Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Platform under pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Ny pladespiller, lækkert. Men hvad gør man for at give pladespilleren den bedste platform at stå på?

Jeg har købt en Roksan Radius 5. I en test i det engelske Hifi World har jeg læst en test af netop denne pladespiller, og her blev nævnt at det var altafgørende at sørge for et godt ståsted til den.

P.t. står den på et lille MDF-rack jeg selv har bygget: 22mm plader, solidt samlet med lange og mange skruer, med Holfi SB-feet nedenunder. Ovenpå så en Ikea Kapital slagterblok med tre skruer igennem for nem justering af vatter (stavet?), og herpå så pladespilleren.

Vægmontering har jeg det svært med pga. skråvægge. Men ville det være godt at bygge en sandkasse? Skal jeg evt. have fat på en af de her lækre, men som oftest sindsygt dyre, platforme? Andre gode råd?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

For å svare fornuftig på dette må vi vel vite litt om huset du bor i.  Hus av tre eller mur/stein?  Har rommet spilleren står i gulv an betong eller tre?  Hvis det er tregulv, er det en såkalt "flytende" konstruksjon?  Bor du ute i skogen, eller like ved en svært traffikert vei?  Eller kanskje i en høyblokk midt i byen?

For å svare litt generelt:

Hvis du bor i et trehus med flytende gulv og like ved en vei eller midt i en by, så vil vibrasjoner nesten helt sikkert være et problem.  I så fall bør racket/bordet være solid og grundig avkoblet fra underlaget/gulvet med spikes eller dempeføtter av gummi (og det er jo allerede gjort).  Generelt er gummi (eller hva de nå enn kaller materialene sine) bedre enn spikes.  Aller best er en vegghylle; evt. med to horisontale plater og dempeføtter mellom disse, men det høres jo ut til ikke å være mulig.

Hvis du bor langt fra vei med tung trafikk og/eller i et solid hus av stein eller betong er avdempning langt mindre kritisk og jeg vil anbefale at du heller låner en platform når du kan og ser om du kan høre noen forskjell.  Det er lite sannsynlig at en slik platform - trolig til en pris av flere tusen kroner - vil gi en forbedring av lyden som står i et positivt forhold til prisen.

I tillegg til dette kommer kvaliteten på resten av anlegget ditt.  Siden du har kjøpt en Radius 5, består neppe anlegget ditt av higher-than-high-end Mark Levinson, Jeff Rowland, eller lignende (ingenting galt med det, jeg har heller ikke denslags ting...).  Dermed er sjansen for at en rådyr avdempningstweak vil gi deg en kjempeforbedring av lydkvaliteten langt mindre enn om du hadde eid bare ultraanalytiske og ultradyre komponenter.   Det er vel i siste instans egentlig snakk om å bruke sunt vett - om du kjøper en platespiller til kr. 5000, så vil ikke tweaks til 5000 gjøre den særlig mye bedre enn den var til å begynne med....

For meg høres det egentlig ut som om du allerede har gjort alt du behøver å gjøre og personlig synes jeg at du nå skal glemme alt om videre avdempning og dyre platformer og heller ta frem maltwhiskyen, slenge på noen favorittplater og så parkere deg i sofaen noen timer.....

Den gamle Roksan Radius var forresten en ypperlig platespiller og den nyeste er sikkert minst like bra.  Til lykke med kjøpet! 

Agrippa

Til top Vis Agrippa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agrippa

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Hallo Kim !! Pas på med alle de SB-feet & platforme & sandkasser de kan tage dynamikken ! 

Hilsen King ... -o

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Agrippa skrev:

For å svare fornuftig på dette må vi vel vite litt om huset du bor i.  Hus av tre eller mur/stein?  Har rommet spilleren står i gulv an betong eller tre?  Hvis det er tregulv, er det en såkalt "flytende" konstruksjon?  Bor du ute i skogen, eller like ved en svært traffikert vei?  Eller kanskje i en høyblokk midt i byen?

Ja, det glemte jeg selvfølgelig at skrive

Jeg bor i lejlighed på anden sal ca. 50 meter fra en trafikeret vej. Man kan godt høre trafikken, men kun meget lavt.

Gulvet er et trægulv med det hvad du kalder flydende konstruktion, og væggene er gips.

Skråvæggene starter omkring en meter oppe, så jeg kunne eventuelt godt montere en væghylde, men det kræver lidt omrokering. Faktisk har jeg overvejet at prøve dette, men har man brug for en af de her specielle pladespillerhylder for at opnå et godt resultat, eller kan man blot tage en fornuftig hylde (f.eks. min Ikea slagterblok) og montere et par hyldeknægte på den? Pladespilleren har spikes, så den kan sagtens justeres ordentligt i vatter.

Desuden står pladespilleren lige bag en af mine højttalere, et sæt Infinity Omega med store 12" basser og bagudstrålende diskant. Pladespilleren har endvidere intet låg. Giver dette problemer? Jeg kunne godt flytte pladespilleren længere væk, og så trække et signalkabel fra RIAA til forstærker på 3 meter, ville det være bedre? Hermed kommer jeg også væk fra skråvæggene, og har bedre muligheder, og pladespilleren vil være på sidevæggen, ca. 1,30 meter til siden af højttalerne.

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Tja, det kan jo høres ut som om du er noe utsatt for vibrasjoner, så jeg tror nok jeg ville satset på en vegghylle hvis jeg var deg.

Hyllen trenger slett ikke være av noen spesiell konstruksjon, så lenge den er solid.  Slakteblokken din + et par gode, solide knekter burde gjøre en helt ok jobb.  Ellers kan du f.eks. få tak i en tynnere plate og legge denne på knektene, så 3 dempeføtter og deretter slakteblokken på topp.  Da bør du ha en mer eller mindre ideell hylle.

Plasseringsmessig bør spilleren absolutt ikke stå rett bak en høyttaler og jeg tror nok bestemt at en annen plassering og en lengre kabel vil gi deg et bedre resultat.  Lokket er det forsåvidt bare en fordel at du ikke har og selv om du skaffer deg et bør du ikke bruke dette mens du spiller.  Resonanser kan/vil oppstå inne i det lukkede rommet under lokket, med svært negative resultater for lyden.  Det trenger ikke være et stort problem, men ofte er det lett hørbart.

Agrippa

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Er der et flydende trægulv kan der ikke være tvivl om at pladespilleren må hænges op på væggen. Gør det straks...

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for de gode og fornuftige råd, specielt Agrippa for uddybningerne.

Jeg vil prøve at lege med et vægophæng, det bliver spændende

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Lykke til Kim, jeg er sikker på at du blir fornøyd med Radiusen.  Roksan lager meget bra platespillere og er slett ikke et dårlig valg hvis du skulle ønske å oppgradere en dag.  Xerxes X er en ypperlig spiller helt på høyde med Nottingham, VPI osv og Roksan TMS II er kanskje den aller beste spilleren jeg har hørt.  Uansett, glad jeg kunne hjelpe! 

Agrippa

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Kim.

Tillykke med pladespilleren. jeg er også en heldig ejer af en såden en. Den spiller rigtig godt. Min stå midlertidig på en kombi ræk (fra IKEA til både TV og anlæg) jeg har sat filtpuder under rækken. jeg har foreløbig ikke oplevet problemer med placeringen af Roksan'en men jeg vil gerne lave vægmuntering når jeg har tid og har fundet det rigtige væghylde.

Mvh,

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

ost.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Væghængt sandkasse. Der er ingen tvivl. Lav en pæn kasse fra start, du vil ikke af med den, når den først er hængt op.

mvh Ost

Til top Vis ost.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ost.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil giv de øvrige ret. Prøv med forskellige løsninger, gummi, spikes, afkoblingsplader, sandkasse.

Du kan jo hænge hyldeknægtene op, og forsøge dig frem med hvad der skal ovenpå og i hvor mange lag, det vil da være rigtig god hifi humor i denne kolde tid.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes