| Forfatter |
|
Magnussss Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen. Jeg har lige oprettet mig her på forummet efter at have luret herinde i noget tid. Jeg har oprettet en bruger I håb om, at få hifi-hjælp fra eksperterne herinde.  Men nu til mit spørgsmål. Jeg er en ung fyr som elsker musik mere end noget andet. Jeg har hele livet hørt min musik på halvdårlige musikanlæg, men nu har jeg altså besluttet mig for at det skal være slut. Jeg vil investere i et nyt stereoanlæg og det vil altså sige et anlæg fra bunden af. Ny forstærker, ny cd-afspiller, nye højtalere og ikke mindst MIN FØRSTE PLADESPILLER(og hvad dertil hører...). Mit budget er overhovedet ikke stort. MAX 10.000kr. Tjah, sådan er livet for en gymnasiast som mig.  Efter en del research og gode råd, er jeg kommet frem til et system, der ser nogenlunde sådan ud: Pladespiller: Pro-ject Debut III med Ortofon OMB30 pick-up - 2.700kr Cd-afspiller: NAD C515BEE - 1.800kr Forstærker: NAD C315BEE - 2.200kr RIAA forstærker: NAD PP2 RIAA - 600kr (RIAA'en har jeg ikke tænkt så meget over...) Højtalere: DALI Concept 2 - 2.200 (for 2 stk) Rundt regnet 9.500kr. Der skal selvfølgeligt også købes nogle kabler og desuden regner jeg med at købe en form for en speed boks til pladespilleren. (da jeg kommer til at skulle spille vinyl med forskellig omdrejningshastighed) Men inden jeg kaster mig ud i at bruge alle mine surt tjente penge, ville jeg sætte pris på, hvis I evt. ville komme med nogle kommentarer til hvad jeg overvejer at købe. Får jeg hvad jeg betaler for? Er det et udemærket anlæg? Nogle andre forslag til dele i anlægget? Noget jeg skal undgå? Jeg ved godt, jeg kunne få mere for pengene ved at købe brugt, men det er jeg altså lidt betænkelig vil. Vil helst have ting der har en form for garanti. Håber nogen vil kommentere! på forhånd tak!  PS. anlægget skal spille på et temmeligt lille værelse og jeg hører en pokkers masse reggae, på cd og vinyl, samt elektronisk og klassisk rock musik. En god bas er ret vigtig for mig. Magnus
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Magnussss Dejligt at høre at du elsker musik - og at du derfor vil have dig et ordentligt anlæg.  10.000 er mange penge, og så alligevel ikke ret mange, når man skal omsætte det til hifi!! Men det ved du sikkert allerede. Lyd er jo en smagssag, så lov mig endelig at lyt, lyt, lyt inden du køber. Det kan være nemt lige at rende ned i klubben, men det hjælper bare ikke hvis man ikke kan lide lyden når først det står derhjemme. Så endnu engang: lyt!!! Nåh, til sagen! Hvis du kan lide NAD lyden, så er de nævnte komponenter ganske udemærkede. I den prisklasse har komponenterne høstet ros overalt. Hvis du ønsker en anden lyd filosofi, måske en lidt mere fast, rytmisk (musikalsk!?) lyd skulle du istedet finde en brugt Rotel RA-04, 05 eller 06. De er rimeligt tit salg brugt for en slik. Den matchende Rcd-06 er fremragende til prisen, og anmeldt her på siden. Sættet koster fra ny af 10.000 hos Top Sound (Det er over dit budget, ved det godt, men ville bare lige nævne det). Pladespilleren er OK! Den er ikke automatiseret med de fordele og ulemper det nu engang medfører. Hvis du ønsker en nemmere betjening og en mindst lige så god lyd (mener jeg!!) så find en brugt Denon DP-47. Den er flot, godt bygget, lyder fremragende og meget nem at bruge. Den er tit til salg til omkring 1500-2000 kr. på DBA eller her på siden. Riaa - har ikke hørt den. Højttalere - har ikke hørt dem, men i prisklassen vil jeg anbefale B&W's mindste modeller. Lidt dyrere, men de spiller glimrende. Et budget anlæg jeg kan anbefale fra Klubben (hvis du nemmest kan handle der!) er: Højttalere http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm 685_hoejttaler_sort_ask.htmForstærker http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/denon _pma-500ae_forstaerker_sort.htm CD http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/deno n_dcd-500ae_cd-afspiller_sort.htm Pladespiller Find en Denon DP-47!!! Riaa er indbygget så den behøver du ikke. Pris: (uden pladespiller) 8700 kr. Det er en anlæg næsten magen til dette, jeg hørte time efter time på i den forretning jeg havde studiejob i. Mit anlæg derhjemme var noget bedre, men jeg var alligevel overrasket over hvor lidt "træt" i hovedet jeg blev igennem en hel dags lytning. Vi hørte meget Reggae og Hiphop og det spillede det glimrende..... Puha...Sikke en smøre.... God jagt  VH Shotty
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I principet er det jo bare at gå ned til HFK og spørge om du må høre på det anlæg du har sammensat,og hvis du synes at det lyder godt-jah så køb det.
Skulle jeg ændre på din liste vil det være Pladespilleren:Køb den brugt og køb pick-uppen som ny.
Riaa'en:Der vil jeg nok vælge pro-ject'en til knap 700.- (også i HFK)
Eller hvis du er "Real Cool Cat" ,så køb det hele brugt
held og lykke __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville søge i en lidt anden retning, jeg synes ikke at Concept 2 er den bedste højtaler til de penge der, jeg ville gå efter noget Monitor Audio, er selv skiftet fra Concept 6.. Jeg ville prøve en Monitor Audio RS1, der mener jeg du får meget mere for pengene..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du plads til gulv højtaler?
+ __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 10K kan man da købe et ganske godt anlæg brugt. Hvis man regner med at div. effekter kan købes for ca. ½ pris så skulle man jo i teorien få et anlæg der er dobbelt så godt og tilmed kun lidt brugt og derved tilspillet .
Lidt af glæden (kan naturligvis kun tale for mig selv) er også at finde frem til det man godt kan lide.
Held og lykke på din jagt. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare en tanke:hvad med at droppe cd'en og brug pengene på en bedre pladespiller?
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Scarecrow Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som flere har været inde på, så lyt endelig, inden du køber noget! Det bedste er selvfølgelig, hvis du kan sammenligne de højtalere du er interesseret i - men det kan være svært.
Du kan i hvert fald komme til at sammenligne de Dali Concept 2 med f.eks. B&W 685 som en anden har været inde på, men der er jo en væsentlig pris-forskel..! Så skulle det være en B&W 686 og der er også meget stor lyd forskel på en B&W og en Dali - så køb den lyd du bedst kan lide!
God jagt 
Mvh Scarecrow
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang:DF 47
Jeg synes at det er en ok pris,hvis ellers det er som han skriver.p.u'en virker fornuftig __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Magnussss Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen. Mange tak for svarene indtil videre! De er blevet taget til efterretning. shotty: Tak for et brugbart svar! Jeg skal nok sørge for at lytte inden jeg køber! Du har ret i, at jeg nok kommer til at skulle købe i Hifiklubben, da vi ikke rigtigt har andre hifibutikker her i Silkeborg hvor jeg kommer fra. Jeg vil tage ned og høre på det anlæg jeg selv har fået sammensat og sammenligne det med dit Denon/B&W forslag. Som jeg fik sagt først, er jeg lidt usikker på om jeg tør købe brugt. Især med pladespilleren, da jeg aldrig har haft en før, og derfor vil jeg helst have noget med garanti på, hvis noget skulle gå galt. Men jeg vil helt klart overveje at købe den DP-47 - især den fra dit første link til DBA så fornuftig ud.
diamondduck: Jeg ville gerne være en rigtig cool cat og købe det hele brugt og dermed få et dobbelt så godt anlæg til den halve pris, men jeg har ikke meget forstand på hifiudstyr, så ville altså helst have nye ting. Højtalere kunne jeg godt finde på at købe brugt! Mht. dit spørgsmål omkring gulvhøjtalere - så ja, det ville være en mulighed, men jeg leder nok mest efter kompakte højtalere der kan stå på en reol/hylde. Og mht. til at droppe cd-afspilleren: Jeg kan faktisk meget bedre lide vinyl over cd, men jeg er altså i den situation, at størstedelen af min musiksamling er i cd format. Så en cdafspiller er et must. Til alle andre: Tak for jeres svar! og hold endeligt ikke igen med at skrive mere.
Er der nogen der synes købet af Pro-ject Debut III pladespilleren med
Ortofon OMB30 pick-up for 2700kr er et direkte dårligt køb? Sættet er
nemlig på tilbud, og jeg er på nippet til at købe det.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre du 10 år gammel og problemer med motorikken så er og bliver Pro-ject Debut 3 et stykke BR-legtøj.
Pardon My French. __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Project'en er ikke dårlig - og pick'upen er glimrende. Har den selv monteret på en - utroligt nok- denon dp 47!! Den kostede i sin tid for et år siden næsten 1500 kr. (mener jeg) men da modellen er udgået og afløst af en næsten identisk model, er den nu at finde langt billigere. Jeg bryder mig bare ikke om hverken Project'en eller de mindste Rega'ers betjening. De er så basic i deres fremtoning, og selvom Rega er langt den bedste af de to, så vil jeg ikke eje eller have nogen af dem! Jo nemmere dit grej er at bruge, jo flere plader hører du!! Jeg eeelsker min denon, fordi den bare spiller derudaf, og selvom jeg forlader lokalet og pladen slutter, behøver jeg ikke frygte en ødelagt pick'up eller LP....skønt!  vh Shotty
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Project er vist en fin spille.
Jeg ville dog kigge efter en brugt Rega P2 i stedet. Jeg er slet ikke i tvivl om at specielt armen er bedre. Den kan sagtens bære langt dyrere pick up'er.
Rega'er er også til at finde brugt. Gerne til omkring 1200-1500 kr. Men man du skal selvfølgelig vide hvordan den skal behandles, hvis den holder op med at fungere.
Og lige præcis dette vil også være min største bekymring med Denon DP47. Der er så meget automatisk i den at man skal være mere end almindeligt ferm på fingrene for at fikse den, hvis den dør. Så er er Rega eller Project altså nemmere - der er ikke så meget der kan gå i stykker.
Resten... Tjo... Hvis jeg må være så fri: Når musik er så stor en del af dit liv, bør du altså kigge dig grundigt for.
Jeg ville gå en helt anden vej: Find en god og velrennomeret forstærker på brugtmarkedet. Fx. en Exposure. Og så et sæt højttallere den er glad for. Jeg vil ikke tøve med at anbefale en Epos ESL 3. Det er en lillebitte højttaler der er helt fantastisk. Prøv at finde den på Google.
Hvis du har mod og tid til at vente på det rigtige tilbud, så er den ældre Epos ES11 også en mulighed. Den er lidt større. Og spiller efter min mening mange af de nyere konkurrenter lang ud af scenen. Jeg fik mine til 1300 kr på eBay, men de plejer at ligge på små 2000 kr på brugtmarkedet.
Med sådan et setup er du selvfølgelig ved at være ret tæt på 10K - men der mangler stadig en CD-spille. en Cambridge TRAC-1 bør kunne fås brugt til under 1000 kr. Den er ikke helt dum, selv om den selvfølgelig mangler noget i forhold til dyrere afspillere. Går det helt galt kan du sgu få lov købe min. Jeg bruger den ikke alligevel......
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørt! Hørt! Epos spiller virkeligt godt, ingen tvivl om det.... Mine foreslag til højttalere indtil videre, er dikteret af Magnussss ønske om et køb i klubben... Der er SÅ mange højttalere jeg hellere vil have end den nævnte B&W og i samme prisklasse: Mit bedste bud (og endda lidt billigere) Rega R1 3600 kr. sættet http://www.rega.dk/hoejttalere.htmlAf de højttalere jeg har hørt i prisklassen op til 4000 (og ja, også et stykke over..) er det den bedste! Planceringsvenlig, god og ikke mudret bas, meget musikalsk højttaler, hvor al snak om lyd bare bliver til en snak om musik istedet - Perfekt  Hvis du kan høre sådan et par Magnussss, så må du endelig gøre det... vh Shotty
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen....har du fået hørt noget siden sidst?
Bare lige endnu en service meddelelse:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?
iAd=6236
Det bliver efter min mening ikke bedre i prisklassen op til 10 - 12.000 kr. Hvis du på nogen måde kan skrabe en
tusse basse eller to mere sammen, få du SÅ UTROLIGT meget mere for pengene her.....
vh
Shotty
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går til en fornuftig forhandler og köber brugt, får du også garanti.
|
| Til top |
|
| |