Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 07:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: MM vs MC pick ups (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Sidder lidt og tænker over om der er nogen der kan fortælle hvad der er bedst ved MM hhv. MC pickups og hvorfor laver man MC pick ups med high output?.

Tidligere troede jeg MC pickups var bedre da det var dem der havde en høj pris...Men nu kan jeg feks se et mærke som GRADO har pick ups til flere tusinde kroner af MM typen. Mens det for ORTOFON er MC pick ups der topper deres pris liste.

At man så har lavet MC pick ups med High output, gør jo ikke ligefrem forståelsen bedre..

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

Det skal heller ikke være let at forstå 

De dyre MC pickupper er som regel - hvis ikke altid - håndlavede og bliver checket indivuduelt, og kasseret hvis de ikke overholder specs - og det tager mere end 10 minutter at fremstille en.

De billigere MM pickupper vil jeg tro er maskinfremstillede og har langt større tolerancer end de dyre.

Og hvorfor man laver high og low out put aner jeg ikke, men de dyreste er som regel low-output.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Det skal heller ikke være let at forstå 

De dyre MC pickupper er som regel - hvis ikke altid - håndlavede og bliver checket indivuduelt, og kasseret hvis de ikke overholder specs - og det tager mere end 10 minutter at fremstille en.

De billigere MM pickupper vil jeg tro er maskinfremstillede og har langt større tolerancer end de dyre.

Og hvorfor man laver high og low out put aner jeg ikke, men de dyreste er som regel low-output.

Nej det skal det søreme ikke  

Tidligere ville jeg også give dig ret i det med de dyre MC pick upper og de billige MM pick upper, men hvad med de dyre MM pick upper

Ja de dyreste mc pick upper er med low output, men hvad er så ideen med at lave de billigere med High Output?

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Der er et større marked for HO MC end LO MC fordi køber ikke behøver at anskaffe step-up/MC-preamp.

Men når det kommer til selve lyden vil jeg vove en generalisering:

Udover at der selvfølgelig forekommer stor forskelle de forskellige fabrikater imellem for ikke at glemme at der inden for hvert fabrikat også kan være store forskelle mellem de forskellige modeller, så er low output MC dem der har mulighed for den fineste nuancering af detaljer men samtidig også den pu type hvor der, hvis ens udstyr ikke er godt nok, størst risiko for at støj (ikke pladestøj) genereres og transporteres med signalet og forstærkes op til gene for det endelige lydsignal.

PU's arbejdsprincipper er afgørende for denne forskel. en HO MC vil have en større spole at bevæge og/eller være påvirket af en kraftigere fastsiddende magnet end en LO MC og derfor vil den mekaniske reaktionstid være hurtigere på en LO MC.

Generelt er magneterne tungere at kaste rundt med end spolerne hvorfor MM PU's måler endnu ringere end MC i denne disciplin.

Forskelle i PU's er meget store og kan skabe en større forskel i den endelige lyd af anlæget end mange 100.000 kroners forskel på CD afspillere kan fremvise.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Selv bruker jeg en gammel Shure M91 ED (nesten den samme som V15 II) på min like gamle Dual 701 platespiller (den er meget tung og solid). Shure pickupen er re-tippet hos Expert, UK, og har en moderne low mass fine line diamant på.

Denne gamle MM-pickupen synes jeg slår alle MC'ere mht naturlig lyd, såvel som sporingsevne. jeg har til dels anvendt dyre engelske platespillere i sammenligninger.

Med de beste MM blir det mere kropp over gjengivelsen, og har man en god nude diamond nål på kan jeg ikke høre noen forbedring i høyfrekvensen med MC. Billige MM'ere er derimot totalt uinteressante - de grove billige metallinnfattede diamanter gir en skingrende uoppløst diskant.

Og hva er logikken i å kjøre MC + step-up - en MM har flere vindinger i det faste spolehuset og gir derfor fullt signal uten step-up. Skal man sammenligne de to må det bli MC + step-up (f.eks. en trafo) mot MM. Hva lyder og måler så best ?

:)

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hvis vi tager prisen er ikke det vi ser på.

Delfinen har ret: MC low har den laveste vægt og derfor hurtigere acceleration og ditto de-acceleration = fine nuancer.

HI MC er for at skippe step-up'en, det har ingen betydning for de elektroniske RIAA, men for rør ditto (men der findes rør RIAA med MC stage med rør - Aesthestixs og Audio Valve). andre sværger til så lav forstærkning som mulig og trafo = bedste lyd, prøv at se AR, Lamm o.l. de har typisk kun ca. 55 dB forstærkning til MC.

Kjell: glem målinger, brug ørene (det er ikke storsnudet ment) målinger på pick-up's er ikke et mål for god lyd.

Trafo'er kan bestilles til formålet (næsten) se f.eks. Jensen

Men taler vi om pris er der alle milige kompromiser imellem, der gør vi vælger som vi har gjort.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes