Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fejl på effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en NAD 2100 effektforstærker, hvor den højre kanal falder ud en gang imellem. Når den højre kanal falder ud, hjælper det som regel at slukke og tænde igen. Er der nogen der har et bud på, hvad der er galt og om det kan betale sig at få den repareret?

Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

Kim Borgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Det er sandsynligvis nogle elektrolytter, som er blevet trætte og derfor lækker.

Det lyder ikke, som om Du behøver frygte den store udskrivning, bortset fra at det jo er en periodisk fejl, hvorfor det kan være svært for et værksted at finde fejlen.  Ouch

Er det "lytter", der laver fejlen, kan du vente, til de står helt af, så ligger fejlen lige for at rette. 

Til top Vis Kim Borgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Borgen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

På Usenet (dk.teknik.lyd) har jeg læst, at udgangsrelæet er noget rigtigt L . . . ikke særligt godt. Og at der var en periode, hvor mange relæer blev skiftet. IMHO tror jeg ikke på den med lytterne, da det så ville gå ud over begge kanaler samtidigt (med mindre hver kanal har hver sin forsyning?)

Med mindre en servicetekniker fra Hifi-klubben læser i dette forum og svarer, kan du prøve at spørge på news:dk.teknik.lyd eller læse disse posts: http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=nad +rel%E6&btnG=Google-s%F8gning&meta=

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene!

Det ser helt rigtigt ud, det du siger, Bo - der sidder to relæer, så vidt jeg kan se. Har ikke forstand på elektronik, men jeg mener dog at kunne genkende symbolet for et relæ på de to sorte kasser på billedet. De laver også en klik-lyd, når jeg trykker på A/B-knapperne på fronten. Det er ikke en dual mono forstærker - den har kun en strømforsyning, så jeg tror diagnosen er rigtig.

Så jeg køber mig en tinsuger og afmonterer dem og tager dem ned til Brinck elektronik og hører om de har noget tilsvarende.

De lytter der sidder kan vel ikke give mig stød eller sådan noget, når jeg afmonterer relæerne, vel? Hvis jeg bare holder nallerne væk fra lytterne???

(Billede for stort, slettet af moderator)

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke være nervøs for stød, bare ud med netstikket først. I stedet for tinsuger kunne du købe noget tinsuge litzetråd. Det er billigere, og bedre. Problemet med en almindelig tinsuger er at hver gang den udløses laver fjederen i den et rekyl. Dette giver små mærker/slag på printet, og kan i værste fald kan ødelægge printbanerne.

Held & lykke med patienten.

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Pas også på med temperaturen på loddekolben idet at banerne på patinax print ikke tåler meget varme før print banerne går løse. 

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kim Borgen skrev:

Det er sandsynligvis nogle elektrolytter, som er blevet trætte og derfor lækker.

Det lyder ikke, som om Du behøver frygte den store udskrivning, bortset fra at det jo er en periodisk fejl, hvorfor det kan være svært for et værksted at finde fejlen.  Ouch

Er det "lytter", der laver fejlen, kan du vente, til de står helt af, så ligger fejlen lige for at rette. 

Undskyld mig, men hvorfor er det lige du mener det er en lyt der lækker?? Det ville da på ingen måde give det nævnte problem!

Jeg er også ret sikker på, at det er relæet i udgangen der skaber fejlen. Har selv oplevet samme problem på en NAD2600. Du behøver ikke lodde relæet ud, og hvis du ikke er så erfaren, vil jeg nok fraråde det. Man kan let komme til at beskadige et så gammelt print, hvis man varmer bare lidt for meget. Og afhængig af den mekaniske opbygning (kender ikke den nævnte model), så kan der blive problemer med at skulle afmontere hele hovedprintet. I så fald skal du passe meget på ikke at belaste lodningerne til effekttransistorerne, som jo er skruet fast på deres køleplader.

Mit råd er, at du først prøver med noget kontakt-rens. Problemet med relæer og mekaniske omskiftere er, at der med tiden dannes et lag af "slagger" på overfladen. Dette betyder ikke at relæet er defekt eller slidt, men bare at det trænger til rensning. Og det giver netop det problem du har.

Så gå ned til din elektronik-pusher og køb en dåse kontakt-rens. Herefter afmonterer du plastickappen omkring relæet, og giver det et par sprøjt ned i selve omskifteren. Lad forstærkeren stå en times tid inden du igen sætter strøm på. Så skulle den spille. Virker det ikke (hvilket jeg tror det gør), kan du jo altid gå videre til at skifte relæet.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det virkede perfekt med kontaktspray 

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:

Du skal ikke være nervøs for stød, bare ud med netstikket først. *snip*

Det skal lige siges at selv meget gamle, ikke tilsluttede, kondensatorer indeholder strøm.

De helt store effektforstærkere kan stadig slå en ihjel selvom de har stået på loftet i over 10 år.

(Ved godt det er et noget sent svar, håber du stadig er iblandt os )

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hehe jo da - jeg er stadig i live - måske fordi jeg ikke rørte ved en gammel lyt - hvem ved

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 18 August 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

bole skrev:
Hehe jo da - jeg er stadig i live - måske fordi jeg ikke rørte ved en gammel lyt - hvem ved

Selvfølgelig er du i live, lytterne i strømforsyningen på er NAD 2100 kan ikke bringe dig i fare. Spændingen over disse er omkring 40-45V.

Havde det f.eks. været er gammel rørforstærker havde det været en helt anden sag. I mange af disse forstærkere findes spændinger på omkring 500V, og så er det altså alvor. 

Hvis jeg husker rigtigt blev den kære vinylfreak Forsell i Sverige indlagt med hjerteflimmer efter mødet med en ond 'lyt' i en større rørforstærker, engang i midt 80'erne... .

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 18 August 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:

Det skal lige siges at selv meget gamle, ikke tilsluttede, kondensatorer indeholder strøm.

De helt store effektforstærkere kan stadig slå en ihjel selvom de har stået på loftet i over 10 år.

Normalt afbrydes strømforsyningen ikke fra udgangstrinnet, når strømmen afbrydes.. Hvilket medføre at tomgangsstrømmen i udgangstrinnet vil aflade lytterne helt, inden for et eller to minutter..

Skulle der være strøm i en forstærker som er 10 år gammel..? Lytter aflader også sig selv selvom de slet ikke er tilsluttet.. Kan dog i sjældne tilfælde oplade af statisk elektricitet, og elektromagnetisme. Men der er højst sandsynligt ikke mere spænding efter 10 år..

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes