Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan jeg udnytte NAD 216 THX bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kruspe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Yamaha RXV-2700 surround receiver med en NAD 216 THX effektforstærker sat til at trække fronthøjtalerne. Men der kommer ikke helt det boost ud af, som jeg havde håbet. RXV-2700 er i forvejen ret kraftig, men havde regnet med, at NAD'en alligevel ville forbedre lyden.

Hvordan tilslutter jeg NAD'en bedst muligt? Med andre ord: er der andre måder end at trække kabler fra receiverens pre out-udgange ned i NAD'ens indgange og så ét kabel til hver højtaler fra hver højtalerudgang?

Mvh Søren
Til top Vis Kruspe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kruspe

Kruspe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Og et andet spørgsmål: ville jeg få noget ud af at købe en ekstra effektforstærker?

Og kan nogen forklare mig, hvad bi-amping og brokobling er?

Håber, nogen kan give mig nogle gode svar

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Bi-amping: Der bruges to forstærker-kanaler til at drive (normalt) hhv. bas og diskant/mellemtone på højttaleren. Det kræver, at højttaleren kan bi-ampes, altså at der er to sæt terminaler, der kan drives hver for sig. Nogle mener, man bør bruge samme forstærker til både bas og diskant/mellemtone, andre mener, man kan udvælge sig forskellige forstærkere, med særlige kvaliteter i de respektive tone-områder.
Brokobling: To identiske forstærker-kanaler deles om at forstærke signalet. Det sker ved, at signalet sendes til de to indgange. På den ene indgang fasevendes signalet. Højttaler-signalet tages fra den varme/røde/+ terminal på de to kanaler. Kold/sort/- terminaler anvendes ikke.

Hvis ellers du kan få niveauerne til at passe, kan du, hvis dine fronthøjttalere har mulighed for bi-amping, prøve at bruge Yamaha'ens front-effektkanaler til at drive fx. diskant/mellemtone, og NAD'en til at drive bassen.Det bør give mulighed for lidt afstresning af Yamaha'ens strømforsyning, når NAD'en tager sig af bashuggene.

Kruspe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Tak for yderst anvendelig info, KimG!

Jeg har nu sat Yamaha'en til at styre diskanten og NAD'en til at køre bassen. Jeg synes helt klart, der er en forbedring!

Tror du, jeg ville kunne vinde endnu mere ved at anskaffe mig endnu en NAD 216 THX og dermed have sådan en til hver af fronthøjtalerne?

Mvh Søren

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

En ekstra NAD kan muligvis gøre en forbedring -

Der er her ligesom to muligheder.

1) Er dine fronthøjttalere 3-vejs og kan de tri-wires, så kan du med den ekstra NAD vælge at tri-ampe: Fx. Yamaha til diskant, en NADkanal til mellemtone, en NADkanal til bas - I hhv. venstre og højre side forståes......

2) 2-vejs højttalere/bi-wiring mulighed. Yamaha til diskant/mellemtone og en brokoblet NAD til bassen. MEN! Har du virkelig brug for al den ekstra power på bassen? Og, måske vigtigere: Lyder en brokoblet NAD bedre end en normalt opkoblet ?

Et skud fra hoften: Glem det, men på den anden side, - det er ikke til at vide, før det er prøvet:::

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle højttalere der er tale om?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Den sidste yamaha reciver jeg havde (rxv-800) smed jeg en 2*200w eff. blok på til fronterne for at få mere kontrol over mine fronter en med yamaha's egne 100w

Det resulterede dog i at jeg måtte i reciverens setup for at sænke signalet på front med 10db ellers kunne jeg overhovedet ikke få nok ud af min center og bag højttalere. Så husk lige det

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Kruspe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Højtalerne er Yamaha NS-525F.

http://www.yamaha-hifi.com/index.php?lang=d&country=DK&a mp;idcat1=2

Jeg fik dem til en god pris sammen med receiveren, en center og en sub. De spiller udmærket, men bestemt heller ikke mere end det. Ville gerne skifte dem ud med Dali Ikon 6 (eller noget dyrere), men det koster, så denne løsning er ok indtil videre...

Helt generelt synes jeg bare, at der mangler et eller andet i lyden - især når jeg hører musik i stereo, filmlyd er rigtig godt. Men lige en lidt skarpere diskant og lidt mere punch i bassen ville være fedt. Hvor tror I, jeg ville få mest ud af at skifte ud? Et par nye højtalere? Eller en bedre effektforstærker? Jeg synes nok lidt, at lyden burde være bedre, da der efterhånden er smidt en del penge i anlægget (receiverens listepris er trods alt 14.999,-...)

Kruspe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Mht. udskiftning med henblik på forbedring af musik i stereo så bruger jeg lige nu min DVD-afspiller: Harman Kardon DVD 25 til CD'er. Ville jeg kunne høre forskel, hvis jeg anskaffede mig en dedikeret CD-afspiller i god kvalitet?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig lige endnu en mulighed, hvis der bruges en NAD mere.

Undlad at bruge Yamaha'ens front-forstærkere (om ikke andet så i hvert tilfælde til front) og brug de to stk. NAD til bi-amp af front-højttalerne. Det giver muligvis også noget.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes