overset, jeg beklager hvis jeg har vildledt dig i din søgen efter fejlen.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg var såmænd selv opmærksom på detaljen og teoretisk kunne jeg helle rikek få det til at hænge sammen. Det er dog rimelig enkelt at justere nåletrykket, så håbede det blot var det - men nej!

Strømfødningsproblem - kan det uden videre kureres?? Jeg har desværre ikke lige mulighed for at slutte den til en anden forstærker.. hmm, jeg må have alt udstyret ned i butikken! æv æv...

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:

Jeg var såmænd selv opmærksom på detaljen og teoretisk kunne jeg helle rikek få det til at hænge sammen. Det er dog rimelig enkelt at justere nåletrykket, så håbede det blot var det - men nej!

Strømfødningsproblem - kan det uden videre kureres?? Jeg har desværre ikke lige mulighed for at slutte den til en anden forstærker.. hmm, jeg må have alt udstyret ned i butikken! æv æv...

Hej Mortus,

Er du helt sikker på problemet ikke også forekommer med andre signalkilder som fx. CD eller tuner?

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
Mortus skrev:

Hej Mortus,

Er du helt sikker på problemet ikke også forekommer med andre signalkilder som fx. CD eller tuner?

Ja, det er jeg helt sikker på
Det gør det bestemt ikke mindre mystisk! Kan det tænkes, at pladespillerens placering har noget at sige?? Den står som sagt inde i en reol. Der står en mindre lampe ved siden af den, men hvis den skabte noget inteferens burde det vel kunne høres i hele frekvensområdet.. Og som sagt står pladespilleren helt i vater, så problemet ligger ej heller der!

Jeg har virkelig svært ved at sammensætte et logisk bud på mislydende, men de er meget tydelige! Især når ens hjerne i forvejen er opmærksom på dem..

ATT alle med pladespiller - er dte normalt at der kan forekomme nævnte mislyde når man afspiller vinyler ved lav volumestyrke? (dvs helt uden sammenhæng med volumen, som nævnt..)

En anden ting er, at mislydende faktisk forekommer ved andre kilder på den måde, at når jeg spiller vinyler og skifter kilde på forstærkeren (fx til Tuner) kan man ligeledes høre klar skratten. Denne mislyd er dog forbundet med volumen og lyder derudover overhovedet ikke på samme måde som de førnævnte lyde...

Uden at der på nogen måde er en logisk forklaring, så må det næsten være et eller andet i forstærkeren..?

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:

ATT alle med pladespiller - er dte normalt at der kan forekomme nævnte mislyde når man afspiller vinyler ved lav volumestyrke? (dvs helt uden sammenhæng med volumen, som nævnt..)

NEJ - det er bestemt ikke normalt. Det eneste der kan siges om afspilning ved lav volumenstyrke er at evt. brum, der er genereret af strømforsyningen som i effektforstærkeren ligger med et fast niveau uanset afspillestyrke (=signalstyrke fra forforstærkeren).Og ved lav afspillestyrke er dette brum derfor mere hørbart. Men du taler jo ikke om brum, og du har ikke samme gener fra andre signalkilder, så som vi er inde på så er det hele yderst mystisk.

Normalt er problemer med pladespillere og støj/forvrængning - hvis ikke det er relateret til nål og pickup-justering - grundet i det lave signalniveau fra pick-up'en og den kraftige frekvensafhængige forstærkning i RIAA-delen. Det vil sige at lavfrekvent støj bliver kraftig forstærket og enhver opsamlet støj fra ledninger i tonearm og signalkabler vil gøre stor skade.

Men tilbage til dit problem. Du siger at støjen "følger" bassen. Jeg fortår at det er en slags "knitren".  Er lyden at sammenligne med støv i rillen? Jeg ved at det ikke kan være støv, for så ville det jo være volumenafhængigt, men det er mere for at komme nærmere ind på HVAD det er du hører.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Men tilbage til dit problem. Du siger at støjen "følger" bassen. Jeg fortår at det er en slags "knitren".  Er lyden at sammenligne med støv i rillen? Jeg ved at det ikke kan være støv, for så ville det jo være volumenafhængigt, men det er mere for at komme nærmere ind på HVAD det er du hører.

Ja, lige præcis. Lyden følger de laveste frekvenser, jeg har dog ikke noget bud på ved præcis hvilken/hvilke frekvens(er) de optræder.

Det lyder ikke fjernt fra støv i rillen, dog med den modifikation, at lydende i dette tilfælde er mere markante og konstante. Derfor skrev jeg tidligere, at lydende nærmest tangerer små "knald"-lyde som følge af statisk udladning... Men det lyder ikke langt fra alm støv i rillen.

Det skinner måske igennem, at jeg ikke selv er klar over hvad hulen det kan være! Og derfor virker min beskrivelse måske også en anelse vaklende.. jeg er på bar bund!

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Mortus,

Jeg giver op !  Hvis du har mulighed for at teste med anden pladespiller / anden forstærker, så kunne vi i det mindste få bekræftet om fejlen er i forstærkeren, hvor jeg kun kan se at den er, da alt der kommer fra pladespilleren nødvendigvis må være volumenafhængig.

mvh

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Problem solved! Det er meget meget pinligt, og var i tvivl om jeg ville poste det. På den anden side, jeg skylder de der valgte at hjælpe et svar. Here goes: Forstærkeren var simpelthen indstillet til MC - da PU'en er en MM gav det de sjove mislyde. Dumme Mortus

Så det havde altså noget med min nylige flytning af udstyret at gøre - knappen må have rykket sig uden at jeg har set det..

For helvede da...

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Men så er det jo for så vidt godt nok, altså nu hvor du har fundet fejlen og rettet den. Processen har garanteret også gjort dig så meget klogere at det ikke sker igen, og hvis det gør ved du hvad du skal gøre ved det.

Betragt det som uddannelse.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 28 September 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej Mortus,'

Ikke noget pinligt i det - har selv prøvet noget lignende

mvh
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Side af 2 Næste >>