| Forfatter |
|
pips Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har brug for nogle ekspert råd på gamle burgte NAD forstærkere. Jeg skal købe en ny forstærker da min kæreste lissom smuttede med det gamle gear men jeg har bare ikke meget forstand på det, andet end jeg går virkelig højt op i at det er god lyd og en forholdsvis stærk forstærker min 2x70w, og det må meget gerne være en NAD da jeg synes det er fantastisk kram. MEN hvor gammel kan en NAD forstærker blive før den er færdig? Jeg har fået tilbudt en 7240 for 900kr men den er 15 år gammel., Der er osse en NAD c 340 som er 4 år gammel til 1500 kr. Men den er vidst ikke speciel stærk. til sidst er jeg blevet tilbudt en technics SU V620 til 500kr.. den er 9 år gammel. Hvis der er en af jer der har en p***e fed forstærker til salg til max 1500 -vil gerne gi op til 2500 med stærke højtalere til.
og på forhånd tak for et godt råd mht holdbarheds hint på hi fi udstyr.
tusind tak
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En NAD 7240PE er en rigtig god gammel Receiver, den udgår i Sommeren 1992, så til sommer er den sidste model der blev solgt alså 16år, og ingen ved vel hvornår den du skal købe er fra, da den udgik i sommeren 1992 koster den 2395,-, så det kan godt være andre ikke ser på det som mig, men 900,- er for mig for dyrt.
NAD 7240PE er opgivet til 2 * 40watt men lyder væsentligt kraftigere, jeg har selv 2 eller er det 3-stk af dem, de er født med noget man kalder Power envelope og kan derfor afgive store effekter et kort øjeblik og derved opføre forstærkeren sig som værende meget kraftigere end de 2 *40 watt den er opgivet til.
Den første model af NAD 7240PE kommer i slutningen af 1986, de er i mit blad nr. 1 1987 fra hifi klubben, så du kan risikre at den du får finger i er en af de første og er over 20år gammel, men derfor kan den godt fungere fint alligevel, meeen over 20år er meget.
NAD C340 Kom på markedet i efteråret 1998, der koster den 2495,-, jeg er ikke 100% sikker på hvornår den udgik, men jeg mener det var i 2001, så 1500,- er rimeligt meget for den, den havde en ydelse på 2 * 50watt.
Pas på med når du får noget at vide om alderen på en forstærker, undersøg om det passer da der er mange der ikke lige kan huske alderen, og det er også ok.
En prøvede at sælge en NAD 3150 som værende 5 år gammel, på 2 * 100watt, og 7000,- i nypris, fakta er at denne forstærker er fra 1983, den er på 2 * 60watt og kostede 2245,-, og det er sku da rent bedrag, jeg gjorde sælger opmærksom på det, og med det resultat at jeg fik at vide at jeg var en klogesen eller var det en NAR, men sådan er det.
Den 3020i der bliver nævnt er et godt valg lydmæssigt, men den har ikke mere end 2 * 20watt så det er bare om der er nok til dig, at den så lyder som værende dobbelt så kraftig er noget andet.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der skal noget kraft bag, er de gamle Nad 2200, 2400, 2600 og 2700 gode bud, de siges at være meget kraftige, og har også det føromtalte Power Evelope der giver dem en høj spidsbelastning.
Ellers er der de nyere Nad 214, Nad 216thx. Førstnævnet bliver dog tit omtalt som knap så kraftig, på trods af 2x80 watt, Nad 216thx er en rigtig god forstærker, der virkelig kan få liv i en højttaler.
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej begge to 1000tak for et godt tip og rigtig vigtige oplysninger! Jeg tror jeg vil lægge et bud på 800kr for den formegentlig 7år gamle på C340, og ellers bare se mig omkring efter og undgå den gamle 7240.
jeg går ud fra de modeller jeg har kigget på er hovedforstærkere? Har forforstærker og effektforstærker en meget vigtig funktion?
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå ja sidste spørgsmål.. hvor er det bedste forum at finde brugte forstærkere? Herinde på køb og salg kan jeg kun se salg af forforstærkere og effektforstærkere men de er vel ikke kraftige nok i sig selv?
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå ja nu jeg har mulgiheden for at trække på jeres erfaring, det er virkelig cool af jer i gider hjælpe mig med det her.. Er en forstærker der hedder
Onkyo Integra A-8850 noget man skal satse på? Har fået at vide den kan trække 2x167W og er 6 år gammel men kender intet til mærket. 1000tak
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
pips skrev:
nå ja nu jeg har mulgiheden for at trække på jeres erfaring, det er virkelig cool af jer i gider hjælpe mig med det her.. Er en forstærker der hedder
Onkyo Integra A-8850 noget man skal satse på? Har fået at vide den kan trække 2x167W og er 6 år gammel men kender intet til mærket. 1000tak
|
|
|
Kender ikke ovennævnte, men onkyo er generelt ret lækkert og ville klart vælge Onkyo frem for NAD. Har ikke kunnet finde nogen pålidelige kilder ang infoen, har set både de 2x167W og 2x90W på eBay og andre steder. Så der må jeg være dig svar skyldigt.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du i grunden nogen idé om hvad du vil have spænd for af højttalere?
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Min NAD 3220PE kan stadig spille røven ud af bukserne på mange nyere og langt dyrere integrerede forstærkere - besynderligt men sandt. Den er immervæk 21 år gammel. Hvis du køber nogle gode højtalere og rummet ikke er for stort kan en 3220 være best buy for money. Smid dine penge efter nogle ordentlige højtalere. Det er simpelthen alfa og omega. Så kan du købe en dyrere spilledåse når du får råd.
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville være interesseret i nogle jamo højtalere på ca 2x100w, og en forstærker der kan gi dem smæk. da udstyret osse skal bruges til gårdfester engang imellem.
forstærkeren må max koste 1500 alene eller 2500 inkl to gode højtalere hvis det kan lade sig gøre
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, tak for rådet, jeg har fået tilbudt nogle højttalere der kan trække op til 400w eller hvad det hedder, men så kræver det osse at forstærkeren kan trække det..
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da en 3130 (faktisk 2) der kan hentes for en billig penge i København - måske Poul Erik kan sige lidt om den og hvad den bør koste ?
/erik
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD 3130 er jo en rigtig sej lille forstærker, den er den direkte afløser af de gamle NAD 3020/3020A/3020B men med lidt mere effekt.
Denne lille perle kostede i 1986 kr. 1595,-, boede jeg tættere på dig hentede jeg dem.
Prismæssigt er der ikke mere end 3-400,- at få for sådan en, jeg har selv 2-stk 3130 & 2-stk 7130 (Receivere), og sjovt nok spiller jeg i disse dage på en NAD 3130.
Men tilbage til Pips, så tror jeg ikke de forstærkere her er noget til dig da vi nu begynder at snakke kæmpe højtalere på 400watt, hvis du skal have gang i dem skal du som Ascari skrev, have fat i nogle af de ækdre NADér med masser af watt, du får ikke meget ud af sådanne højtalere og så en NAD C340.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her var måske noget,
Nad 3400, grå, integreret forstærker, 2 x 100 watt i 8 ohm, kan også brokobles og med fjernbetjening.
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm.. ja jeg ved godt det kræver en syg forstærker at få nogle store højtalere til at komme til deres ret, så jeg er stadig i tvivl om jeg skal ha mig en fed lille forstærker som jeg prismæssigt kan overskue og dertilhørende gode højttalere og så bare leje kraftigt udstyr når vi holder fester.. Måske er det slet ikke særlig fedt at spille fra "diskoteksudstyr" på moderat niveau i lejligheden til hverdag. Jeg ku godt være interesseret i en af dine 3130 Erla, især med poul-erik blå stempel, han har sgu styr på det. Hvilken fordel ville man ha af at ha to? kan de køre på hver sin højtaler uden at det blir for indviklet og dermed spille højere? Jeg kunne godt tænke mig det var så enkelt som muligt. som en NAD forstærkere med 3 knapper
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, hvor sælges den der 3400? og til hvor meget?
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være fint for dig med sådan en NAD 3130, men ikke hvis du vil spille vildt højt, den gør det godt den lille NAD, men den har sine grænser.
Se linket ovenfor angående NAD 3400PE, og igen er det en ældre model, de første kom i 1989.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
3130 kan ikke brokobles, så du kan ikke bruge to til et sæt stereo højtalere, medmindre det er højtalere der kan bi-ampes...
Jeg har selv brugt dem med nogle halvtunge gamle Dali III højtalere af samme årgang, og har aldrig haft problemer med at spille højt nok i min stue - men til gårdfest er det nok for kleint...
Ellers skal du ha' nogle meget effektive højtalere - men er bange for det vil sprænge dit budget... umiddelbart ville jeg anbefale nogle gamle JBL-monitorer, f.eks. 4410. Det vil kunne spille det meste op, vil jeg mene, men de (4410) går for 2-3K brugt alene...
Hmm... har faktisk et par Coral fuldtone enheder i nogle gamle kabinetter... de er lidt ramponerede, men spillede da vist fint sidst jeg havde dem sat til... du kan evt. prøve kombinationen og se om det er noget ?
/erla
|
| Til top |
|
| |
pips Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg har set den, tak for tippet. KAn du sige noget om hvor gammel den er? ellers tror jeg osse den lille ville være god nok til hjemmebrug, men hvis der kun er 500krs forskel ku jeg måske lige så godt investere i den kraftige forstærker, den skal kunne trække to pladespillere (som jeg skal ha skaffet tilbage med tiden... har en nad pladespiller indtil videre som min boomblaster slet ikke kan få ngoet lyd ud af.. ja jeg står helt skrabet for udstyr og en dejlig pladesamling jeg ikke kan høre.. suk)
men du mener at 3130 er stærk nok til et par pladespillere? må højtalerne godt være større watt end forstærkeren eller er det ikke så smart? sorry jeg ved så lidt om tekninkken men tilgengæld en del om musikken..
__________________ pips
|
| Til top |
|
| |