Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgradering fra Nak CA5EII/PA5EII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 November 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er ved at blive tosset over knas med potmeteret i min ellers fortrinlige Nakamichi CA5EII preamp. Man kan selvfølgelig sætte et nyt i, men den og dens power-fætter (PA5EII) er over 15 år, så måske var tiden inde til en opgradering.

Er der erfaringer med opgradering fra CA5EII/PA5EII? Jeg er meget glad for Nakamichiernes magt og fylde og glad for den udmærkede MC-indgang.

Jeg er tidligere blevet anbefalet en Copland rør-pre. Men ellers er radaren rettet mod fx. Densen 150 med MC-kort - er der mon nogen som har prøvet den og hvordan var den?

Mange hilsener

Rolf

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 November 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej  

Mht. pre-amp'en ..., så ville jeg montere en attenuator pga. at forstærkeren vinder ganske meget i lydkvalitet.

Power-amp'en så skal du slippe temmelig mange penge for en ny power-amp der yder lige så godt ..., kortsagt du bør beholde den

Min egen PA-5EII yder kontinuerligt en uklippet spidseffekt på 2x 400W/8Ohm på mine Martin Logan CLS ...., hvis jeg acceptere at klipping sker med ikke for tætte intervaler, så kan en endnu højere ydelse trækkes ud af Threshold klonen ..., forøvrigt så bliver den dårligt nok lun af denne behandling  

En side bemærkning vedr. Naka's "Stasis" effektforstærkere..., Nelson Pass har ALDRIG! været med til at designe disse forstærkere..., han solgte blot Nakamichi rettighed til at benytte "Stasis" patentet for en sum som var "latterlig" høj ... (kilde: Nelson Pass himself på  www.diyaudio.com)

Kigger man på Naka PA-5E (såvel MKI som MKII) kontra de originale Threshold's ..., så er det S-300 der er "far" til PA-5'erne  egentligt slet ikke underligt at firmaet valgte at klone de meget vellydende "Stasis" forstærkere for Nakamichi var importøren af Threshold til det Japanske marked

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej ML_CLS.

Tak for dit interessante input. Hvad mener du med montere en attenuator - udskifte potmeteret i pre-ampen med en sådan?

Måske ved du, at der findes en del forslag til forbedring af PA5EII'eren - udskifte kabler internt, skrue op for bias-strømmen mv. Der skulle være noget at hente på den konto, men det er jo lidt drastisk.

Hilsen Rolf

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej RolfeZ

Har tidligere haft en Naka CA5EII - havde den vel et par år.

Skiftede den ud med en TinyTube som til min overraskelse var klart bedre. Den måtte dog lade livet for en Copland CTA301 mkII som igen var klart bedre.

Jeg kan derfor kun sige at Copland'en er meget bedre end Naka'en - en MC-forstærker har den dog ikke - der må du have fat i en trafo eller MC-forstærker. Til gengæld er RIAA'en rigtig god.

Du skal dog regne med at du skal bruge penge på rørene hvis du skal udnytte potentialet. De originale eller tilsvarende kineser- eller russer-rør lyder ikke nær så godt som kvali-rør. Man kan også med fordel skifte kablerne fra print til phono-bøsninger. Og hvis man er hardcore også kigge på nogle af komponenterne.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hej Rolf

Ja ..., jeg tænker på en NLE Att. i pre-amp'en.

Der er faktisk ikke så meget at hente i en PA-5EII ..., den er særdeles velbygget vel nok den fineste og bedst lydende Japanske power-amp der er lavet (i sin prisklasse) alle kablerne er LC-OFC ..., jeg kan da love dig at dele mine egne mods af den, det eneste jeg har lavet ved min er at parr. koble direkte over hoved-lytterne det var hørbart, jeg vil gerne lave et par yderligere ting ved den, men jeg skal først have fat i servicemanualen, et punkt der vil optimere den kraftigt er at feed back'en kan sænkes til den originale værdi (Threshold S-300)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes