Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega 3 kører for langsomt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JensP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har "arvet" en ældre Rega 3 pladespiller. Jeg kan høre, at den kører for langsomt. Drivremmen er også lidt slap, men jeg har prøvet med nogle elstikker som midlertidig drivrem, og den kører stadig for langsom. Kan omdrejningshastigheden justeres på nogen måde, eller skal der ny motor i?

Hvad koster en ny drivrem mon? Hvad koster en ny motor, hvis den skal skiftes? Og hvor får man stumperne? Er det mon værd at ofre pengene på denne gamle pladespiller?

Der sidder en ét-punkts ophængt tonearm på uden navn. Det ligner ikke en Rega arm, men hvad er det mon?

Mvh. Jens

Til top Vis JensP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensP

t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

Rega drivremme kan fås i løs vægt (vistnok for 150 kr). Umiddelbart vil jeg tro, at det er løsningen på dit problem - drivremmen skal jo leve op til nogle ganske bestemte specifikationer for at den kan rotere pladetallerkenen med den korrekte hastighed. Hvis motoren skal udskiftes, kan du investere i en motor-opgradering, men jeg tør ikke sige om det så bedre kan betale sig at undersøge andre muligheder. Jeg mener at tidlige Rega'er kom med en S-formet Lustre arm. Måske er det sådan en der sidder på din spiller?

Du kan finde detaljer/kontaktinfo på rega.dk.

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Et skud i tågen mht. armen.

Hvis armen kan løftes af og der er fire små kviksølv-bade til de fire kontakter på armen, så kunne det være en Keith Monks Audio Ltd 'Laboratory pickup arm'?

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Remmen skal skiftes (ca. 150 kr. som nævnt), men det kan også være at det flydende ophæng (en lille o-ring) skal skiftes. Pladestallerkenens base kan også være gået løs, prøv at hive lidt i den (den skal sidde helt fast). Ydermere kan det være at den trænger til lidt olie (køb det tyndeste du kan få hos en cykelhandler), tag tallerkenbasen ud af spindelen, den skal sidde i et vakuum sug, dvs. hvis den kan falde ned over spindelen af sig selv eller blot med et lille tryk så skal der lidt olie på spindelen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 05:46 | IP-adresse registreret  

For et par måneder siden var der en her på stedet med et tilsvarende problem og da viste det sig at være pulley'en (plastikhjulet der sidder på motorspindlen og trækker i remmen så pladetallerkenen drejer rundt) der sad løst på motorens spindel. Løsningen hvis dét er problemet er at lime pulley'en fast med alm. lim, dvs. tage pulley af og påføre lim på pulley og motorspindel og så montere pulley igen og lade det tørre.

Prøv at undersøge om dét er problemet før du kigger efter ny motor (som vist iøvrigt ikke er helt billig, uden at jeg dog kender den eksakte pris).

VH Jeppe

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jens P

Angående dit problem med hastigheden på en Planar 3.

Det er formentlig ikke remmen, men derfor kan den godt trænge til at blive skiftet, pris 120,-

Der er højst sandsynligt tale om en af to ting, enten er pulley`n, det lille sorte trækhjul, gået løs og skal så afmonteres og pålimes igen eller også har motoren "sat" sig, så den kører langsommere, i det tilfælde vil den fornuftigste løsning være et Upgrade motorkit med ny strømforsyning og motor. Et upgradekit forbedrer lydgengivelsen og forlænger din pladespillers levetid og koster 1000,- hvis du selv monterer det.

Venlig Hilsen

Bent Sejbæk

MEDLYD

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes