Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: AFMAGNETISERING AF PU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Forklaring udbedes;

Har arbejdet en række aftner på at finjustere mit pladespiller-setup. På et tidspunkt afmonterer jeg min mc-pu, for at sætte min mm-pu på. Mc-puén lægges i sin lille trækasse, 4 timer senere opgiver jeg at finde møtrikkerne til mm-puén  på med mcén igen. Justere tryk m.m. og på med en skive, når jeg arbejder med indstillingen af pladespilleren kontrollerer jeg lyden i forhold til cdén, altså samme stykke musik  spilles samtidig på både pladespiller og cd. ......Og lige pludselig lød pladespilleren MEGET MEGET bedre end før.(svarende til at man flytter spilleren fra en IKEA reol til et vægophæng)

Da jeg hverken har rørt ved vta el. azimut, kan jeg kun komme på én forklaring; Pu må være blevet "afmagnetiseret" i forbindelse med at jeg afmonterede den.

Spørgsmål: kan min formodning være korrekt?

Og i så fald hvordan kan man afmagnetiserer en pu UDEN at afmonterer den?

Eller kan der være en helt anden forklaring?

mvh

Claus

Til top Vis kelso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kelso

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker laver Cardas en lp der skulle kunne afmagnetisere PU ellers kan du købe Gryphons black magic der tilsluttes direkte på PU stik. Så lidt skal der afmonteres, dog ikke hele PU. Den er desværre temmelig dyr, omkring 1200,-kr
Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med overhang og vinkel er det helt som før? Det er nemlig ikke helt nemt at ramme helt præcis samme opsætning som før.
Eller måske var den forkert indstillet før - og du har ramt rigtig denne gang?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Til schifferer; Tak. Jeg vil undersøge det.

Til Milu. Jeg afmonterede kun puen og monterede den igen. Forbedringen kom i hele frekvensområdet (Som om der blev fjernet et slør fra musikken). puens monteringsskrurer sidder helt fremme i pu-huset, altså meget lille fejlmargin. Endvidere har jeg som sagt nørklet med samtlige variabler i adskillige dage(protractor vægt). Både lys og mørk klang (VTA) højre og venstre balance m.m. Alle disse tiltag har ikke været i nærheden af den lyd jeg har nu. Derfor søgte jeg en anden forklaring. 

mvh

Claus

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hmmm, underligt.

Hvad med en dårlig forbindelse - som er blevet bedre ved af- og påmontering?
Ja jeg gætter bare, for det lyder underligt!

Mvh.

kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

måske har du ret. I betragtning af at ingen lader til at tillægge magnetiseringsteorien den store betydning. Den blå og grønne ledning ligner hinanden til forveksling i svagt lys, Det kan da ikke ha´ været det eller?Embarrassed det er sgu pinligt.

kan man ødelægge noget ved at bytte om på de to, hvis ikke vil jeg imorgen prøve om det var der hunden var begravet.

tak

mvh

Claus

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Alt kan lade sig gøre ved de små nipserier - det er dog værre at tage livet af en PU.
Næh det sker der ikke noget ved, vil jeg mene.

Mvh.

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Har oplevet pu lyde bedre efter de har været afmonteret, men der er gået langt tid - uger/måneder før end jeg har monteret pu igen.

Mens sansynligt er det at du har fået fjernet noget skidt fra de små pinde ved at af og på-montere pickuppen - hvis ellers alle andre faktorer er de samme. Nu skal der ikke så meget til at ændre pickuppens forudsætninger, så det kan heller ikke udelukkes at du ved tilfælde har fået monteret den mere korrekt.

Jeg kan også anbefale afmagnetisering af MC pickupper, hvor jeg selv bruger en Gryphon Excorsist. Til resten af anlægget bruger jeg Densens afmagnetiserings-cd. Begge uundværlige værktøjer i et godt anlæg, hvis du vil have det bedste ud af det - og jeg er slet ikke i tvivl om det virker.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Til Milu:

Prøvede i dag at bytte om på grøn og blå. Skrat i venstre ht. Altså ikke det der var problemet. Har prøvet at ændre bl.a. VTA via plademåtte contra uden, her oplever jeg de samme små forskelle som jeg gjorde før "den store ændring" bare på et meget højere plan (som at komme fra 3. division direkte til superligaen),med andre ord; jeg har ikke "bare" lige ramt den gylden opsætning. Jeg kunne jo bare være glad for at det endelig spiller, men det ville være rart at kende årsagen til fænomenet.  Mest sandsynligt at det ligger i forbindelsen/kontakterne til pu-en som både du og slotman nævner.

til slotman:

Jeg har faktisk selv en Excosist (bruger den aldrig). Men Gryphon advarer på det karftigste mod at anvende den på lige netop  pu/riaa,  Hvordan gør du?

Tak for hjælpen

p.s.  Jeg vil i nærmeste fremtid være meget op mærksom på om pu-en lige så langsomt bliver ringere igen.

mvh

Claus

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

kelso skrev:

Til Milu:

Prøvede i dag at bytte om på grøn og blå. Skrat i venstre ht. Altså ikke det der var problemet. Har prøvet at ændre bl.a. VTA via plademåtte contra uden, her oplever jeg de samme små forskelle som jeg gjorde før "den store ændring" bare på et meget højere plan (som at komme fra 3. division direkte til superligaen),med andre ord; jeg har ikke "bare" lige ramt den gylden opsætning. Jeg kunne jo bare være glad for at det endelig spiller, men det ville være rart at kende årsagen til fænomenet.  Mest sandsynligt at det ligger i forbindelsen/kontakterne til pu-en som både du og slotman nævner.

til slotman:

Jeg har faktisk selv en Excosist (bruger den aldrig). Men Gryphon advarer på det karftigste mod at anvende den på lige netop  pu/riaa,  Hvordan gør du?

Tak for hjælpen

p.s.  Jeg vil i nærmeste fremtid være meget op mærksom på om pu-en lige så langsomt bliver ringere igen.

mvh

Claus

Gryphon laver en Exorcist specielt til pickup'er. Den hedder "Black Exorcist".

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hmmm, underligt.

Mvh.

Det lyder ikke spor mærkeligt! Alene af- og påmonteringen af phonostikkene samt de små pins på pickup'en kan let give et 'løft' da fladerne derved et blevet 'renset'. Tænk på, at det er meget små signaler der er tale om, og derfor skal der ikke meget til førend det er hørbart. Altid 100% rene kontaktflader til grammofonrelateret udstyr! ;-)

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det er mig der ikke fik skrevet at det var en Black Excorsist jeg bruger til MC.  Og den skal kun bruges til MC pickupper, og ikke andet. Hverken RIAA eller MM eller andet, kan den bruges til.

Den almindelige Excorsist bruges på lige fod med Densens CD. Fordelen med CD'en er at du får afmagnetiseret CDspillen også. Det gør du ikke med Excorsisten.

Afmagnetisering til RIAA ved jeg ikke om eksisterer. Jeg kender ikke noget umiddelbart. Ved enkelte producenter har indbygget en afmagnetiseringsfunktion i deres RIAA.

Black Excorsist fungerer ved at du sætter tonearmens phonostik til Excorsisten, og lader pickuppen stå i en rille på en LP - uden at pladetallerkenen kører - og så starter du Excorsisten. Det er altså før RIAA delen denne virker, og afmagnetiserer altså tonearmskabel og MC.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Audioquest har lavet en som hedder "Cartridge Demagnetizer DM-1000". Om den kan købes endnu, ved jeg ikke. Måske kan du finde en på Ebay eller QXL.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Milu skrev:

Hmmm, underligt.

Mvh.

Det lyder ikke spor mærkeligt! Alene af- og påmonteringen af phonostikkene samt de små pins på pickup'en kan let give et 'løft' da fladerne derved et blevet 'renset'. Tænk på, at det er meget små signaler der er tale om, og derfor skal der ikke meget til førend det er hørbart. Altid 100% rene kontaktflader til grammofonrelateret udstyr! ;-)

Mvh.

Niels L.

Hej Niels.

Det er selvfølgelig rigtigt!
Kan du anbefale noget at rense kontaktfladerne med?

Mvh.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Til dem i denne tråd som mener at kelso kan have nødvendigt at afmagnetisere PU, vil jeg gerne spørge:

Hvad ved en PU er det der bliver ladet med magnetisme og på hvilken måde kan denne magnetisme have en destruktiv virkning på lyden?

Til dem der mener at en CD maskine kan have behov for at blive afmagnetiseret vil jeg endvidere spørge:

Hvad på en CD afspiller lades med magnetisme på en måde som kan have en destruktiv virkning på lyden?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes