Forfatter |
|
FunkyMan Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 04 December 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er på udkig efter en ny forforstærker til mine Dali Helicon 400, da min nuværende (rotel rc06) er for lys/skinger i lyden.
Har I nogle bud på hvad der er værd at kigge efter? Mit budget er 5-8000 kr (nyt) - måske lidt mere. Lyden skal helst være åben og detaljeret i toppen, bassen skal være stram og ikke buldrende.
mvh
Funkyman
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 06 December 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
FunkyMan skrev:
Hej,
Jeg er på udkig efter en ny forforstærker til mine Dali Helicon 400, da min nuværende (rotel rc06) er for lys/skinger i lyden.
Har I nogle bud på hvad der er værd at kigge efter? Mit budget er 5-8000 kr (nyt) - måske lidt mere. Lyden skal helst være åben og detaljeret i toppen, bassen skal være stram og ikke buldrende.
mvh
Funkyman
|
|
|
Hej "Funkyman"...
Har du med 100 procents sikkerhed snævret 'problemet' ind til Rotel'en?
Hvad har du ellers af udstyr?
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
FunkyMan Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels,
Ja, jeg er rimelig sikker på at det er min rotel, der er lidt lys i det.
Jeg har haft H400'erne koblet på en Classic 6.6B integreret forstærker + en billig sony cd afspiller. Der var lyden god, men Classic'en manglede lidt kræfter, synes jeg.
Nu har jeg koblet ht'erne til en rotel for- effektforstærker (rc06 + rb1080), samt en Marantz cd afspiller. Resultatet er lidt for skinger lyd (faktisk kun når der er skruet meget op), men tilgengæld er der power nok. Jeg går ud fra, at pre'en "former" lyd karakteristikken mere en effektforstærkeren - eller hva'?
Håber der er nogle der har nogle bud på en varm forforstærker.
mvh
Funkyman
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 07 December 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med noget brugt Electrocompagniet eller Primare ? De hælder til den lidt bløde og behagelige side  . Eller måske en ny Atoll pre ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
pretsch Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 07 December 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej FunkyMan!
Det lyder som om du har sat 3 komponenter hældende mod det lyse i streg:
Marantz CD er lys i klangen Rotel ForForstærker er lys i klangen Rotel RB-1080 vil jeg tro er forholdsvis neutral Dali er definitivt indbegrebet af lys klang
Mit foreslag vil være at du kigger nærmere på nogen af de amerikanske mærker, hvis du ønsker at farve lyden. F.eks. Parasound, Harman Kardon, Luxman hvis det er til at opdrive eller evt. en forforstærker med rør
MVH
Peter
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
pretsch skrev:
Hej FunkyMan!
Dali er definitivt indbegrebet af lys klang
|
|
|
Hvor har du den opfattelse fra ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Eller måske en ny Atoll pre ? |
|
|
Det var slet ikke en tosset ide. Kiilsgaard har en Atoll pre til sine Helicon 300, og den gør det i alt fald godt. Den er noget mere afrundet og "rigtig" i lyden i forhold til Classic 6.6b (forforstærker del). Måske ikke den store perspektiv mester, men rigtig god til at trække detaljer frem og god dynamik. Mener det er PR200 han har. Ellers er det jo bare med at låne med hjem og få testet igennem! Altid det bedste, vi kan jo være nok så kloge her på forum
|
Til top |
|
|
FunkyMan Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for input'ene.
pretsch skrev:
Marantz CD er lys i klangen Dali er definitivt indbegrebet af lys klang
|
|
|
Jeg troede faktisk ikke, at Marantz blev opfattet som lyse i lyden. Jeg synes egentlig selv, at den er detaljeret uden at være skinger - ihvertfald sammenlignet med min HK DVD 21. Det der er problemet med min nuværende opsætning, er især kvinde-stemmer, når jeg spiller meget højt. Der lyder især 's'erne meget som ssss (håber I forstår hvad jeg mener). Det gør egentligt ikke så meget at lyden er lys/detaljeret? der er problemet - men mere at eliminere ssss'erne. Jeg har haft selv haft primare pre30 og atoll pr200 i tankerne.
Er der nogen der kender disse to, og som kan komme med en sammenligning? Evt. også med Naim og Rega Cursa?
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg har selv haft Dali Helicon 400 i 3 år, med Holfi forstærkersæt spændt for... min forforstærker Holfi Pre NB1 S.E. er købt brugt for 8k... det spiller..
mvh. Jan
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
FunkyMan skrev:
pretsch skrev:
Marantz CD er lys i klangen Dali er definitivt indbegrebet af lys klang
|
|
|
Jeg troede faktisk ikke, at Marantz blev opfattet som lyse i lyden. Jeg synes egentlig selv, at den er detaljeret uden at være skinger - ihvertfald sammenlignet med min HK DVD 21.
|
|
|
Nej, det er også nyt for mig. Jeg tror da heller ikke at det er cd-afspilleren der er problemet hvis det kun er når du spiller meget højt.
|
Til top |
|
|
FunkyMan Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boegedal skrev:
Hej...
Jeg har selv haft Dali Helicon 400 i 3 år, med Holfi forstærkersæt spændt for... min forforstærker Holfi Pre NB1 S.E. er købt brugt for 8k... det spiller..
mvh. Jan |
|
|
Hej Jan, Har lige prøvet at læse lidt om Holfi, og det virker umiddelbart interessant. Holfi bruger tilsyneladende også Dali Helicon som reference højtalere :) Men hvor kan man købe Holfi? Troede hifiklubben gjorde det, men kunne ikke finde noget Holfi på deres hjemmeside.
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har selv koblet rotel rsp1068 - rb990 - til dali 850
det var lidt lys ved store styrker - men har skiftet diskanterne i mine dalier til ss9700 - det er som jeg godt vil have det nu..
Men tror du måske ska se efter noget NAD eller parasound for forforstærker - pt er min rsp 1068 til rep, så bruger en gammel NAD 314 som forforstærker - den er lidt mørkere i klangen..
Håber du finder noget, men lyt dig frem der er mange meninger alle steder...
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej FunkyMan
Ja, det er rigtigt at HiFiKlubben har forhandlet Holfi, men de brød samarbejdet... Jeg ved ikke om der er kommet en ny forhandler i stedet for, men prøv evt. at sende en mail til Holfi... ellers er der for tid til anden brugt Holfi til salg her på hifi4all...
Jeg har også hørt, at de har brugt Dali Helicon som reference når de har lavet forstærkere, og det spiller også kanont sammen... Jeg har desværre ikke mine Helicon mere, da jeg lige skulle bruge nogle kontanter.. men måske får jeg allerede nogle nye Dali'er i næste uge...
Min forforstærker er som sagt Holfi Pre NB1 S.E. og min effektforstærker er Holfi Power NB250, og det er et fedt sæt til Dali Helicon 400 eller Dali Euphonia MS4
mvh. Jan
|
Til top |
|
|
pretsch Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 08 December 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
pretsch skrev:
Hej FunkyMan!
|
|
|
Hvor har du den opfattelse fra ?  |
|
|
En sammenligning med den virkelige verden - hvis en hi-hat eller lilletromme prikker mere i ørene end den rene vare i den virkelige verden, så er lyden lys efter min mening, men det kan jo være den virkelige verden der lyder forkert....
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 09 December 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men vil Primare egentlig ikke gå rimeligt fornuftigt til Dali?
Jeg ville synes at de supplerede hinanden ganske godt. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
FunkyMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello alle og tak for de forskellige inputs.
Det bliver til en Atoll Pre200 og en Primare PR30 (begge brugt), så må vi se hva' for een der er bedst 
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 13 December 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal nok blive godt! husk at fortælle os om dine lytte oplevelser med dem
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
pretsch skrev:
Acer skrev:
pretsch skrev:
Hej FunkyMan!
|
|
|
Hvor har du den opfattelse fra ? 
|
|
|
En sammenligning med den virkelige verden - hvis en hi-hat eller lilletromme prikker mere i ørene end den rene vare i den virkelige verden, så er lyden lys efter min mening, men det kan jo være den virkelige verden der lyder forkert.... 
|
|
|
Ok, jeg kunne nok nævne en 3-5 andre mærker der er markant lysere end Dali men hvis det er dit indtryk så er det jo det __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skriver i tåge.
Find den gammel ML28 eller en Kenwood L1000.
To gode preamps også især hvad de kan findes til.
|
Til top |
|
|