Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Erfaringer med VPI scout/ Scoutmaster? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med VPI scout pladespillerne.. eventuelt Scoutmaser med JMW 9,10 eller 12 tonearmen?

Har selv den mindste model, men det kunne være spændende at høre andres erfaringer med spillen.
Til top Vis gjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gjensen

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

gjensen skrev:
Er der nogen der har erfaring med VPI scout pladespillerne.. eventuelt Scoutmaser med JMW 9,10 eller 12 tonearmen?

Har selv den mindste model, men det kunne være spændende at høre andres erfaringer med spillen.

Fin tråd... Jeg er også nysgerrig

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Scout med JMW 9 arm og Transfiguration Axia pick-up...

Hvilke former for erfaringer søger du??

Den spiller bare - er nem at sætte op - det svage led i min opsætning er riaa'en....
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Jeg har en Scout med JMW 9 arm og Transfiguration Axia pick-up...

Hvilke former for erfaringer søger du??

Den spiller bare - er nem at sætte op - det svage led i min opsætning er riaa'en....

Mange tak for info .... Blandt andet også derfor at VPI i tiltaler mig.

Søger forskellige erfaringer med forskellige typer arme, pick-ups mm. på de nævnte pladespillere. Kunne være interessant at høre mere om 

gjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har dynavectors p-75 RIAA og en "alm." DV 10x5 pickup på JMW9 tonearmen - det lyder utrolig godt. Meeen kunne godt tænke mig at prøve
med nogle andre pickup'er - bl.a. den som VPI og dynavector i samarbejde har lavet til netop Scout og Scoutmaster spillerne. Et problem med DV
10x5 pickup'en er også at den er for let, så min er modificeret med en klump voks (selvfølgelig målt ordentligt op på en fin lille vægt) for at opnå
det rigtige "tryk".

Det fede ved VPI'erne er at den er så ufattelig nem at ha' med at gøre og den spiller bare

Dog synes jeg det kan være svært at stille antiskatingen korrekt... det med at dreje de fine små ledninger til tonearmen... lidt af en opgave.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også lige komme et lille indspark !

Et VPI værk er meget let at sætte op - men..... jeg vil sige at armen ikke er helt let at betjerne og arbejde med !

En pickup skal gerne side 100% rigtig - og det er ikke helt let (den gynger meget når man justere) men har man først prøvet det et par gange så går det jo ok ! 

Men alt i alt er det en kanon pladespiller - som spiller fint

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

gjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt. Uni-pivot armen er både dens styrke og svaghed - og det kan godt virke som noget "daller" når man vender plader, men som du siger
så vender man sig til det. Når først den spiller tilgiver man straks de andre småting

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Men..... en VPI kan også godt klare mange af de lidt lyse (ikke så bas stærke) pickuper - da det er et varmt og bas stærk pladespiller som har varme i dens spillestil !

Giv den en Transfiguration / Axia pickup - og så skal du bare høre !!! der for du kanon meget lyd for dine penge !!! 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal ud og have ny - eller overvejer en VPI af de større modeller (over Scout) vil jeg kraftigt anbefale en Signature arm.

EDIT: Du kan ikke få Scoutmaster med 12" og jeg er i tvivl om du kan få 10" men mon ikke, Super Scoutmaster kan man få med 10"

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

gjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jep - tror også kun den kan opgraderes til en signature arm, og så vidt jeg kan se har den netop den lille ekstra feature hvor man kan justere
antiskating.

gjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen skulle ha interesse:

http://www.vpiindustries.com/products_acessories.htm

flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set gjort de samme erfaringer som de øvrige mht. opsætning.

Jeg har kun haft min VPI Scout i et par uger, og det eneste jeg kan blive lidt uvenner med er den indbyggede pladestrammer.

Den lille gummiskive der følger med skal placeres mellem pladetallerken og plade inden der strammes, men jeg synes at den spiller bedre hvis jeg undlader at montere skiven, og i stedet for undlader at stramme den så hårdt til. Jeg er til gengæld lidt usikker på om pladerne tager skade af at blive strammet op mod den hårde pladetallerken.

Men der er helt klart mere ro i lyden hvis jeg undlader gummiskiven.

Hvordan er andres erfaringer?

Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

flemsemand skrev:

Jeg er sådan set gjort de samme erfaringer som de øvrige mht. opsætning.

Jeg har kun haft min VPI Scout i et par uger, og det eneste jeg kan blive lidt uvenner med er den indbyggede pladestrammer.

Den lille gummiskive der følger med skal placeres mellem pladetallerken og plade inden der strammes, men jeg synes at den spiller bedre hvis jeg undlader at montere skiven, og i stedet for undlader at stramme den så hårdt til. Jeg er til gengæld lidt usikker på om pladerne tager skade af at blive strammet op mod den hårde pladetallerken.

Men der er helt klart mere ro i lyden hvis jeg undlader gummiskiven.

Hvordan er andres erfaringer?

Hvis jeg har en Lp som ikke er skjæv - så bruger jeg ikke pladestrammer... det lyder nemlig bedere uden syntes jeg !! 

Prøv at kør uden pladestrammer og uden den lille gummi skive - og så prøv med !!

Man fjerner noget med den pladestrammer........  

Prøv en korkmåtte på pladetalerkeren på en VPI Scout - og lyt så......

Husk lige og justere VTA inden du lytter

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Lige et par gode råd mere:

1) Bliv enig med dig selv om hvad du vil have. Det kan nemlig bedst betale sige at købe det færdig monteret fra VPI. At købe sig til opgraderinger er i længden betydelig dyrere - omend meget tillokkende i starten.

2) Hvis du vælger en standard arm, som er et rigtig godt match med Scout'en, så må du gøre op med dig selv hvad du vil med din pladespiller. I prisklassen er Scout en topperformer og den performer super med de pu'er der er i den prisklasse. Men pynser du på i fremtiden at ville prøve nogle top pu'er uden for Scout's prisklasse - så bør du nok vælge en model med Signature armen.

3) Fordi standard armen har det rigtig godt med pu'er i vægtklassen mellem 7-12 gram. Det betyder f.eks. at en Lyra Dorian (mellemklasse pu) med vægt på så vidt jeg husker 6,2 gram. Den kører mildt sagt ad helvede til i armen. Så en godt lille tip, jo tungere jo bedre (og helst lavt tyngdepunkt altså noget krop på pu'en), f.eks en Dynavector 20X er suveræn i den. Og dermed bør man vælge en pu der ikke er så sart med opsætning - det er de billigere starter pu'er ofte ikke.

4) Signature armen har: betydelig lavere tyngdepunkt, mere dæmpning i armrør, tungere. Den kan håndtere 5-12 g. pu'er. Den er betydeligere mere rolig og dæmpet i sin opførsel - derved er den nemmere at indstille og opfører sig bedre med mere kræsne pu'er. Desuden er der et dæmpekar til silikone-olie, hvis man skulle få den mærkelige idé at køre med flimse pu'er som Grado eller Clearaudio. Og antiskate er der som nævnt også - omend ikke branchens bedste - så kan man selv tune det til at blive ret godt = minimal påvirkning af arm.

5) VPI er kendt for deres gode bund, en af de bedste - den er der hug i og på ingen måde mørk eller bamset. Og vælger du en "mørkere" pu sker der intet ved det - selvom King siger noget andet - han ved ikke hvad bund er, han kører jo Avid!

6) Pladestrammer eller ej - ja det er en smagssag.
Hos mig er følgende noteret: Med pladestrammer er der mere hug i bunden, tight og dynamisk. Uden: Mindre af det oven nævnte - men tilgengæld en mere letflydende lyd, man kan vel sige mere analog lyd. Men hvis man vil ha' den dynamiske slagkraft, så synes jeg det er med pladestrammer - det skulle jo nødig komme til at lyde som en Avid. Men jeg er ofte doven, så jeg monteret ikke altid pladestrammer - dog altid når de er skæve, det kan armen bedst med.

Inden nogen farer i flint - jeg har haft begge arme - og hørt dem med en del forskellige pu'er både her og hos Vassago.

Mvh.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
---snip--
3) Fordi standard armen har det rigtig godt med pu'er i vægtklassen mellem 7-12 gram. Det betyder f.eks. at en Lyra Dorian (mellemklasse pu) med
vægt på så vidt jeg husker 6,2 gram. Den kører mildt sagt ad helvede til i armen. Så en godt lille tip, jo tungere jo bedre (og helst lavt tyngdepunkt
altså noget krop på pu'en), f.eks en Dynavector 20X er suveræn i den. Og dermed bør man vælge en pu der ikke er så sart med opsætning - det er
de billigere starter pu'er ofte ikke.

Jeg er ikke helt enig med dig mht Lyra Dorian - jeg mener det kommer helt an på riaa'en. Jeg har kørt med Dorian på min Scout med hhv Aurio
Research PH3SE og PH7 - det spiller bare. Efterfølgende har jeg prøvet andre riaa'er og så kan jeg godt give dig ret. Men selv en Axia lyder ikke
helt 100 med en mindre god riaa...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Nope den kører ad helvede til i armen.

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes