Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dali III Højttalere - Watt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LauritsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har 4xDali III højttalere stående, og jeg aner ikke hvor mange watt de er på (stykket)?

Har ledt lidt inde på google, men kan kun finde italienske sider, som jeg ikke forstår et hak af.

- Håber en af jer har svaret jeg søger :)

P.S.

Hvor kan man evt. se (hvis det står skrevet ned på kabbinettet) henne? 

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du bruge en Watt angivelse til?? Det er ikke noget der giver ret meget mening i min verden. Hvis det er for at vide hvor meget de kan tåle kan du sagtens opleve højtalere der brænder af meget før det de er "opgivet" til og samme højtaler i andre situationer tåler mange gange den opgivne effekt. Det har mere at gøre med hvor meget din forstærker overstyrer når den spiller højt og så kan en 30w forstærker sagtens riste diskanten i en 250W højtaler. I øvrigt kan man ret let høre når en højtaler er presset og der skal skrues ned og en Dali III kan da spille pænt højt - specielt med en ordentlig forstærker der kan levere rene Watt (og så betyder det meget mindre hvor mange watt).

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

LauritsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Granholm:

Jeg har en 320w. Nikko forstærker, og ja, Dali'erne kan satme spille højt, men det var mere bare for informationens skyld :)

Skal ikke rigtig bruge det til noget, andet end fylde, da jeg skal ha' oprettet mit lille anlæg her på HiFi galleri :)

LauritsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Men der er vist en løs forbindelse inde i min forstærker, da det skrætter meget ud af højttalerne, og har testet højttalerne på en anden forstærker, og der virkede de fint.

- Og ved ikke lige hvad jeg skal gøre.. :s

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

LauritsC skrev:

Granholm:

Jeg har en 320w. Nikko forstærker, og ja, Dali'erne kan satme spille højt, men det var mere bare for informationens skyld :)

Skal ikke rigtig bruge det til noget, andet end fylde, da jeg skal ha' oprettet mit lille anlæg her på HiFi galleri :)

Jamen de fleste herinde er jo faktisk ligeglade. Effektopgivelsen siger jo faktisk intet om hvor højt de spiller, og da slet ikke noget om hvordan de spiller.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

LauritsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen:

som sagt, så var det bare for fylde, da jeg ikke har skrevet så meget igen, da jeg er løbet tør for idéer.. :P

Og da mine billeder derinde ikke er i topkvalitet, må jeg hellere fokusere på teksten

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

LauritsC skrev:

KimHRasmussen:

som sagt, så var det bare for fylde, da jeg ikke har skrevet så meget igen, da jeg er løbet tør for idéer.. :P

Og da mine billeder derinde ikke er i topkvalitet, må jeg hellere fokusere på teksten

Øh.. Tom tekst er da noget man fyldte i sin stil i 7. klasse... men i virkeligheden er det blot til gene frem for gavn.

Måske du skulle prøve med noget beskrivende tekst af dine lytteindtryk, forsøg med udstyr, erfaring med højtalerpositioner...
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

LauritsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen:

Jeg er bare ikke så vant til "det virkelige liv" endnu, da jeg stadig hænger i, i 9. klasse.. ;)

Glimrende idéer med lytteindtryk osv. :)

Tak skal du ha' :)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give de øvrige indlægsholdere 100% ret - Watt-opgivelse betyder i det store hele intet.

Fyld hellere nogle lyd/placeringserfaringer ind - ganske som det er blevet foreslået.

En gl. regel er, at "når l**tet begynder at lyde forkert (brækker sig), så skru ned til det lyder ordentligt"

Selvfølgelig en lidt firkantet måde at sige tingene på, men emnet har vi vist trådt nok rundt i .

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

At watt ingen betydning har for højttaleren er det samme som at sige watt-angivelsen af diverse spoler også er ligegyldigt.

Hvis man ønsker vellyd i særklasse skal det hele jo hænge sammen.

Men man er da velkommen til at sætte 20watts højttalere til et 100watt anlæg hvis man har lyst til det........men min 20watter trækker mine 200watt´s højttalere uden problemer....

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

En højttalers egenskaber måles ikke i Watt, men da der i gamle dage (og nu på de små anlæg) var tendens til at mange højttalere brændte af, angav man  Watt som den maksimale effekt de kunne tåle, INDEN de brændte af. men: En højttaler er ikke "på Watt" men hvad den tan omsætte inden den bliver for varm, inden at den går i stykker. En god højttaler med den gode forstærker, der ikke bliver effektbegrænset, brænder ikke af med mindre du spiller så højt, at du risikerer tinnitus og høretab i længden. Da jeg forudser, at mange unge mennesker vil få høretab, har jeg kraftigt investeret i flere høreapparatvirksomheder: Oticon og GN Store Nord! 

Tænk på det!

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Ha ha ha ha....næ, højttalere måler man ikke i watt og de færreste ved frekvens....

Nogle af nutidens dyre studio-højttalere måler da helt ad h.....til, mildt sagt. Men man kunne jo sagtens skrive watt på som angiver det antal watt som skal til før højttaleren begynder at forvrænge eller simpelthen brænder af. Når der nu bliver sendt større og kraftigere forstærkere ud på markedet ville det være rart man ikke bare satte nogle "for små" højttalere til.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

LauritsC skrev:

Men der er vist en løs forbindelse inde i min forstærker, da det skrætter meget ud af højttalerne, og har testet højttalerne på en anden forstærker, og der virkede de fint.

- Og ved ikke lige hvad jeg skal gøre.. :s

Nu har jeg jo så ikke lige hørt fænomenet på netop dit anlæg - men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du muligvis har et såkaldt "snavset potentiometer" (snavset indmad bagved volumeknappen). Dette kan renses af en, som ved, hvordan man gør og behøver ikke koste en bondegård.

Skratter det kun - når du har fat i volumeknappen - er det nok det, som er problemet og det kan klares billigt som sagt.

Hvis det skratter uden at du har fat i volumeknappen, så kan det være så mange andre ting der er galt - og dét vil jeg helst ikke spille for klog i på afstand.

vH

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Ha ha ha ha....næ, højttalere måler man ikke i watt og de færreste ved frekvens....

Nogle af nutidens dyre studio-højttalere måler da helt ad h.....til, mildt sagt. Men man kunne jo sagtens skrive watt på som angiver det antal watt som skal til før højttaleren begynder at forvrænge eller simpelthen brænder af. Når der nu bliver sendt større og kraftigere forstærkere ud på markedet ville det være rart man ikke bare satte nogle "for små" højttalere til.

Og med det mener du.....???

Vh

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes