| Forfatter |
|
mikkel riber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har en gammel DOXA 70 og overvejer at anskaffe en mere evt til kvasi balanceret drift ellers biwiring.
(den er beskrevet her: http://home.no.net/janghell/Audio%2060_1.htm , indeni ligner den DOXA 60, med de 6 elektrolytter i midten)
Så nu tænker jeg, at det må være en fordel at skifte disse gamle elektrolytter ud. Er I enige? Mon ikke det betaler sig? (Trafoen kan snerre lidt, men ellers spiller den fint).
Men hvor får man nogle nye lytter- de nye skal jo helst være som de gamle - eller bedre. Mon ikke jeg selv kan skifte dem, hvis jeg tager nogle gummihandsker på ?
Håber, nogen kan hjælpe med mine spørgsmål 
mvh Mikkel Riber Larsen
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså 15.000uf 63v er vidst næsten en standard størrelse, så udbudet af lytter burde være stort nok. Har hørt om folk der har brugt lytter fra Rifa og var glade for dem. Hvad får dig til at tro at de trænger til udskiftning?
Men jo du burde selv kunne skifte dem hvis du kan svinge en loddekolbe :) Men ja pas på nallerne - det kan godt være der er lidt saft og kraft i dem selv om den har stået slukket. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
|
Hvad får dig til at tro at de trænger til udskiftning? |
|
|
Det er kun alderen alene. Jeg tror, at de disse Doxa 70 må være ca 20 år. Artiklen jeg nævner er fra 87. Bør man ikke skifte så gamle lytter pga "ydelsestab"?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der i øvrigt nogen der kan fortælle, om man ikke relativt let kan måle elektrolyttens helbredstilstand?
Hvis de skal skiftes: Jeg tror, at lytterne i Doxaen er udvalgt på øret. Man bør vel anskaffe en helt identisk?
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkel riber skrev:
HenrikW skrev:
|
Hvad får dig til at tro at de trænger til udskiftning? |
|
|
Det er kun alderen alene. Jeg tror, at de disse Doxa 70 må være ca 20 år. Artiklen jeg nævner er fra 87. Bør man ikke skifte så gamle lytter pga "ydelsestab"?
|
|
|
Jeg synes at du har ret, 20 år gamle lytter kan godt trænge til pension. 
Hvis ikke din lokale elektronikpusher har dem, så kan du finde elektrolytter her: http://dk.rs-online.com/web/
mikkel riber skrev:
|
Er der i øvrigt nogen der kan fortælle, om man ikke relativt let kan måle elektrolyttens helbredstilstand?
Hvis de skal skiftes: Jeg tror, at lytterne i Doxaen er udvalgt på øret. Man bør vel anskaffe en helt identisk?
|
|
|
Jeg plejer at prøve elektrolytter af ved at oplade/aflade dem. Elektrolytten må ikke stå og aflade af sig selv, den skal gerne kunne holde strøm. Foretag hurtigafladning ved eks. at kortslutte med en 10W effektmodstand ( eks. 10 ohm ). Guiden her er sikkert ikke den bedste, men det er en let måde at foretage en "godt nok" test på.
At vælge en identisk elektrolyt er en god ide, da producenten sikkert ikke har valgt netop den type tilfældigt. Men en ækvivalent er heller ikke at foragte, det vigtigste er at du vælger samme kapacitet og spænding som der er påtrykt eller nærmeste overstørrelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra, at forstærkeren og elektrolytterne kan tåle, at elektrolytten aflades med en kortslutning, hvis jeg forstår dig, KrammeAcoustics, korekt.
Mange tak alle sammen 
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du godt kan lide at få hele indholdet af elektrolytten op i hovedet, så er det den rigtige fremgangsmåde. Alt. vend skidtet forkert under formering og få ca. det samme resultat. Kun ganske få elektrolykondensatorer kan tåle at blive kortsluttet fra fuld mærkespænding, såkaldte photoflash-typer er en af undtagelserne.
Når jeg formerer noget i 63Volt-størrelsen bløder jeg dem ned fra den specificerede DC-spænding, til ca. 45-50 Volt, over måske 4KOhm og resten af vejen, over fx. en 200.Ohm effektmodstand, så tager den/de ikke unødig skade. Et pålideligt analogt voltmeter-viserinstrument af den gamle skole er et must ved denne øvelse..
Selvom der tilsyneladende ikke er målbar voltage over lytterne i formeringsopstillingen, kan de godt trække en seriøs gnist alligevel. Og: inden du evt.måler på dem, skal de tømmes helt, ellers er der sære måleresultater i vente..
Mvh. Jens/Modifix - Jeg har, ikke helt tilfældigt, Wicon-ladekapacitet på lager... Pris og artsforespørgsel i PB.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
okey! Sidste indlæg er noteret! Tak for det 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at udskiftning af lytter-trangen generelt tit kammer noget over. Hvis forstærkeren virker fint - og du ikke har brum - eller der ikke er løbet "indhold" fra lytterne ud i forstærkeren, så tror jeg ikke, at der en nogen som helst grund til at skifte. Jeg har bl.a. forstærkere fra starten af 60'erne, som spiller fremragende og hvor de store elektrolytter i strømforsyningen har det fint.
Jo - jeg HAR set en bank af lytter, som trængte alvorligt til udskiftning på div. lækage - og det var nogle lytter, som en tidligere ejer havde placeret i forstærkeren i stedet for de originale, fordi han havde hørt, at det vist var godt at skifte dem inden de originale eksploderede eller at forstærkeren kom til at lyde dårligt. Så fik elektrolytforhandleren da tjent nogle ekstra kroner der.
Hvis forstærkeren har været regelmæssigt i drift henover årene - og den lyder ok - ser ok ud indeni (uden lækager), så ville jeg helt klart spille videre uden bekymring.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men: hvis effektforstærkeren er en veritabel stegeovn med meget lidt plads til køleplader, trafo og andre varmeudviklende sager, kan der udemærket være grund til at diagnosticere de stakkels lytter - efter dette anseelige antal år - ikke det samme som at der_behøver_at være noget galt.
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johhh.... det er da rigtigt, at elektrolytkondensatorer ikke har det for fedt ved at stå i et meget varmt miljø, men mon ikke der står siden af dem, hvor meget de er "rated" til?? fx. 85C eller 105C?? - dét er eddermame varmt. Hvis Doxa'en en klasse A-varm, så kunne jeg måske forstå let bekymring - ellers ikke.
Hvordan måler man hvordan en "lyt" har det?? - jo jeg har da et multimeter, som kan fortælle mig, hvordan de små lytter kan oppebære kapacitet indtil ca. 400 Mfd, men hvad med de store??
Er det ikke netop dette fænomen, som er med til at gøre folk usikre?
Jeg holder på, at der skal være visuelle tegn på degradering eler netbrum (som ikke har noget med manglende stel at gøre) før man skal skifte.
Hvis man véd, at en given forstærker ikke har været tændt i mange år, så vil en formatering som tidligere beskrevet, sikkert være på sin plads før man vover at tænde, men det er vist ikke det, der er tale om her..
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rigtig fornuftigt hvad I begge siger.
Lytterne ser fine ud men lidt brum forekommer periodisk. Jeg tror, jeg vil lade dem tjekke ved lejlighed og i øvrigt købe en gammel Doxa mere. Så er der jo flere lytter om slæbet og jeg tror, at det er nogle gode, seje lytter. Jeg synes i hvewrtfald at lyden er forbløffende potent alderen taget i betragtning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkel riber skrev:
|
Jeg går ud fra, at forstærkeren og elektrolytterne kan tåle, at elektrolytten aflades med en kortslutning, hvis jeg forstår dig, KrammeAcoustics, korekt.
Mange tak alle sammen 
|
|
|
Jeg prøver dem af afmonteret, ved at oplade med en laboratoriestrømforsyning, jeg vil fraråde dig at teste det, imens de sidder monteret i forstærkeren. Min måde skal anses som en stresstest af elektrolytten og det er gået fint de 10873 gange jeg har gjort det.
Men gør som modifix foreskriver, det er den helt korrekte måde at gøre det på. 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkel riber skrev:
|
Det lyder rigtig fornuftigt hvad I begge siger.
Lytterne ser fine ud men lidt brum forekommer periodisk. Jeg tror, jeg vil lade dem tjekke ved lejlighed og i øvrigt købe en gammel Doxa mere. Så er der jo flere lytter om slæbet og jeg tror, at det er nogle gode, seje lytter. Jeg synes i hvewrtfald at lyden er forbløffende potent alderen taget i betragtning.
|
|
|
Forbløffende potent lyd har ikke noget med alderen at gøre - det handler om, at det er en god forstærker eller/og et godt set-up og ikke andet.
NB: Pas lige på, at den person, som "checker" dine lytter ikke finder dine lytter "for dårlige" og skifter dem uden egentlig grund. Måske kommer dette "periodiske brum" et andet sted fra?
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
NB: Pas lige på, at den person, som "checker" dine lytter ikke finder dine lytter "for dårlige" og skifter dem uden egentlig grund. Måske kommer dette "periodiske brum" et andet sted fra?
Venligst
Freddy
|
|
|
Ja, det kan også være ensretterdioderne i strømforsyningsdelen, der må ingen ripple være, så slipper der brum igennem. Kontroller om der kommer ac igennem, ved at måle på dc siden med et multimeter i vac indstilling.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Venlig advarsel!
Hvis din Doxa har de gyldent-orange Roedersteiner elektrolytter skal du være klar over at disse blev regnet for ekstremt vellydende i Doxa og nu er uopdrivelige. Hvis din forstærker virker fint (lytterne udglatter primært restbrum efter ensretningen), og lytterne ikke er utætte, vil jeg foreslå at du ikke skifter dem ud. Ellers send en PB, hvis du vil sælge lytterne.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 06 Januar 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god indikator for om lytterne er gode nok: Hvis musikken spiller videre i lang tid efter at man har taget strømmen er lytterne gode nok.
NB: "lang tid" er en variabel NB2: Duer ikke på klassa A forstærkere eller forstærkere med relæ der klikker fra ved sluk.
...If it works: Don't fix it!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
En god indikator for om lytterne er gode nok: Hvis musikken spiller videre i lang tid efter at man har taget strømmen er lytterne gode nok.
NB: "lang tid" er en variabel NB2: Duer ikke på klassa A forstærkere eller forstærkere med relæ der klikker fra ved sluk.
...If it works: Don't fix it!
|
|
|
Det er dem. Så jeg tror lige jeg klapper hesten 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for de gode hints !
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkel riber skrev:
|
Tak til alle for de gode hints !
|
|
|
Og skulle du være nødt til at stikke pølserne i apparatet så kan du aflade kondensatorerne med en alm. 60Wpære forsynet med et par ledningsstumper med bananstik
|
| Til top |
|
| |