Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: ARCAM Diva CD62 vs. Thule CD-100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Djinkx
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg har over de sidste par dage i min søgen efter CD-afspillere i et prisleje omkring 5k, fundet de to ovenstående produkter spændende at sammenligne.

Der er dog efter test, ingen tvivl om hvad jeg vil vælge hvis jeg skulle træffe et valg mellem disse. Det vil jeg dog først komme ind på senere for at bevare spændingen.

Jeg sammenholdt de to CD-afspillere i henhold til tre forskellige skæringer med hver deres særpræg:

1) Dire Straits - Brothers in Arms

2) Eagles - Hotel California (Live)

3) E.T. Remastered OST - Track 15

Her vil følge en lille beskrivelse af de to produkters måde at tackle skæring for skæring. Jeg vil samtidig afgive en karakter indenfor fire områder (diskant/mellemtone/bas/opløsning) samt en overordnet karakter (1-10). Bemærk dog at denne karaktergivning ikke skal illustrere andet end forskellen på de to produkter. Lyder karakteren på 10, betyder det derfor ikke at dette er det bedste produkt på markedet.

ARCAM Diva CD62...

1) ARCAM leverer et fint lydbillede. Man fornemmer forvrængningen i guitaren og har en lækker blød pude af en bas. Diskanten er meget fremtrædende uden dog at virke direkte skinger. Forsangerens stemme træder dog en smule ud af karakter og virker let sløret til tider.

Diskant: (6/10), Mellemtone: (7/10), Bas: (7/10), Opløsning: (7/10)

2) I forbindelse med live-musik må ARCAM betegnes som ganske udmærket til prisen. I Eagles - Hotel California, er der fin afstemning mellem såvel forsanger som de dybe toner. Dog er forsangerens stemme denne gang en smule skinger. Bassen tager igen flest kegler ved dens afrundethed og flotte tilpasning. Der mangler dog detaljer i lydbilledet. Jeg savnede mere spænding.

Diskant: (6/10), Mellemtone: (7/10), Bas: (8/10), Opløsning: (6/10)

3) Efter at have lyttet til lidt pop/rock/soul kom der noget helt andet på bane i form af filmmusik. Har ARCAM en akilleshæl må den siges at ligge her. Jeg følte på ingen måde at jeg kunne se det store orkester for mig da jeg lukkede øjnene (og jeg prøvede tilmed andre skæringer i samme genre, uden held). Tværtimod blev lyden meget kedelig og det lød til tider som om ARCAM'en havde rygerlunger. Alt for mange gange forsvandt de små nuancer i en alt for høj brølende trompet, som om den skulle trække vejret efter de store effekter.

Diskant (4/10), Mellemtone: (5/10), Bas: (6/10), Opløsning: (4/10)

Samlet karakter: (6/10)

Thule CD-100...

1) Thule leverer en voldsom dynamik ved afspilningen af Brothers in Arms. Måske en anelse for meget. Men vigtigst er det dog at detaljerne i lydbilledet ikke forgår under dynamikken. Man hører alle detaljer og Thulen var endda i stand til at afsløre visse svagheder ved mine højtalere under denne skæring. Det overraskede mig meget. Bassen er flot afrundet og ikke til at tage fejl af, samtidig med en detaljeret top.

Diskant: (8/10), Mellemtone: (8/10), Bas: (9/10), Opløsning: (9/10)

2) Der var ikke de store svaghedstegn tilstede under afspilningen af Hotel California. Live-lyden kunne man måske ønske sig lidt mere af. Men dynamikken i Thulen gjorde igen indtryk. Meget detaljeret opløst i top og mellemtone-området. Mens der dog manglede en smule i forhold til ARCAMs flot afrundede bas. Thulen gav mig endda hårrejsning på den gode måde undervejs.

Diskant: (8/10), Mellemtone: (8/10), Bas: (7/10), Opløsning: (9/10)

3) Igen kom filmmusikken. Og endnu må det først og fremmest sige at man ikke kan forvente ret meget hér af en CD-afspiller i 5000 kroners-klassen. Dog overraskede Thulen mig igen. En flot mellemtone prægede lydbilledet. Den før brølende trompet var nu blevet udskiftet med en behagelig afstemt lyd og detaljerne kom med selv efter de større effekter. Dybden var ganske flot og toppen lå fint i tråd med mellemtone-området. Endnu engang fik jeg undervejs ståpels, kun af det gode.

Diskant: (7/10), Mellemtone: (9/10), Bas: (7/10), Opløsning: (8/10)

Samlet karakter: (8/10)

Efter lyttetesten må jeg indrømme at Thulen overraskede mig meget. Var selv gået selv i lytteboksen med en lille formodning om at det ganske vist ville blive tæt løb, men at ARCAM ville trække det længste strå. Det var imidlertid ikke tilfældet. Og endda langtfra i mine ører. Husk nu på at det er MINE ører der har bedømt, IKKE dine! Det har meget at sige. Nogle vil kunne lide ARCAM'en bedre end Thulen. Man kommer heller ikke udenom at det ikke vil være al musik Thulen er bedst til. Men nu har jeg givet dig et objektivt billede på disse udmærkede CD-afspillere. Håber det er noget du kan bruge.

Med Venlig Hilsen

Dan Bering

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes