Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Udskiftning af trafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer der har erfaret en gevinst i at udskifte til ny og bedre trafo ( går med tiden i mætning ) på en forstærker ? det er jo velkendt at elektrolytter bliver trætte og udtørrede med tiden og netop her er der ofte stor gevinst ved udskiftning.

Jeg har selv lige udskiftet en 20 år gammel alm. E-kerne trafo 2x35 V 235 VA til en ringkerne 2x40 V 500 VA, den lidt højere spænding kan forstærkeren fint klare og der er afslutningsvis justeret tomgangsstrøm og DC offset tæt på "0" på udgangen, så nu er der klar til test.

Har målt den gamle E-kerne til 2x38 VAC og den nye ringkerne til 2x42 VAC. Det gav 2x50 VDC på den gamle og 2x55 VDC på den nye.

Er spændt på at høre jeres erfaring ang. udskiftning af trafo.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 December 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv eksperimenteret med det, men jeg kan da godt forestille mig at der kunne være en gevinst ved det iform af en mere stabil strømforsyning. Jeg mener dog at det giver væsentligt mere at udskifte elektrolytterne, som du også skriver. Men så kan man jo skifte begge dele.

Det kan dog godt være lidt farligt at øge spændingen. Hvis du øger spændingen og måske også evnen til at levere strøm, får du større effekt, men det er nok ikke alle forstærkere der kan holde til det. Det ville jo være ærgerligt at bruge en masse penge på transformator og elektrolytter hvis begge LF-udgange brænder af første gang man spiller højt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hmm, har selv tænkt på at der er mange forstærkere hvor trafoen som standard er lige lovlig lille til den opgivne effekt, det samme gælder lytbanken. I de tilfælde kunne det nok være en god ide at skifte til en større trafo og måske større lytbank men så det nok en god ide at man ved hvad man laver og så ellers holde sig indenfor hvad resten af konstruktionen kan klare.

Så må man bare leve med at der ingen kære mor er hvis den futter af for garantien gætter ikke. Men det så heller ikke aktuelt hvis det er en ældre forstærker man modder lidt.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 December 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

stanley: jeg har nu prøvelyttet min nye trafo i ca. 1½ time, det lyder godt og der er klart en forbedring, at det er så tydeligt er jeg faktisk overrasket over ....der er hørbart bedre perspektiv, ligesom kontrabasanslag, trommer m.m kommer mere kontant og slagkraftigt end før, så jeg er rigtig glad for ændringen.  

bassøe: enig, alt for mange forstærkere har en for dårlig psu.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes