Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker/forstærkersæt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at anskaffe mig en ny/brugt forstærker.

Effektdelen skal være strømstærk med kontrol over de nederste oktaver. Liniedelen evt. med rør, og uden nogen form for tingeltangel. Jeg spiller udelukkende via CD.

Præferencer: Dynamik, overskud, detaljer og neutralitet op gennem hele registeret, måske hældende mod varme (musikalitet?) i toppen.

Om den er integreret eller delt betyder ikke så meget. Der er vel omkring 15kkr at lege med.

Nogen forslag?

Mvh. Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej Søren. Jeg ved ikke hvad dit budget er, men jeg har lyst til at sige GamuT/SiriuS. Der er en gut der har en SiriuS D200 i DBA. Den ville jeg kaste mig over, hvis jeg havde de 12.000,- den koster. Men i forhold til ander high end effekter, der let kan kan koste det dobbelte, er der der i GamuT/SiriuS hvirkelig tale om konkurence dygtige produkter. Jeg har selv lige købt en SiriuS DMX 100 og har man forholdsvis letdrevne højttalere, er de 100, meget potente watt, alt rigligt. GamuT/SiriuS er meget neutrale forstærkere, så man kan hente MEGET vellyd ud af kassen, ved det "rigtige" match.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mr. High Fy

Tak for svaret. GamuT/SiriuS er absolut en overvejelse værd.

Er i flere opsætninger blevet imponeret over disse forstærkere, men da jeg for et par år tilbage hørte et 200Watts exemplar (husker ikke modelnummeret) trække et par af de opr. B&W 801, efterlod det mig med et indtryk af at der ikke var det ønskelige  greb om de nedre oktaver. Problemet kan jo selvfølgelig også have ligget i højttalerne??

12000,- hmm.. så står jeg med omkring 3000,- tilbage til en kontrolforst. Måske lige lidt nok??

stefan89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

hva med en arcam fmj a32... high ind forstærker på 2*100 watt

har styr over basen og er meget ditaljeret og varm.... efter det du siger tror jeg du vil kunne li den... den koster så 15600 kr men kan man li forstærkeren har man ikke noget imod at smide de ekstra penge i den...

syns du skulle overveje den...

mvh. stefan

Til top Vis stefan89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefan89

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Så syndes du skal kigge dig om, efter en Harman/Kardon Citation 22 ( 1987 )

der har en spisstrøm på 120A og på 2x200watt 8Ohm (FTC)

ved ikke lige P.T hvad prisen er brugt

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Det må også være muligt at finde en Thule Audio IA350B for under (eller ca.) 15.000,-

2*350W Rms i 8 ohm med 0,0025% Thd+N og 2*500W Rms i 4 ohm også med 0,0025% Thd+N

Du skal op i noget Krell til over 100.000,- for at få noget der har bedre styr på bassen... Udgangs impedansen er 0,00000 ohm. Dvs. at dæmpningsfaktoren er uendelig høj/god..

Samtidig er den meget neutral, med klangen lidt mod det varme.. Genialt perspektiv, og meget transperant mellemtone og diskant.. 

Nogen vil sige at det er en multi kanal forstærker, med det er det egentlig ikke... Det er rigtigt at den kan slå over i 5 kanaler, men det er jo faktisk "bare" en fuld balanceret forstærker, som jo kræver 4 aktive forstærkere til stereo.. 

Det den så gør, er at splitte de to balanceret kanaler op i 4 ubalanceret. Det eneste ekstra, er et par komponenter til en center kanal..

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

HMM Hvor strøm stræk er den så????? den er ikke på 120 A HCC

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Nu fremgår det ikke hvor du bor i jylland, men du kunne da køre til Holstebro og høre LcAudios ZapPulse 2, umiddelbart passer din efterlysning meget godt på det der bliver sagt om den. Hvis alligevel kun hører fra CD kan du "nøjes" med bare at have et Potentiometer i signal vejen, med mindre du skulle få lyst til at dele aktivt og så selvfølgelig købe 2 extra kanaler og biampe.

Du kan kan måske skifte til nogle Rifa eller Elna 22000uF i strømforsyningen for yderligere kontrol over bund.( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5498 )

Det er en byg-selv løsning, uden det dog overhovedet er svært hvis man bare kender lidt til at lodde og vel og mærke følger vejledning. De kan også leveres færdig lavede, men så får du selvfølgelig knapt så meget for pengene.

http://www.lcaudio.dk/concept.htm

En config med 4xZP2 kanaler,Aktivt delefilter, 22000uF Elna eller Rifa og en 500VA trafo tror jeg virkeligt vil være heftigt, uden du bliver "plukket"

De har forresten også nogle færdig byggede Klasse A forstærkere til 10k: ZAPsolute mk4.1

Kunne du evt. oplyse hvilke højtalere den skal trække?

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Til Maximusoptimus

Hvor strøm stærk den er, kan ikke måles, da sikkerheds kredsløbet slår fra inden den når max strøm i meget lave impedanser..

Hvis impedansen forstærkeren ser, kommer under 1,5 ohm "tror" forstærkeren den er kortsluttet.. Det gør, at man uanset hvor højt man spiller, kan kortslutte forstærkeren uden den tager skade af det.. Meget praktisk..

Men med 1000VA, 100.000uF og 36 stk. 30Ampere udgangs transistore, skulle den nok kunne nå en 80 til 100 ampere i 0,6 ohm... 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hmmm den har jo næsten ik mere spisstrøm en min Harman/Kardon HK-670

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Til Neeper.

Thule er klart bedre end gennemsnittet nar det kommer til basskontrol, men samligner du en IA350 med en Crown Power tech 2.1 eller Crown K2 sa er thulen hablos slab. En Crown power tech koster vejl 12k..

Udgangs impedans og dermed ogsa dampningsfaktor kan sige mange ting om en amp, men det betyder ikke nodvendigvis at den reelt har super basskontrol. Da udgangsimpedans bliver opgivet ved en resistiv belastning og ikke en reaktiv som en hojtaler er.

Det er tydeligt at du er thule fan..det er jeg ogsa pre amps og cd afspillere, men jeg har matte komme til den erkendelse at power amps kan de ikke finde ud af at lave,i forhold til fx Crown og Sunfire..

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Nu fremgår det ikke hvor du bor i jylland, men du kunne da køre til Holstebro og høre LcAudios ZapPulse 2, umiddelbart passer din efterlysning meget godt på det der bliver sagt om den. Hvis alligevel kun hører fra CD kan du "nøjes" med bare at have et Potentiometer i signal vejen, med mindre du skulle få lyst til at dele aktivt og så selvfølgelig købe 2 extra kanaler og biampe.

Du kan kan måske skifte til nogle Rifa eller Elna 22000uF i strømforsyningen for yderligere kontrol over bund.( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5498 )

Det er en byg-selv løsning, uden det dog overhovedet er svært hvis man bare kender lidt til at lodde og vel og mærke følger vejledning. De kan også leveres færdig lavede, men så får du selvfølgelig knapt så meget for pengene.

Har for nogle år siden lavet en del byg-selv, men havde egentlig ikke tænkt på det som en mulighed. Måske en hobby, der skal vækkes til live igen.. Vil undersøge lc audio lidt nærmere.

http://www.lcaudio.dk/concept.htm

En config med 4xZP2 kanaler,Aktivt delefilter, 22000uF Elna eller Rifa og en 500VA trafo tror jeg virkeligt vil være heftigt, uden du bliver "plukket"

De har forresten også nogle færdig byggede Klasse A forstærkere til 10k: ZAPsolute mk4.1

Kunne du evt. oplyse hvilke højtalere den skal trække?

HF275 Helios, indtil videre

Mvh Søren

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene. Der er helt sikkert noget at gå videre med

Mvh Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes