Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 319 + NAD 3400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
speedyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan det lade sig gøre at køre med disse to forstærkere sammen? Og hvordan skal de forbindes hvis højttalerne ikke er lavet til at blive bi-wiret eller bi-ampet?

/Michael

Til top Vis speedyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af speedyg

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så skal du bruge dem brokoblet,   men det er 2 forskellige forstærkere og vil derfor ikke være optimalt.

Skal du bare spille vildt højt på et par baller højtalere så kan det sagtens gå at bruge dem begge brokoblet.

Hvis du ikke kender til brokobling så få nogen til at hjælpe dig,  det er ikke bare at stille den switz på bridge mode,  højtalerne skal også sættes på en speciel måde, og du skal fra pre-out fra den ene forstærker til main-in på den anden.

speedyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Okay, mange tak for svaret.

Hvis højttalerne vi skal trække kan bi-ampes, vil det så kunne lade sig gøre på den måde? Eller vil det også lyde helt forfærdeligt?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Hvis dine højtalere kan bi-ampes så bruger du feks NAD 3400 til diskant/mellemtone og den 319 på bassen.

Kan se at din NAD 319 har 2 sæt pre-out, med det andet sæt pre-out kan du gå derfra til main-in på din NAD 3400 og derved styre volumen på begge forstærkere fra din NAD 319, og så koble højtalerne normalt på dine forstærkere.

Hush (det er meget vigtigt) at fjerne de metal skinner/bøjler eller hvad man nu kalder dem,  det er dem der giver forbindelse til diskant/mellemtone/bas på højtaleren.

Hvis du sætter en forstærker til på bas terminalerne og en anden på diskant/mellemt terminalerne så mener jeg du får en kortslutning hvis du ikke fjerner de bøjler.

Men igen,  ved du ikke så meget om det så få nogen til at hjælpe dig,  jeg har selv været heldig i starten jeg roede med det, nu var jeg heldig at min NAD 2100´s Relæer virkede, da efter jeg havde haft den brokoblet og ville til at spille stereo igen satte jeg bare højtaler ledningerne på som normalt igen,  men glemte at flytte Bridge-mode knappen til stereo, med det resultat at den så snart jeg skruede lidt op slog den fra.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har taget fejl,  NAD 319 har ikke 2 sæt Pre-out, derfor skal du have fat i nogle split kabler,  der kan dele hver pre-out udgang ud i to stik.

speedyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret. Som du beskriver det var lige præcis som jeg selv havde forestillet mig. Så skal vi bare have fat i nogle højttalere vi kan spænde for.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle bruge de to forstærkere, så ville jeg som skrevet bruge NAD 319 til basserne da den har et godt greb i bunden,  men lad dig ikke narer af at NAD 3400 kun har ca.de halve watt i 4 ohm  (2 * 110watt) end NAD 319 ( 2*210),  den 3400 spiller rigtigt godt og med masser af overskud.

Jeg ejer selv en NAD 3400PE og har ejet en NAD 319/216.

Men lad os høre når du har fået gang i noget.

mvh. PE

speedyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen Poul-Erik

Da det lader til at du har ret meget forstand på dine NAD forstærkere, kommer her lige et lille bonusspørgsmål. Bagpå 3400'eren sidder en knap mærket capacitance, med valgmulighederne 100,200 og 300 pF. Hvad gør denne knap, og hvad skal den stå på?

Derudover sidder en knap mærket impedance, med valgmuligheden 4 eller 8 ohm. Skal den vælges ud fra højttalernes impedans?

Venlig hilsen

Michael

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Den der capacitance har noget med din pladespiller indgang (Phone) at gøre, sådan er der en der skriver på nettet.

My NAD 1020 has three capacitance settings: 100p,220p and 320p. Which of these settings should I use with input from a BEOGRAM 3400 w/MMC20EN.

Denne impedance knap skal du bare lade stå i 4ohm,  jeg mener også at den er konstrueret sådan at hvis du flytter knappen bagpå over i Bridgemode så skubbes knappen hvis den står på 8 ohm automatisk overi 4 ohm´s stilling med en eller anden plastikplade konstruktion.

Kender du til brokobling,  eller er du lige begyndt at rode med hifi.

mvh. PE

speedyg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Denne impedance knap skal du bare lade stå i 4ohm,  jeg mener også at den er konstrueret sådan at hvis du flytter knappen bagpå over i Bridgemode så skubbes knappen hvis den står på 8 ohm automatisk overi 4 ohm´s stilling med en eller anden plastikplade konstruktion.

Det var lige præcis det der undrede mig, for den står på 8 ohm nu, og selvfølgelig i stereo mode. Men det er ud for 4 ohm der står normal i parantes, så jeg tænkte nemlig at den måske stod forkert. Og ja, det med plastikpladerne er ganske rigtigt, om end de sidder skruet fast til bagpladen.

Kender ikke så meget til brokobling. Vi er bare to newbies med en sund interesse i god lyd som snart flytter i lejlighed sammen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes