Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: TEAC A-3340S spoleoptager Volt/frekvens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jtl-guitars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej :-)

Først tak for et informativt forum.

Jeg har fået fat i en TEAC A-3340S som skal bruges i noget musikstudie sammenhæng.

Problemet er at modellen jeg har fået fingre i er den som er lavet til det amerikanske marked dvs 117 V ac 60 HZ

Hvad vil det kræve for at få denne til at køre på vores netspænding! Ved at man kan få step down convertere som gør at volt problemet kan løses, men hertz problemet er der jo stadig :-( Og går udfra at dette vil gøre at spolerne ikke kører ved normal hastighed?

Hvilke muligheder har jeg for at få denne konverteret til vores net? Kan der laves en rewiring i selve enheden? alternativer?

Hvis jeg kan få fat i løsdele til modellen, hvad skal så skiftes? altså hvad bliver påvirket i enheden af de 60 hertz osv?

Alle forslag er velkomne :-)

Godt nytår

Til top Vis Jtl-guitars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jtl-guitars

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jtl-guitars skrev:

Hej :-)

Først tak for et informativt forum.

Jeg har fået fat i en TEAC A-3340S som skal bruges i noget musikstudie sammenhæng.

Problemet er at modellen jeg har fået fingre i er den som er lavet til det amerikanske marked dvs 117 V ac 60 HZ

Hvad vil det kræve for at få denne til at køre på vores netspænding! Ved at man kan få step down convertere som gør at volt problemet kan løses, men hertz problemet er der jo stadig :-( Og går udfra at dette vil gøre at spolerne ikke kører ved normal hastighed?

Hvilke muligheder har jeg for at få denne konverteret til vores net? Kan der laves en rewiring i selve enheden? alternativer?

Hvis jeg kan få fat i løsdele til modellen, hvad skal så skiftes? altså hvad bliver påvirket i enheden af de 60 hertz osv?

Alle forslag er velkomne :-)

Godt nytår

Mange Teac modeller fra gamle dage var med både spændings og frekvensomskifter. Hvis der sidder et dæksel rundt om sikringen med en udskæring hvor spændingen kan aflæses er det ikke utænkeligt at den kan både US, J og EU spændinger (export model 100V 117V 220V 240V 50/60Hz) . I så fald skal du have bagpladen af for at komme til en lille skydeomskifter til motorerne (50/60Hz) Sådan er det lavet på min A7030 men check manualen, men der eksisterer og EU og USA/Can modeller. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Jtl-guitars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Tak for svaret :-)

Det er desværre ikke export modellen, en amerikansk gut jeg har snakket med siger at dette er USA modellen :-(

Bagpladen siger: 117 V AC 60 Hertz

Det er noget skidt, men håber der kan være håb forude med en eller anden løsning!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg så lidt usikker på problematikken, men..

Jeg forstår step-down trafo'en - den er jo så nødvendig på grund af manglende muligheder for at skifte på kransen v. sikring, da det er en US-model.

60/50Hz problemet forstår jeg også, men....hvis man nu kun afspiller og indspiller på den selvsamme maskine, kunne det så ikke være det samme ?

eller er der noget, som jeg er helt uoplyst om? Jeg tænker godtnok på, om bias ville blive påvirket?

Jeg står ind imellem med decideret US-udstyr (forstærkere-tunere), som får en step-down og derefter kører smertefrit, men der er selvfølgelig heller ikke noget med hastighed.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Jtl-guitars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Tak for dit indlæg også

Jeg har ikke modtaget enheden herhjemme endnu. Jeg har også haft tanken om mon det kan lade sig gøre blot at indspille/optage på denne maskine og ikke afspille bånd som er optaget på andre, så skulle lyden jo være som den er??

Bekymringen er hvor MEGET udsving det vil give fra 60 Hertz til 50 Hertz. Vil maskinen overhovedte kunne afspille osv?? vil det ødelægge nogle komponenter?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

På mine ikke-båndoptagere, som oprindeligt ER indstillet til 117/60 og fodres fra en step-down (step-down kører jo med 50Hz) , opdager jeg intet, som tager skade og jeg er ellers meget hysterisk med sådan noget. Jeg kunne kun forestille mig, at noget som oscillatorer - hastighed evt. noget bias kunne påvirkes, men ikke ødelæggende - blot ændret til noget mindre praktisk i hht Europæiske forhold  - jeg kan simpelthen ikke komme med bedre ideer.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

audioarial
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

hej jeg har engang arbejdet på en A10 men der var det en dc capstanmotor og elektronisk hastigheds regulering hvis din maskine også har det burde det ik betyde noget da spændingen til motoren er jevnstrøm så ville de kun være spole motorene som kørte lidt langsomere . hvis det ikke er en dc motor kunne det måske tænkes at der på din er mulighed for at skrue den yderste skal af capstanakslen for at få mindre diameter det brugte sony i skift fra 60-50hz og akai fra 19 - 9,5 cm pr sek. du skulle bare gå op i diameter eller rettere omkreds hvis du kan på din capstan og derved øge hastigheden lidt en dygtig maskinarbejder kunne måske dreje såddan en større skal måske jeg mener at forstærkerkredsløbne må køre dc strøm som er helt stabil reguleret slette/bias occilator køre oppe over det hørebare område og burde ik ha noget at brugr de 60 hertz til men jeg er ik sikker
de varmeste spolehilsner thomas
Til top Vis audioarial's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioarial

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes