| Forfatter |
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke megen erfaring med nogle af dem. Jeg ved, at KT88 er den engelske variant af 6550, og englænderne lavede den for at slippe for licensen til amerikanerne. De lavede noget udvikling på det, og lavede KT88, der var stort set identisk, rent elektrisk, men befriet for 6550`s (uønskede) knæk på anodekurven.
Jeg hører lidt forekellige opfattelser af de lydmæssige forskelle, så er der nogen der har erfaring med det, vil jeg gerne høre lidt om det.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lymæssigt oplever jeg lidt mere bas med KT88 end 6550. Men det kommer igen an på hvilke 6550 og hvilke KT88.
Sidst jeg foretog sammenligningen var mellem GE 6550A og Golden Dragon KT88 (det var i starten af halvfemserne) Der var lidt mere 'gang-i-en' med KT88. De seneste år har jeg holdt mig til =C= 6550C rør.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort set enig med plafitracer.
Jeg forestrækker også 6550 frem for KT88, da førstnævnte, i mine ører, har en bedre balance. Enkelte KT88 rør, går der simpelthen for meget T-hansen og transistorlyd i. Her er 6550 generelt mere "røragtig" af væsen.
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|

Har sammenlignet GEC KT88 med USA GE 6550, alle NOS. Dessuten russiske og kinesiske rør.
For meg er KT88 helt overlegent pga kontroll og stabilitet i lydgjengivelsen og da ikke minst en helt fremragende tørr bass-gjengivelse. 6550 virker simpelthen mere slapp i gjengivelsen. Trenger man mykere sound, bytt små-rørene (inngangstrinn/driver). Utgangsrør skal levere strøm.
__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
GE (og kun GE) 6550 holder til temmligt pænt mange tæsk. det er dem jeg har bedst erfaring med i Ampeg's basforstærkere. de sad typisk også i Audio Research forstærkere. jeg har blæst nogle kineser KT88'ere til atomer i en SE forstærker  selvom de var godt under max W. kan ikke huske fabrikatet om der er den helt store lydforskel afhænger meget at V/A parametre samt udgangs trafoen's primær impedans. GE's 6550 synes at virke i et bredere område end de engelske KT'er jeg har prøvet
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar  . Jeg er ved at danne mig et billede, men vil da gerne høre flere meninger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er min guru udi i rørene en vis Bill Z. Johnson - han mener at 6550 er det bedst lydende rør, så det holder jeg mig til
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Nu er min guru udi i rørene en vis Bill Z. Johnson - han mener at 6550 er det bedst lydende rør, så det holder jeg mig til  |
|
|
Hans ord kunne også overbevise mig 
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nu engang umuligt at lytte til et rør. der er en masse passive komponenter, en psu og for det meste også en (stærtk farvende) udgangstrafo (og måske flere i signalvejen) og så skal man jo liiige lytte gennem en ultra ulineær og stærk forvrængende højttaler  og nåja, en signal kilde .. så det her med 'hvilket rør lyder bedst' er lidt det samme som 'hvilken hårfarve er smukkest til kvinder' det handler altid om helheden og det giver ikke rigtigt mening at plukke en enkelt komponent ud og putte det op på en piedestal når det er sagt er der ingen tvivl om at man kan lave yderst velklingende forstærkere med et 6550/KT88 rør bill er jo nok heller ikke helt neutral. han bygger (byggede) højeffekts forstærkere og skal man have mange watt er der ikke mange valg. KT88/6550 eller banker af EL34/6L6/807 etc ... 845/211 er noget gris i kommercielle sammenhænge
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og netop en af de ting Bill siger er at noget _meget_ vigtigt for en forstærker er netop strømmen, altså trafoerne, både indgangs og udgangs - men dette er der der jo osse religion i  Så vidt jeg ved designer Bill stadig rørforstærkere, sikkert ikke lige så meget som han har gjort tidligere, men alligevel. Brunetter er iøvrigt de kønneste
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er netop _ikke_ religion, det er sund ingeniør arbejde  rart at høre bill stadig er aktiv glemmer aldrig at jeg som ung knægt fik varmet mit fjæs ved at stå og stirre ned it ti 6550'er i en D160'er. det så dælme vildt ud og fik KSA100'eren til at ligne en alu madkasse. godt lød den også brunetter er det bedste siger kæresten også
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mener med religion i denne sammenhæng, er dem, der kører med OTL forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|