Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 07:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lille rørforst. med hul igennem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan foreslå en konstruktion af en lille rørforstærker.

Forstærkeren skal drive en følsom diy båndenhed med ca. 1 ohm impedans.

Jeg bliver helt blød i knæene når jeg ser en konstruktions samling som den der findes på Torben's Hifi side 'Klassiske eller berømte diagrammer': http://tkhifi.homepage.dk/teori.html

Min (modne) musiksmag og mine båndenheder egner sig vist rigtig godt til en rørkonstruktion.

Jeg har kælderen fuld af div. trafoer (typisk 2x18v) og lytter (50v) som det ville være rart at få brugt til noget fornuftigt. Ellers er det planen at genbrugs-dimserne med tiden skal erstattes/opgraderes med stumper af bedre materialer (gerne hjemmelavede stumper). Men først skal den lige spille.

Den konstruktion jeg er på jagt efter skal ikke være et 'kit' men må godt være så gennemarbejdet en konstruktion, at jeg ikke skal 'opfinde' selv mht. kredsløbet. Jeg har tidligere lavet en serie TheEndMk3 (som iøvrigt har spillet upåklageligt i små ti år), men de var leveret i kit-form og udgjorde ikke den store udfordring idet konstruktionen ikke skulle tilrettes stumper som måtte træde istedet for ufremskaffelige varianter. Så heldig forventer jeg ikke at være i denne omgang men da jeg får brug for hjælp/kontrol hver gang noget skal erstattes af noget andet, så nytter det nok ikke med en konstruktion på 'inspirations stadiet'.

Så del endeligt ud af dine tanker, råd, ideer, forslag (evt. links)

Jacob

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hej jacob

du skriver rørforstærker, men jeg ved ikke om 18v er nok til en sådan

du kunne måske i stedet lave en lille klasse-a dims, dem er der mange af på nettet ex. http://k-amps.8m.com/circuits.htm

jeg har ikke meget forstand på elektronik, så måske nogle har bedre idéer

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det vigtige er måske ikke så meget genbruget af gamle stumper (de nævnte stumper er faktisk nogen jeg lige har pillet ud af en død 30 watts klasse A transistor-konstruktion fra Ny Elektronik 1983 som min far engang har bygget).

Det springende punkt er enhedernes lave impedans og 'vellyd'.

Det var iøvrigt en fin samling af konstruktioner som link'et henviste til, men hvad kan anbefales?

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Inden jeg kommer for godt igang kunne det være jeg skulle undersøge om det overhovedet er muligt at lave et 'aktivt' synkronfilter. Ellers kan det næsten være det samme.

Er der nogen i DK der har prøvet at kører JH Monster med batterier? 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

En 2*18V trafo egner sig perfekt til en John Linsley-Hood klasse A
forstærker (med transistorer godt nok) men jeg tør ikke garantere at
den kan lide den lave impedans. Se på www.tcaas.btinternet.co.uk
for mere info.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Det var netop på det site jeg læste om batteri driften af JH's monstere.

Det er sådan set nemt nok at finde konstruktioner, men hvilke kan anbefales til mit brug? (HT impedans ca. 1 Ohm og max. vellyd i mellemtone og diskant ved afspilning af natklubs jazz på vinyl).

Rør, transistorer og 18 volt er tekniske ligegyldigheder (som jeg var så dum, selv at bringe til tovs).

Min store bekymring er pt. synkronfilteret.

Jeg har vist en lang tråd at læse igennem, igen, igen (men jeg kan vist starte på side ca. 25 denne gang).

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

En Linsley Hod kan sagtens modificeres til at drive 1ohms enheder. Intet problem. Og den spiller fremragende!
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 April 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Macwerk]

Jeg har kælderen fuld af div. trafoer (typisk 2x18v) og lytter (50v) som det ville være rart at få brugt til noget fornuftigt. Ellers er det planen at genbrugs-dimserne med tiden skal erstattes/opgraderes med stumper af bedre materialer (gerne hjemmelavede stumper). Men først skal den lige spille.

Tjaah, de 18V trafoer er nok ikke til meget i rørsammenhæng, det skulle da lige være til gløden, men de mest brugte rør kører på 5, 6.3 eller 12.6V. En typisk højspænding til udgangstrinnet vil oftest ligge på mellem 300-600V afhængig af rør, og mere hvis det er store 211 eller 845 trioder.

Den konstruktion jeg er på jagt efter skal ikke være et 'kit' men må godt være så gennemarbejdet en konstruktion, at jeg ikke skal 'opfinde' selv mht. kredsløbet.

Skal det være push pull eller single ended? Hvor meget effekt?

Jeg har tidligere lavet en serie TheEndMk3 (som iøvrigt har spillet upåklageligt i små ti år), men de var leveret i kit-form og udgjorde ikke den store udfordring idet konstruktionen ikke skulle tilrettes stumper som måtte træde istedet for ufremskaffelige varianter. Så heldig forventer jeg ikke at være i denne omgang men da jeg får brug for hjælp/kontrol hver gang noget skal erstattes af noget andet, så nytter det nok ikke med en konstruktion på 'inspirations stadiet'.

Så del endeligt ud af dine tanker, råd, ideer, forslag (evt. links)

Der er mange muligheder, fortæl lidt om hvad du ønsker og hvilken prisklasse. En single ended forstærker med 5-10W er forholdsvis nem at lave.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Verden ligner ikke helt den fra januar og jeg venter pt. med at gøre noget som helst mht. forstærkere før mine Macwerk/Duelund højttalere er færdige. Indtil da er jeg lidt svær at hjælpe, ellers tak.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes